Mavic Air en Mavic Air 2 regelgeving Cx

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Brendan

New Member
Lid geworden
10 okt 2020
Berichten
22
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
40
Locatie
Almere
Goedemorgen, wij hebben een vraag wat aannemelijk is om te doen ivm de regelgeving. Wij zijn in bezit van een Mavic Air en die bevalt ons prima. Toch knaagt de Mavic Air 2, het is de drone voor ons om net dat extra eruit te halen, eigenlijk willen we graag upgrade.

Nu met de aankomende regelgeving ben ik een beetje huiverig, de Air 1 is met zijn 460gram onder de 500 zonder Cx label, wat deze naar alle waarschijnlijkheid in A1 houd. Dit is waar de Air 2 met 40 gram teveel volgens tabel in A2 valt, wij weten niet wat de kosten zijn (weet niemand) maar met een Cx label zal de Air 2 in A1 vallen wat toch gunstiger is in kosten.

Kortom we willen upgrade maar willen ook in A1 blijven, het is nog maar de vraag of de drone leveranciers wel in 2021 met een Cx label komen en niet pas in 2023*

Uiteindelijk vallen we sowieso in A3 als we niet upgrade voor 2023, dit willen wij natuurlijk voorkomen. Qua techniek is de mavic Air 2 de tijd op een upgrade te doen maar qua regelgeving weet ik het zo net nog niet.
 
Ik denk dat je voorlopig geen drones met een Cx CE label kunt verwachten. De Air 2 zal idd in A2 vallen, dus dan kom je terecht bij het uitgebreidere examen. De kosten zijn nog niet bekend maar een aantal aanbieders denkt toch aan een bedrag van meer dan 200 euro. En wat je zegt, na 1-1-2023 is het voor de Mavic Air 2 een beetje einde oefening, want in A3 kun je niet zoveel meer... Lastig he! Ik heb zelf toch nog wel de Air 2 gekocht, ben er superhappy mee. Check bijvoorbeeld deze video die ik net heb gemaakt (alle droneshots gemaakt met de Air 2):
 
  • Leuk
Waarderingen: sentinel5p en jayroon
Mooie beelden, echt paar mooie shots. Dat de Mavic Air 2 mooie beelden schiet dat wisten wij wel :).

Het is inderdaad erg lastig vooral omdat we wel toe zijn aan een upgrade en dit precies is wat we verwachten van een upgrade die we graag zien. Het is niet zo dat de Mavic Air 1 ineens slechte footage schiet en met de bekende huidige regelgeving denk ik dat wij even wachten met deze upgrade.

Het aparte ervan is dat DJI hierdoor dus geraakt word, ik zal vast niet de enige zijn.

Jammer maar waar, wij zullen de updates hier volgen en voorlopig dus met de Air 1 verder vliegen, zonder drone kunnen wij echt niet .
 
Als aanvulling: zolang je geen schriftelijk examen hebt gedaan mag je de Mavic Air 2 alleen in A3 vliegen - dus 150 meter van mensen vandaan... Met een Mavic Air mag je tot 1-1-2023 in A1 blijven vliegen!!! Yippie!
En als je überhaupt wilt vliegen na 1 jan met een van deze drones moet je het online examen doen - maar ik zie daar nog niks van. Het wordt een bende na 1 januairi!
Er zijn een aantal wijzneuzen aan het werk geweest met een veel te starre houding die zeer zachte gegevens hard hebben geinterpreteerd.
 
Als aanvulling: zolang je geen schriftelijk examen hebt gedaan mag je de Mavic Air 2 alleen in A3 vliegen - dus 150 meter van mensen vandaan... Met een Mavic Air mag je tot 1-1-2023 in A1 blijven vliegen!!! Yippie!
En als je überhaupt wilt vliegen na 1 jan met een van deze drones moet je het online examen doen - maar ik zie daar nog niks van. Het wordt een bende na 1 januairi!
Er zijn een aantal wijzneuzen aan het werk geweest met een veel te starre houding die zeer zachte gegevens hard hebben geinterpreteerd.

Zoals het er nu voorstaat moet je voor beide de mavic air 1 & 2 een examen afleggen en registeren als operator, wat dan weer een jaarlijkse kosten met zich mee brengt om in het register te blijven als operator. Het verschil is dat je voor een C2 categorie, waar de Air 2 nu in valt vanwege het gebrek van Cx label, dit omdat het zwaarder is dan 500 gram ook een schriftelijke examen moet afleggen, wat weer extra kosten met zich meebrengt.

Indien je voldoet aan alle eisen van een C1 drone mag je vliegen in A1, indien je voldoet aan alle eisen van een C2 drone mag je vliegen in A2, vervalt 1 of meer van deze criteria zal je vallen in A3.

Mavic air 1 valt in C1 ook zonder Cx label omdat het onder de 500 gram ligt. Tot 31-12-2022 mag je in A1 vliegen maar wel met bovengenoemde eisen.

Indien je geen examen en je niet registreert zal je dus of niet mogen vliegen? of je valt in A3, maar uiteindelijk na de overgangs datum val je er sowieso in.

Dit vind ik nog het meest absurt
- Je betaald een jaarlijkse bedrag.
- Je legt een examen af die 5 jaar geldig is.

Uiteindelijk vervalt het, de drone is niet meer toegestaan vanwege het gebrek van de Cx label. Je examen is nog 3 jaar geldig, je hebt hierdoor 3 keuzes:

1. Je koopt een nieuwe drone.
2. Verkoopt hem voor een prikkie
3. Drone behouden.

Bij optie 3 val je met een C1 drone (Zonder Cx) in A3 en heeft je examen en jaarlijkse bijdrage geen enige bijdrage meer. Geen inkomsten meer, is dit echt wat ze willen?

En dit geld alleen voor in de EU?, wij vliegen vaak buiten de EU, welke regels gelden daar? heeft het überhaupt zin om een examen af te leggen als mijn drone rijbewijs niet geldig is buiten de EU?

Leuke hobby ;)
 
Laatst bewerkt:
Je herhaalt grotendeels wat ik vertelde.

Je moet een online examen sowieso doen, behalve als je drone lichter is dan 250 gram. Heb geen online examen gehaald dan mag je voor 250 gram en hoger niet vliegen vanaf 1-1-2021! Maar ik verwacht dat de politie zich een tijd coulant zal opstellen.
Het meest absurbe vind ik eigenlijk dat de kosten van certificering zo hoog zijn. In Duitsland zie ik €99 voor het online examen dat iedereen moet doen en €250 voor het schriftelijk examen. Veel te hoog i.v.m. de kosten van een drone...

Buiten de EU hebben alle landen hun eigen eisen en je moet voor elk land gaan uitvogelen wat mag, wat niet en waar (lang leve Google). In sommige gevallen is ook daar een schriftelijk examen nodig boven 250 gram. In de praktijk valt het mee omdat de meeste handhavers de regels niet kennen - maar wel vooral redelijk en vriendelijk blijven! Ze mee laten kijken met de camera doet wonderen, ook voor bezorgde burgers...

Eu Drone Rules.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je herhaalt grotendeels wat ik vertelde.

Het meest absurbe vind ik eigenlijk dat de kosten van certificering zo hoog zijn. In Duitsland zie ik €99 voor het online examen dat iedereen moet doen en €250 voor het schriftelijk examen. Veel te hoog i.v.m. de kosten van een drone...

Buiten de EU hebben alle landen hun eigen eisen en je moet voor elk land gaan uitvogelen wat mag, wat niet en waar (lang leve Google). In sommige gevallen is ook daar een schriftelijk examen nodig boven 250 gram. In de praktijk valt het mee omdat de meeste handhavers de regels niet kennen - maar wel vooral redelijk en vriendelijk blijven! Ze mee laten kijken met de camera doet wonderen, ook voor bezorgde burgers...

Het was ook een extra toelichting, maar om verwarring te voorkomen toch wat herhalen, oftewel de geschreven regels opsommen. De regelgeving zijn voor veel mensen erg onduidelijk, inclusief mezelf 2 weken terug.

Dat het geld kost wisten we al, hoeveel nog niet maar opzich vind ik dat nog niet zo heel spannend, ik denk dat wie een hobby heeft best bereid te investeren en dan praat ik ook even in mijn eigen straatje. Het vervelende is dat na je investering heb je niet erg lang om ervan te genieten.

Verder het vriendelijk blijven en mensen meelaten kijken, daar is elke ervaren drone vlieger wel mee bekend. Toch ben ik liever legaal bezig, hou ik me graag aan de regels om zo goed te kunnen focussen op wat ik eigenlijk aan het doen ben.

Kortom, ik ben het niet eens met de overgangsperiode, er mogen best wel extra restricties zijn zoals nu al is met het gewicht, maar laat het daar lekker bij, het is niet dat het na 31-12-2022 ineens gevaarlijker is geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: tvdwouw
Je schrijft "Het meest absurbe vind ik eigenlijk dat de kosten van certificering zo hoog zijn. In Duitsland zie ik €99 voor het online examen dat iedereen moet doen en €250 voor het schriftelijk examen. Veel te hoog i.v.m. de kosten van een drone...".
Wat is het verschil tussen een online examen en een schriftelijk examen?
 
Online examen kun je echt online doen, een schriftelijk examen moet bij een opleidingsinstituut.
Overigens zijn prijzen voor Nederlandse tarieven bekend en die vallen lager uit. Kijk eens op DDA.
 
Ik heb een Mavic Air 2 en een A1-A3 bewijs. Ik mag al nu toch gewoon onder de voorwaarden A3 de MaVic Air 2 vliegen? Ik hou er toch al niet van met al die bemoeials om me heen. Vlieg het liefste alleen en met de natuur om me heen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Ik heb een Mavic Air 2 en een A1-A3 bewijs. Ik mag al nu toch gewoon onder de voorwaarden A3 de MaVic Air 2 vliegen? Ik hou er toch al niet van met al die bemoeials om me heen. Vlieg het liefste alleen en met de natuur om me heen.
Je drone valt in C2 dus je moet een A2 bewijs halen. Dan mag je tot eind 2022 met je drone in A2 vliegen daarna alleen nog in A3. De reden dat je in A2 valt is omdat je drone zwaarder is dan 500 gram, had je drone een Cx keurmerk dan val je in C1.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen Hofland
Je drone valt in C2 dus je moet een A2 bewijs halen. Dan mag je tot eind 2022 met je drone in A2 vliegen daarna alleen nog in A3. De reden dat je in A2 valt is omdat je drone zwaarder is dan 500 gram, had je drone een Cx keurmerk dan val je in C1.
Veel antwoorden zorgen voor verwarring. Met de Air2 mag je nu gewoon in A3 vliegen. Wel met de daarbij behorende restricties, zoals 150 meter afstand van mensen en bebouwing. Binnen A2 heb je wat meer privileges.

Verzonden met mijn ONEPLUS A6003 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeroen Hofland
Ik denk dat je voorlopig geen drones met een Cx CE label kunt verwachten. De Air 2 zal idd in A2 vallen, dus dan kom je terecht bij het uitgebreidere examen. De kosten zijn nog niet bekend maar een aantal aanbieders denkt toch aan een bedrag van meer dan 200 euro. En wat je zegt, na 1-1-2023 is het voor de Mavic Air 2 een beetje einde oefening, want in A3 kun je niet zoveel meer... Lastig he! Ik heb zelf toch nog wel de Air 2 gekocht, ben er superhappy mee. Check bijvoorbeeld deze video die ik net heb gemaakt (alle droneshots gemaakt met de Air 2):
Waarom zou de Air 2 in A2 moeten vallen? Vlieg je in A1/A3 dan moet je je aan de regels houden die voor A1/A3 gelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Je drone valt in C2 dus je moet een A2 bewijs halen. Dan mag je tot eind 2022 met je drone in A2 vliegen daarna alleen nog in A3. De reden dat je in A2 valt is omdat je drone zwaarder is dan 500 gram, had je drone een Cx keurmerk dan val je in C1.
Dat is niet juist. Je mag met een legacy drone <500 gram ook in A3 vliegen met alleen dronebewijs A3. Je zit niet verplicht vast aan A2.
 
Ik heb een update gemaakt van het schema. Voor de Eu drone klassen C0-C4 (en er zijn inmiddels ook C5 en C6 geïntroduceerd!) de MTOM geldig is: het maximale startgewicht dat moet worden gespecificeerd door de fabrikant. De Eu heeft zich gerealiseerd dat bestaande drones geen MTOM specificatie hebben en er is besloten dat in de overgangsperiode (t/m 31 dec 2022) het startgewicht (TOM) telt, dus de drone plus eventuele extra's.
Het halen van je A1/A3 diploma is gemakkelijk en de kosten redelijk of zelfs gratis.
Er zijn nog geen drones met Cx certificatie dus voor iedereen gelden nu nog de overgangsmaatregelen in groen.
Kortom: je mag met je Mavic Air (1) in A1 vliegen als je vliegbewijs A1/A3 hebt. Met je Mavic Air 2 mag je in A3 vliegen met vliegbewijs A1/A3, heb je vliegbewijs A2 dan mag je in A2 vliegen.
Ook leuk: vlieg je een Mini (1/2) kaal dan heb je geen vliegbewijs nodig. Maar als je propeller bescherming aanbrengt wat veiliger is, dan mag je alleen vliegen met vliegbewijs!

Eu Drone Rules.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Ik heb een update gemaakt van het schema. Voor de Eu drone klassen C0-C4 (en er zijn inmiddels ook C5 en C6 geïntroduceerd!) de MTOM geldig is: het maximale startgewicht dat moet worden gespecificeerd door de fabrikant. De Eu heeft zich gerealiseerd dat bestaande drones geen MTOM specificatie hebben en er is besloten dat in de overgangsperiode (t/m 31 dec 2022) het startgewicht (TOM) telt, dus de drone plus eventuele extra's.
Duidelijk, het was mij onbekend dat je met een A1/A3 bewijs de Air 2 in A3 mag vliegen, tot hoeveel kg mag dit?

Is het mogelijk dat de Mini 2 met alleen TOM en geen Cx eind 2022 ook valt in A3. Of overschrijft de <250gram deze beperkingen.