Mavic 3 nu C1 gecertificeerd

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Paul Oostveen

Member
Lid geworden
18 okt 2016
Berichten
31
Waarderingsscore
12
Punten
8
Locatie
Nederland
Website
www.luchtbeeld.nl
Niet alleen de nieuwe Mavic 3 Classic, maar ook de 'oude' versie die vanaf eind vorig jaar te koop is, is nu C1 gecertificeerd. Ten minste, nadat je de laatste update hebt geïnstalleerd (firmware 2022.11.02), die sinds gisteren beschikbaar is. Onderstaande informatie komt uit de nieuwste versie van de user manual.

DJI heeft nu de MTOM nu gespecificeerd op 895 gram. Je mag dus hooguit een paar gram extra payload installeren (zoals een filter) om onder de 900 gram te blijven.
Let op, na installatie is het gedrag op enkele punten iets veranderd om te voldoen aan de EU regelgeving (alleen als je vliegt in de EU, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein):
- FocusTrack kan alleen worden gebruikt tot een afstand van 50 meter.
- Auxiliary LEDS staan ingesteld als automatisch (kan niet meer worden gewijzigd).
- Front LEDs staan altijd aan en kunnen niet meer worden uitgezet.
- Je operator nummer moet je zelf uploaden via DJI Fly (Safety, UAS Remote Identification).
- Je moet de Unmanned Geographical Zones (UGZ) database uploaden. Restricted zones worden zichtbaar in de DJI Fly app, klik er op voor meer informatie. Kom je in de buurt van zo'n zone dan krijg je een waarschuwing. Je kunt in een restricted zone niet binnenvliegen of er opstijgen tenzij tevoren je hem tevoren bij DJI hebt 'unlocked' (voor geautoriseerde gebruikers). Iets soepeler zijn authorization zones, die je zelf in de app kunt unlocken.

Ik zie nergens dat je ook moet registreren of bewijzen. Het lijkt (op basis van de user manual) voldoende om de update te installeren.
Naast de C1 certificatie zijn er nog diverse andere aanpassingen onderdeel van de update, waaronder night mode, 1600 ISO voor D-Log, spotlight en POI voor de telecamera, cruise control (constante vliegsnelheid) en gain/expo tuning.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Helaas, met alleen de firmware-update ben je er nog niet. Heb zojuist een uitgebreide toelichting geschreven:

 
Dank je Wiebe dat je het verder hebt uitgezocht en met ons gedeeld. We moeten dus nog even wachten op de laatste fase. In de release notes en de nieuwste user manual wordt dat nergens vermeld. Er staat ook niet bij dat de update niet ongedaan gemaakt kan worden. De communicatie van DJI op deze punten had zeker beter gekund.
Aan de andere kant vind ik het fantastisch dat de drones van DJI met elke firmware update nieuwe mogelijkheden krijgen (en in dit geval zelfs zeer binnenkort alsnog het C1 label kunnen krijgen) zonder dat we daarvoor hoeven bij te betalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Shampie en wdejager
Dus, als ik het goed heb begrepen mag je met een Mavic 3 voorzien van een C1 sticker en de juiste firmware en bijna 900 gram samen met een A1/A3 licentie vliegen? Dat is een hele verandering wat hieronder staat. (tekst uit de blogpost).
Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is waarom de oudere modellen in verschillen, behalve het model, om te kunnen voldoen aan de C1 classificatie. Als het alleen om een sticker en een firmware update gaat? (ik vermoed dat er meer moet gebeuren, maar wat?)

Belang van een C1-classificatie​

Het C1-label is van groot belang voor dronevliegers in de Open categorie. Met een C1-klasse drone mag je namelijk vliegen in Open subcategorie A1. Gelet op het gewicht van de drone vergt dat slechts een minimale theoretische opleiding (A1/A3), af te sluiten met een online examen. Nu nog valt de Mavic 3 volgens de overgangsregeling onder subcategorie A2, met de extra vereiste om 50m afstand te houden van personen op de grond.

Bovendien is het in subcategorie A1 toegestaan om in de bebouwde omgeving te vliegen, zoals er rekening wordt gehouden met de privacy en er niet boven mensenmenigten wordt gevlogen. Het (kortstondig) overvliegen van niet-betrokken personen moet verder zoveel mogelijk worden vermeden, maar is niet strikt verboden.


Om bovenstaande redenen is het te hopen dat DJI snel uitsluitsel geeft over het verdere proces om bestaande Mavic 3 en Mavic 3 Cine-drones volledig C1-compliant te maken.

 
Als het alleen om een sticker en een firmware update gaat? (ik vermoed dat er meer moet gebeuren, maar wat?)
Het gaat zeker niet alleen om een sticker en een firmware update. Het gaat erom dat ze deze drone hebben laten keuren. De keuring was al aangevraagd voordat de drone uitkwam. De goedkeuring was er nog niet toen de drone werd uitgebracht. De drone heeft de keuring doorstaan en daarom mocht DJI bij wijze van uitzondering de drone achteraf het keurmerk geven. Theoretisch gezien is het zelfs niet dezelfde drone, je hebt nadat je het stickertje erop geplakt hebt een Mavic 3 versie 2. Het gaat trouwens niet om alle Mavic 3 versies. De Mavic 3E en de Mavic 3T zijn niet gekeurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gert Kracht