Mavic 2 Pro Mavic 2 Pro RTH

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Remtronica

New Member
Lid geworden
20 apr 2020
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
Twente
Hallo allemaal,

Afgelopen zondag heb ik gevlogen met mijn DJI Mavic 2 pro. Tijdens mijn vlucht kreeg ik een melding dat mijn batterij lading laag was, dus ik wilde de daling inzetten. Nu komt het vreemde: De drone zet tijdens mijn daling automatisch de RTH functie aan, voordat ik het weet vliegt de drone weer omhoog en vliegt terug naar de begin plek. Ik heb geprobeerd de drone toch te laten landen. Helaas de drone wijkt af door de harde wind en vliegt de takken in. Crash, uiteindelijk toch uit de boom kunnen laten vallen en hij lijkt op wat propeller krasjes na nog gewoon heel.

Mijn vraag:
* Waarom werkte object avoidence niet tijdens RTH?
* Waarom kon ik tijdens RTH niet de drone over-rulen (door gewoon omlaag te gaan?
* Hoe kan ik de hoogte van RTH instellen?
 
Waarom werkte object avoidence niet tijdens RTH?

Weet ik niet zeker, want ik heb geen drones met obstacle avoidance. Zou Sport Mode geweest kunnen zijn? Stond OA zelfs echt wel aan in settings, want die kun je ook uitzetten?

Heb je de logfiles van de vlucht al bekeken, om te zien of daar een zinnige melding in staat die zou kunnen verklaren wat er gebeurd is?

Waarom kon ik tijdens RTH niet de drone over-rulen (door gewoon omlaag te gaan?

Een RTH overrulen met sticks is niet hoe zoiets werkt volgens. Je kunt wel on-screen in de app of met de pauze-knop op de controller (en mogelijk met een mode wissel, als je controller dan een schuifknop voor heeft?) een RTH in progress afbreken en daarna de besturing weer zelf overnemen.

Hoe kan ik de hoogte van RTH instellen?

Dat kan in het betreffende settings menu in de app. Daar waar je ook kunt instellen of RTH überhaupt aan staat, wat de RTH altitude moet zijn, bij welk batterij-percentage je wilt dat RTH automatisch moet beginnen, etc.

Lees anders de handleiding er even op na.
 
Bedankt voor de reacties.

De drone stond op de gewone (beginners) modus, geen sport modus en de OA heb ik altijd aan staan. Volgens mij werkt op deze modus niet de volledige obstacle avoidance ( geen zijkanten)? De volledige OA werkt bij tripod mode en actieve track, maar blijkbaar niet bij RTH. Dit vindt ik overigens wel erg vreemd.

Het ging allemaal erg snel en kreeg weinig tijd om eventuele sliders oid in te drukken. Wellicht was inderdaad de “pauze” toets op de controller een goed idee geweest.

Ik ga eens op zoek in de settings om de RTH altitude aan te passen.

Wat gebeurt als ik RTH volledig uit zet, en de batterij geeft bijvoorbeeld een critical low warming, kan ik de drone dan ook direct laten landen ipv terug te laten gaan naar het begin punt? Is hier een instelling voor?
 
Met RTH uitgeschakeld blijft de drone bij verlies van signaal hangen waar hij hangt (met GPS fix), en landt hij vanzelf op die plek bij critical battery, volgens mij.

Let ook even op: als een DJI drone zich binnen een aantal meter van het Home punt bevindt (dichterbij dan je denkt, iets van zelfs 10 tot 20 meter wel zelfs?) dan doet de RTH actie - druk op de knop, of automatisch geïnitieerd door low battery of signal loss - iets anders dan opstijgen naar RTH hoogte, terugvliegen, landen op Home! In dat geval zal de drone simpelweg landen op de plek waar hij op dat moment is. Handig/veilig als je Home Point noodgedwongen onder een obstakel is (hoge boom ofzo?). Maar voor veel mensen onverwacht, en mogelijk een groot probleem bij een Home Point aan de waterkant bijvoorbeeld.

Ken je apparatuur en wees op dit soort dingen bedacht. En stel iedere keer op een nieuwe vlieglocatie RTH settings (Home Point locatie, RTH aan/uit, RTH hoogte) in zoals zinnig is voor plaats en omstandigheden, of controlleer die instellingen in ieder geval altijd voor je opstijgt zodat je weet wat je bij onverwachte dingen kunt verwachten.
 
Bedankt voor de reactie.

Ik ga zeker wat experimenteren met de instelling op het gebied van RTH.
Het lijkt me in ieder geval goed om bij de volgende vluchten met de drone goed de instellingen te controleren en waar nodig aan te passen.

Thanks