Mag je vliegen aan de westkant van de Maasvlakte?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BRC

Member
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
80
Waarderingsscore
24
Punten
8
Locatie
Noordwijkerhout
Je mag niet vliegen boven haven- en industriegebied.
Maar waar en wat daar precies onder valt vind ik lastig.
Heeft iemand hier tips over en in het bijzonder vraag ik mij nu af of je mag vliegen aan de westkant van de Maasvlakte, ongeveer het hangglider gebied op de kaart van drone.aeret.nl
 
De ASR Vlieg Veilig App en de AirMap App geven je hier informatie over.
 
De ASR Vlieg Veilig App en de AirMap App geven je hier informatie over.
Nou, allebei bekeken maar nee dus.
Dat op die apps staat niet dat je er niet mag vliegen maar dat wil niet zeggen dat het mag. Lees mijn vraag nog eens.
 
Dat vindt ik ook lastig. De landtong van Rozenburg wordt door het havenbedrijf gezien als haven/industrie-gebied. Aeret zegt er niets over, de gemeente Rozenburg ziet het als recreatiegebied. Sommige politieagenten doen niets, door een ander werd ik weggestuurd. Er is mij verteld dat er een proefproces over opgestart is, maar daar kan ik niets over vinden.
 
Dat vindt ik ook lastig. De landtong van Rozenburg wordt door het havenbedrijf gezien als haven/industrie-gebied. Aeret zegt er niets over, de gemeente Rozenburg ziet het als recreatiegebied. Sommige politieagenten doen niets, door een ander werd ik weggestuurd. Er is mij verteld dat er een proefproces over opgestart is, maar daar kan ik niets over vinden.

Heel plat gezegd is de drone-regelgeving eigenlijk tweeledig en stelt deze voorwaarden o.b.v. het gebruik/ indeling van het luchtruim enerzijds en het landgebruik/ indeling van de grond anderzijds. Het is het vermelden waard dat de weergave van Aeret vooral is beperkt tot verboden/voorwaarden die volgen uit de indeling van het luchtruim en niet zozeer tot verboden die te maken hebben met landgebruik op de grond zelf. Enige uitzondering daarop is de toevoeging van enkele N2000 gebieden en, in mindere mate, de weergave van gebouw- en perceelgrenzen wanneer je voldoende inzoomt.

Aeret biedt in dat opzicht maar de helft van het verhaal, maar wel een hele waardevolle. Voor verboden/ minimale afstanden die samenhangen met het grondgebruik zul je nog steeds andere bronnen moeten raadplegen. Overigens wordt er zo ver ik weet achter de schermen gewerkt om ook geodata omtrent, bijvoorbeeld, auto(snel)wegen op te nemen in Aeret waarbij o.b.v. de geldende maximumsnelheid buffers worden weergegeven. Op termijn zal ongetwijfeld hetzelfde gebeuren met buffers omtrent aaneengesloten bebouwing en industrie-/ havengebieden, maar om dat goed te visualiseren is eerst een hele concrete definitie van dat begrip vereist.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr