Mavic 2 Pro M2P beschoten !?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Hey Janosh ik heb daar ook een paar keer met m'n drone gevlogen op ongeveer 70 mtr. hoog en 50 mtr vanaf de molens gerekend maar stond aan de andere kant van de vaart en toen geen problemen gehad maar kun jij mij vertellen uit welke molen die man kwam want moet binnenkort daar weer ff een paar molen foto's maken. bvd Appie
Tijdens een vlucht gisteren voor het maken van foto's van een paar molens bij Ursem (NH) werd ik gewaarschuwd, dat een van de molenaars de drone uit de lucht wou schieten. Ik heb de M2P toen onmiddellijk teruggevlogen. Tijden het dalen zag ik dat de M2P een heel klein beetje roteerde. Vervolgens kwam de bewuste molenaar briesend op mij af en zei dat hij doodziek van elke dag die drones om zijn molen was en dat hij hem de volgende keer neer zou schieten.
Bij het opruimen van de M2P zag ik dat de achterste rechter arm beschadigd was (zie de foto's). De molenaar heeft waarschijnlijk toch geprobeerd de drone neer te schieten met een luchtbuks. Het is een wonder dat de propeller niet geraakt is en de drone veilig terug is gekomen!

De vraag is nu, wat te doen. Ik heb een DJI Refresh verzekering, maar is een stuk tape over het gat misschien genoeg? Behalve een lichte rotatie bij het dalen heb ik verder geen afwijkingen kunnen constateren.
Bekijk bijlage 1518Bekijk bijlage 1519

Verzonden met mijn SM-A715F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Aad 2
Ik vloog hoofdzakelijk aan de kant van de molens zelf van 35 tot 55 meter hoogte en gemiddeld 25 meter horizontale afstand. Ik maak voornamelijk foto's, als ik zo hoog en ver ga vliegen als jij dan zie je bijna geen molen meer, vandaar. Waar de man die briesend op zijn fiets naar mij toe kwam en verhaal kwam halen vandaan kwam heb ik niet gezien. Achteraf bezien zou het ook nog de boer kunnen zijn van de boerderij tegenover de molens, wie weet. Wat duidelijk is, is dat je er beter niet kan vliegen zonder contact te leggen met èn de boer èn de molenaars, althans als je niet het risico wil lopen naar beneden geschoten te worden. Ik ga daar niet meer heen, heb trouwens genoeg foto's nu.

Heb jij nog goede plekken voor een mooie (veilige !)vlucht in de buurt?
 
Ik vloog hoofdzakelijk aan de kant van de molens zelf van 35 tot 55 meter hoogte en gemiddeld 25 meter horizontale afstand. Ik maak voornamelijk foto's, als ik zo hoog en ver ga vliegen als jij dan zie je bijna geen molen meer, vandaar. Waar de man die briesend op zijn fiets naar mij toe kwam en verhaal kwam halen vandaan kwam heb ik niet gezien. Achteraf bezien zou het ook nog de boer kunnen zijn van de boerderij tegenover de molens, wie weet. Wat duidelijk is, is dat je er beter niet kan vliegen zonder contact te leggen met èn de boer èn de molenaars, althans als je niet het risico wil lopen naar beneden geschoten te worden. Ik ga daar niet meer heen, heb trouwens genoeg foto's nu.

Heb jij nog goede plekken voor een mooie (veilige !)vlucht in de buurt?
Ik ben de laatste tijd ook met molens bezig en de Noorder molen net boven Akersloot is een dankbaar object.
Volgens mij woont daar niemand, maar ligt wel direct aan een fietspad mocht je met de auto komen.
En waar jij volgens mij afsloeg de Rustenburgerweg op richtng Ursem en die 3 molens had je ook rechtdoor kunnen rijden en dan krijg je vanzelf aan je rechterhand ook een rijtje van drie molens waarvan de middelste een museum is en het hele jaar vol in bedrijf. En als je daar bent en je kijkt 360 graden rond dan zie je nog wel een stuk of 5 molens. Dus als ik een molen op de foto of film wil ben ik daar meestal te vinden
 
Tijdens een vlucht gisteren voor het maken van foto's van een paar molens bij Ursem (NH) werd ik gewaarschuwd, dat een van de molenaars de drone uit de lucht wou schieten. Ik heb de M2P toen onmiddellijk teruggevlogen. Tijden het dalen zag ik dat de M2P een heel klein beetje roteerde. Vervolgens kwam de bewuste molenaar briesend op mij af en zei dat hij doodziek van elke dag die drones om zijn molen was en dat hij hem de volgende keer neer zou schieten.
Bij het opruimen van de M2P zag ik dat de achterste rechter arm beschadigd was (zie de foto's). De molenaar heeft waarschijnlijk toch geprobeerd de drone neer te schieten met een luchtbuks. Het is een wonder dat de propeller niet geraakt is en de drone veilig terug is gekomen!

De vraag is nu, wat te doen. Ik heb een DJI Refresh verzekering, maar is een stuk tape over het gat misschien genoeg? Behalve een lichte rotatie bij het dalen heb ik verder geen afwijkingen kunnen constateren.
Bekijk bijlage 1518Bekijk bijlage 1519
een epoxy matje misschien een idee? ik zou het gat wel dicht maken als ik jouw was.
maar inderdaad het luchtruim is vrij. ik adviseer altijd niet stil te hangen voor een object als je geen toestemming hebt. rondvliegen moet geen probleem zijn.
 
ik adviseer altijd niet stil te hangen voor een object als je geen toestemming hebt. rondvliegen moet geen probleem zijn.

Het zal even hinderlijk zijn om rond te vliegen als je niet gewenst bent. Het enige voordeel van blijven bewegen is dat je moeilijker te raken bent voor de schutter. :D
 
een epoxy matje misschien een idee?
Ik heb vorig jaar een nieuwe M2P gekregen via Care Refresh.
Het enige voordeel van blijven bewegen is dat je moeilijker te raken bent voor de schutter. :D
Ik maak hoofdzakelijk foto's, zodat ik wel enige tijd op dezelfde plek ben om de juiste compositie te pakken. Bewegen is dan geen optie.

Dank voor het meedenken!
 
Ik maak hoofdzakelijk foto's, zodat ik wel enige tijd op dezelfde plek ben om de juiste compositie te pakken. Bewegen is dan geen optie.
Mijn punt was dat in een situatie waarin je zo ongewenst bent dat iemand in staat is je uit de lucht te schieten, het niet uit maakt of je stil hangt of beweegt. Dat advies om niet stil te hangen maar rond te vliegen snijdt geen hout.
 
Mijn punt was dat in een situatie waarin je zo ongewenst bent dat iemand in staat is je uit de lucht te schieten, het niet uit maakt of je stil hangt of beweegt. Dat advies om niet stil te hangen maar rond te vliegen snijdt geen hout.
Mee eens!
 
Wat is dit voor iets? De drone speld? Uit het artikel:
Nog een optie is om de drone compleet te negeren. In 9/10 gevallen probeert de piloot een reactie uit te lokken. Door het te negeren vliegt de drone al snel weg. Je kunt natuurlijk ook gewoon gaan dreigen om hem uit de lucht te halen. Als het een dure drone is gaat de dronepiloot vast en zeker weg. Besluit hij om laag te blijven vliegen, dan zal de drone niet zo heel duur zijn. De schade die je moet vergoeden als je hem toch neerhaalt is dan ook niet zo hoog. En dat brengt me meteen naar het volgende punt.

Je kunt er ook voor kiezen om de drone toch neer te halen en de helft ervan te vergoeden. Je doet er goed aan om eerst het type drone even op te zoeken. Zo weet je hoe duur hij ongeveer is.