Mavic 2 Pro M2P beschoten !?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Janosh

Member
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
37
Waarderingsscore
8
Punten
8
Leeftijd
73
Locatie
Beverwijk
Tijdens een vlucht gisteren voor het maken van foto's van een paar molens bij Ursem (NH) werd ik gewaarschuwd, dat een van de molenaars de drone uit de lucht wou schieten. Ik heb de M2P toen onmiddellijk teruggevlogen. Tijden het dalen zag ik dat de M2P een heel klein beetje roteerde. Vervolgens kwam de bewuste molenaar briesend op mij af en zei dat hij doodziek van elke dag die drones om zijn molen was en dat hij hem de volgende keer neer zou schieten.
Bij het opruimen van de M2P zag ik dat de achterste rechter arm beschadigd was (zie de foto's). De molenaar heeft waarschijnlijk toch geprobeerd de drone neer te schieten met een luchtbuks. Het is een wonder dat de propeller niet geraakt is en de drone veilig terug is gekomen!

De vraag is nu, wat te doen. Ik heb een DJI Refresh verzekering, maar is een stuk tape over het gat misschien genoeg? Behalve een lichte rotatie bij het dalen heb ik verder geen afwijkingen kunnen constateren.
IMG_0686.jpgIMG_0691.jpg
 
Ik zou aangifte doen! Die molenaar heeft helemaal het recht niet om (te dreigen met) een drone te beschieten.

Dat mensen niet gediend zijn van drones boven hun tuin of nabij hun woonhuis (in dit geval een molen) is op zich te begrijpen. Een zelfde discussie speelt ook bij de molens op Kinderdijk en bij de vuurtoren op Marken. Maar dat hoeft niet te betekenen dat men dan maar het recht in eigen hand neemt. Vloog je heel dicht bij de molen? Op welke manier werd je gewaarschuwd? Hoe ver stond je zelf van de molen af?

De vraag is natuurlijk wel of je hard kunt maken dat de drone inderdaad beschoten is. En was er een getuige?
 
PS. Door deze beschadiging is de stijfheid van de propellerarm flink verminderd. Ik zou er niet meer mee gaan vliegen in deze staat. Je hebt zelfs kans dat de arm breekt als gevolg van trillingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Maviq
Antwoord op eerdere vragen: ik vloog tussen de 35 en 55 meter hoogte, steeds op ca. 25 meter van de molens. Een jonge man op een fiets, misschien de zoon van, kwam langs en waarschuwde. Enige minuten later, toen ik de M2P al terug had, kwam de molenaar ook op de fiets. Dat de drone beschoten is staat voor mij als een paal boven water. Als je op de foto's kijkt dan is het kogeltje schuin van onder aan de bovenkant van de zijkant van de arm ingeslagen en heeft vervolgens een lang deel van de bovenzijde meegenomen. Nogmaals een wonder dat hij de propeller niet heeft geraakt...

Dank voor de reactie, ik zal, ondanks dat de M2P pas 2 maanden oud is, de care refresh moeten aanspreken denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Dat de man in kwestie kwaad was kan ik mij goed voorstellen. De afstand tot zijn leefgebied is heel klein. De drone is hoorbaar en zichtbaar genoeg en dat is reden genoeg om voor velen boos te worden. Een goede voorbereiding: vooraf vragen om toestemming is wellicht een oplossing. In dit geval te laat.

Dat de man het recht in eigen handen neemt en begint te schieten gaat veel te ver. Absoluut aangifte doen bij de politie. Dit kan echt niet. Ze kunnen desnoods het vuurwapen bij de man ophalen voor onderzoek en nagaan of hij is afgevuurd en wanneer. De vraag is of hij een vergunning heeft en of hij het wapen daar mag gebruiken. We leven hier in Nederland en niet in de USA.

Wat vliegen betreft: absoluut niet doen. Neem contact op met DJI, maak gebruik van je verzekering. Je krijgt een vlieg klaar exemplaar retour.
 
  • Leuk
Waarderingen: ElRo1911 en peSHIr
Dat de man in kwestie kwaad was kan ik mij goed voorstellen. De afstand tot zijn leefgebied is heel klein. De drone is hoorbaar en zichtbaar genoeg en dat is reden genoeg om voor velen boos te worden. Een goede voorbereiding: vooraf vragen om toestemming is wellicht een oplossing. In dit geval te laat.

100% mee eens
 
100% mee eens

Ik ook. Ben sinds twee maanden bezig, dacht ik zoek de rust van het platteland op... Lesje geleerd. Ik ben wel benieuwd hoeveel piloten deze voorbereidingen ook consequent treffen. Is een hele klus iedereen van te voren in te lichten/toestemming te vragen.
 
Ze kunnen desnoods het vuurwapen bij de man ophalen voor onderzoek en nagaan of hij is afgevuurd en wanneer. De vraag is of hij een vergunning heeft en of hij het wapen daar mag gebruiken. We leven hier in Nederland en niet in de USA.
Laten we het nou niet gaan opblazen. Als er met een vuurwapen was geschoten moet dat hoorbaar zijn geweest. De molenaar heeft waarschijnlijk met een luchtbuks geschoten, wat mag op eigen terrein. Dit valt eerder onder vernieling van andermans spullen.
 
Laten we het nou niet gaan opblazen. Als er met een vuurwapen was geschoten moet dat hoorbaar zijn geweest. De molenaar heeft waarschijnlijk met een luchtbuks geschoten, wat mag op eigen terrein. Dit valt eerder onder vernieling van andermans spullen.

Ook 100% mee eens. Als het een vuurwapen was geweest, bijv. een jachtgeweer, dan had ik het in de eerste plaats gehoord en in de tweede plaats geen drone meer.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Gert Kracht
Waar ik in het vervolg ook op het platteland rekening mee ga houden is het risico dat als je over, of in de nabijheid van een schuur, loods of stal vliegt, daar een drugslab in verborgen kan zitten. Deze lieden houden er andere methoden, dan met een luchtbuks schieten, op na ......
 
  • Wow
Waarderingen: Gert Kracht
Ik ook. Ben sinds twee maanden bezig, dacht ik zoek de rust van het platteland op... Lesje geleerd. Ik ben wel benieuwd hoeveel piloten deze voorbereidingen ook consequent treffen. Is een hele klus iedereen van te voren in te lichten/toestemming te vragen.

Klopt, dat is het ook. Daarom kan de afstand vergroten je meestal helpen. Maar je kunt een vervolg op irritatie uit het verleden nooit 100% inschatten. Het is heel jammer dat hierbij de drone is beschadigd, maar gelukkig is de man niet fysiek geweld gaan gebruiken.
 
Waar ik in het vervolg ook op het platteland rekening mee ga houden is het risico dat als je over, of in de nabijheid van een schuur, loods of stal vliegt, daar een drugslab in verborgen kan zitten. Deze lieden houden er andere methoden, dan met een luchtbuks schieten, op na ......

Klopt! Hier in de polder hebben we al gekke dingen meegemaakt met druglabs.
Gelukkig hebben ze deze drones nog niet ontdekt:

 
Waarom laat je die video zien Gert? Om terug te schieten naar vuurgevaarlijke molenaars? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Gert Kracht
Gewoon nooit over bebouwing vliegen. Ik kies altijd een plek die wat afgelegen is. Landbouwgrond oid. Mensen doen nou eenmaal gekke dingen
 
Gewoon nooit over bebouwing vliegen. Ik kies altijd een plek die wat afgelegen is. Landbouwgrond oid. Mensen doen nou eenmaal gekke dingen

Ik ben niet over de molens heen gevlogen, zie eerdere post. Altijd op 25 meter horizontaal en op 35 tot 55 meter hoogte gebleven.
 
Waarom laat je die video zien Gert? Om terug te schieten naar vuurgevaarlijke molenaars? ;)

Je zou die conclusie kunnen trekken inderdaad, maar niets is minder waar.
Ik houd van mooie beelden creeren en niet van destructie en op elkaar schieten. Het is al bizar genoeg dat mensen schieten op drones, laat staan dat we drones weer terug laten schieten op mensen.
 
Je zou die conclusie kunnen trekken inderdaad, maar niets is minder waar.
Ik houd van mooie beelden creeren en niet van destructie en op elkaar schieten. Het is al bizar genoeg dat mensen schieten op drones, laat staan dat we drones weer terug laten schieten op mensen.
Natuurlijk is dat bizar, ik maak ook maar een ";) ". Als mensen met stenen naar een drone of elkaar gaan gooien is voor mij al over de grens.
 
Nog een vraag n.a.v. het incident. Door de inslag van het kogeltje moet de M2P even in onbalans zijn geweest en zich moeten herpositioneren. Is zo'n beweging ergens in de flightdata terug te vinden en zo ja waar en hoe? Ik wil namelijk weten op welk moment en op welke plek het incident plaatsvond.
 
Onwaarschijnlijk om de volgende twee redenen:
1, De drone is continu bezig zichzelf te corrigeren.
2, Door de harde impact "merkt" de drone het nauwelijks, denk aan een wijnglas op tafel. Als je hier zachtjes tegenaan drukt schuift deze weg. Als je er zeer snel en hard tegen aan slaat blijft de voet staan en versplinterd het glas.
 
Nog een vraag n.a.v. het incident. Door de inslag van het kogeltje moet de M2P even in onbalans zijn geweest en zich moeten herpositioneren. Is zo'n beweging ergens in de flightdata terug te vinden en zo ja waar en hoe? Ik wil namelijk weten op welk moment en op welke plek het incident plaatsvond.
Wat je kan doen is alle vluchtgegevens importeren in Excel. Van elke parameter (hoogte, snelheid, etc.) maak je een lijngrafiek en kijkt of er op enig moment een trendbreuk is te vinden.