Laatste zin ... dat je voor ieder land opnieuw zou moeten registreren ... Dat is juist de bedoeling van alle bij ICAO aangesloten landen, dat dat niet nodig is. Ik mag met mijn PH-greregistreerde vliegtuig de hele wereld over vliegen, juist omdat dat een ICAO conforme registratie is. Daarmee is een hoop overkoepelend geregeld en is er dus (wereldwijde!) wederzijdse erkenning. Alle landen die het verdrag van Chicago hebben ondertekend (191 stuks, da's best veel...) erkennen daarmee wederzijdse veiligheidsmaatregelen (en een hele berg andere zaken) en verbinden zich aan de uitvoering comform het verdrag. De kracht van het verdrag zit 'm dus in de brede acceptatie, wereldwijd.
Overigens schrijft ICAO dan alleen het systeem voor (ze schrijven de standaard, de norm) en wordt de uitvoering "lokaal" gedaan door de landen zelf, net als dat dat nu al in NL gebeurt voor commercieel gebruikte drones. Maar doordat dus iedereen hetzelfde systeem gebruikt, volgt die wederzijdse erkenning min of meer vanzelf.
Verder kunnen individuele landen afwijken van het systeem, wat ze dan weer in hun eigen AIP moeten vermelden. Dus er is een mogelijkheid om af te wijken, hoewel dat je erkenning niet ten goede komt, natuurlijk.
Alleen jammer dat dit soort ambtelijke molens zo langzaam draaien...