Locaties rondom Utrecht - tips?

Jorn1

New Member
Lid geworden
27 apr 2025
Waarderingsscore
7
Punten
3
Leeftijd
34
Hoi!

Komende week ga ik voor het eerst leren Drone vliegen. De certificering heb ik behaald en ben bekend met de kaarten.

Ik ben echter op zoek naar een goede plek rondom Utrecht om (veilig) te oefenen, waar het mag én waar het kan/ik niemand tot last ben.

Dank voor jullie tips of ervaringen!

Gr.
Jorn

• Leuk
Waarderingen: Running72
Ik vermoed dat je wel mooie plekjes kunt vinden bij de Nedereindse plas (op drukke dagen oppassen met recreanten) en het poldergebied daar tussen de Nedereindseweg en de A12 in. :) Je hebt in die polder een rustiger weggetje, de Ringkade, waar wellicht een goede opstijgplek is. Zie kaartje.

Bijlagen

• Screenshot_20250427_135857_DuckDuckGo.jpg
    Screenshot_20250427_135857_DuckDuckGo.jpg
    399 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Als je echt voor het eerst gaat vliegen zou ik uit de buurt van water blijven. Zeker als je er veel mensen kan gaan tegenkomen. Bij Bunnik heb je naast het fort bij Vechten ook het Castellum fectio. Een groot terrein waar je de contouren van een oud Romeins fort kunt zien. Daar moet je alleen in de gaten houden dat je bij de A12 vandaan blijft. Naast de bekende kaarten zoals Go drone zou ik adviseren een app als windy te installeren zodat je goed kan zien waar de wind vandaan komt en hoe hard hij is

• Leuk
Waarderingen: Cameraman en Running72
Welkom op het forum, Jorn.
Afhankelijk van je locatie in Utrecht (Overvecht, Lunetten, Leidsche Rijn) zijn er plekken genoeg, afhankelijk van hoever je wilt reizen.

Dank jullie wel!
Ik ben op de fiets, maar deze locaties kan ik wel wat mee.

Ik had zelf ook nog een geschikt weiland gevonden langs de achterdijk vanuit Bunnik én een grasveld in papendorp, maar da’s wel dicht bij t Amsterdam rijn kanaal.

Ik heb alleen een fiets dus daartoe is m’n reizen beperkt, maar Leidsche Rijn is best een optie!

Als je echt voor het eerst gaat vliegen zou ik uit de buurt van water blijven. Zeker als je er veel mensen kan gaan tegenkomen. Bij Bunnik heb je naast het fort bij Vechten ook het Castellum fectio. Een groot terrein waar je de contouren van een oud Romeins fort kunt zien. Daar moet je alleen in de gaten houden dat je bij de A12 vandaan blijft. Naast de bekende kaarten zoals Go drone zou ik adviseren een app als windy te installeren zodat je goed kan zien waar de wind vandaan komt en hoe hard hij is
Dit lijkt mij zowiezo een leuke locatie om eens te gaan kijken, heeft iemand daar al eens gevlogen ?

Rondom Utrecht zijn er twee belangrijke nofly/risico zones, de helihaven UMC en vliegveld Hilversum, tussen Maartensdijk en Overvecht opereren vaak parachutisten en ballonvaart, dit kan je goed zien op de app zoals GoDrone.

Laatst bewerkt:
Wat ik zelf in Utrecht ook nog wel leuke plek vind is Castellum Hooge Woerd. Geen idee of dit te ver is voor je. Je hebt hier ook het Maximapark, hier kan je vast ook wel ergens een plekje vinden.

Als Oud Zuilen een optie voor je is, dan heb je hier ook nog wat plekken waar je fijn kan vliegen, zit je ook in de omgeving van Slot Zuylen. Ook ver genoeg van het water vandaan. Als je wat meer bij het water durft te vliegen dan is molen van de Polder Westbroek en de molen er tegenover zeer zeker de moeite. Zeker als het wat mistig is in de ochtend of bij zon opkomst of ondergang. Hier liggen overigens ook genoeg weilanden.

Dit lijkt mij zowiezo een leuke locatie om eens te gaan kijken, heeft iemand daar al eens gevlogen ?

Rondom Utrecht zijn er twee belangrijke nofly/risico zones, de helihaven UMC en vliegveld Hilversum, tussen Maartensdijk en Overvecht opereren vaak parachutisten en ballonvaart, dit kan je goed zien op de app zoals GoDrone.
Fort Fectio is wel een leuke plek omdat je vooral vanuit de lucht goed de contouren kunt zien. Ik vind de forten van de nieuwe Hollandse Waterlinie ook leuk objecten om vast te leggen. Heb ze ondertussen nagenoeg allemaal al een keer "bevlogen"

• Leuk
Waarderingen: Cameraman
Maximapark, hier kan je vast ook wel ergens een plekje vinden.
Mijn ervaring met het Maximapark is dat er altijd wel mensen aanwezig, zeker met mooi weer. En degenen die er lopen waarderen het niet echt dat je er met een drone gaat vliegen. Ik zou deze locatie mijden.

Mijn ervaring met het Maximapark is dat er altijd wel mensen aanwezig, zeker met mooi weer. En degenen die er lopen waarderen het niet echt dat je er met een drone gaat vliegen. Ik zou deze locatie mijden.
Die ervaring heb ik dus niet. Ligt ook wel een beetje aan de plek waar je staat.

Die ervaring heb ik dus niet. Ligt ook wel een beetje aan de plek waar je staat.
Dan kun je Jorn1 misschien helpen je specifieke rustige plekje aan te wijzen. Maar ik zou een beginnend dronepiloot toch afraden in het Maximapark te gaan oefenen, ook op een rustig plekje kunnen elk moment wandelaars of fietsers langs komen.

Op zo'n groot open terrein kan je inderdaad leuk oefenen. Achtjes vliegen en je drone puur op zichtlijn terug laten komen zonder op je scherm te kijken. Ook kan je de find My drone functie gewoon eens uitproberen.

• Leuk
Waarderingen: Jorn1
Castellum fectio - deze locatie is ook echt top! Voldoende ruimte om alle automatische video modussen is te proberen

• Leuk
Waarderingen: Cameraman en Mave
Castellum fectio - deze locatie is ook echt top! Voldoende ruimte om alle automatische video modussen is te proberen
Was hier een week geleden ook top oefen locatie, heerlijk de ruimte en geen gevaar om ergens tegenaan te vliegen.

• Leuk
Waarderingen: JurgenA
Hoi!

Komende week ga ik voor het eerst leren Drone vliegen. De certificering heb ik behaald en ben bekend met de kaarten.

Ik ben echter op zoek naar een goede plek rondom Utrecht om (veilig) te oefenen, waar het mag én waar het kan/ik niemand tot last ben.

Dank voor jullie tips of ervaringen!

Gr.
Jorn
Ik heb net een drone in huis. Heb afgelopen week mijn 1e vluchtjes gemaakt. 1e Park Transwijk hondenuitlaatveldje naast de verkeerstuin. 2e Mercatorlaan, groot veld bij de Prins Clausbrug. Erg rustig.

• Leuk
Waarderingen: Mave, Running72 en Jorn1
Vandaag ook heerlijk gevlogen bij Castellum fectio. Rustig kunnen oefenen.

• Leuk
Waarderingen: Mave