Ik heb speciaal een account aangemaakt om hier op te kunnen reageren. Ja, je kan een 12.000 mAh 6S accu laden met een 80W lader, zelfs met een 50W lader, maar je moet je bedenken dat het erg lang duurt. Zoals je aangeeft duurt dat in jouw geval 2,5 uur en dat is erg lang als je gewend bent om je accu's binnen een half uur tot drie kwartier weer op te laden (er vanuit gaande dat je de accu niet leeg vliegt, dus iets van 30-40% erin laat zitten; behoud van de levensduur van de accu). De aanbevolen laadstroom voor een LiPo accu is 1C, wat dus neerkomt op 12A bij een 12.000mAh accu. Bij 6S is de maximale accu-spanning als deze vol is 25,2V (6 maal 4,20V per cel). Dat zou dan neerkomen op een laadvermogen van 12x25,2=302,4W. Met dit vermogen kun je zo'n accu binnen (ongeveer) een uur weer vol krijgen (als je 20% minimaal overhoudt dus niet meer dan 80% ontlaad).
Hoe meer laadvermogen, hoe hoger de laadstroom zou kunnen zijn (tot het maximum wat de accu aankan). Een 240W lader haalt bij de gemiddelde accu-spanning van 22,2V een laadstroom van 10,8A. Een 80W lader haalt dan slechts 3,6A, wat dus 3 maal langzamer is! Het hangt er sterk vanaf wat voor accu's (cellen aantal en capaciteit) je wilt laden welk laadvermogen je nodig hebt.
Wat je ook moet bedenken bij het laden van LiPo accu's is dat je dit beter niet onbeheerd doet, dus altijd erbij blijven! Als dat maximaal een uur duurt is dat beter en makkelijker te doen dan als het laden 2,5 uur duurt...
De genoemde laadtijden zijn op basis van balanced laden, wat dus inhoudt dat alle cellen maximaal vol worden geladen en de spanning van elke cel dus 4,20 V is na het laden. Als er een sterke onbalans is tussen de cellen dan duurt het laden veel langer, maar als dat een blijvend iets is dan moet je je afvragen of je de accu niet moet vervangen.
Ik laad mijn eigen LiPo accu's met 1C tot 1,5C en tot nu toe heb ik een levensduur van meer dan 3 jaar hiermee (nog geen accu's af hoeven voeren). Gemiddeld genomen vlieg ik een accu één maal leeg per vliegdag, bijladen tijdens een vliegdag doe ik zelden (neem voldoende volle accu's mee). Na een vliegdag laad ik de accu's die onder de 40% lading zitten weer op tot storage niveau (40-50%), ik bewaar de accu's dus nooit leeg. Ik laat ze ook niet te lang vol liggen en zet ze dan ook op storage niveau als het te lang gaat duren.