Letland heeft primeur met eerste internationale BVLOS dronevlucht over 5G

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Letland heeft primeur met eerste internationale BVLOS dronevlucht over 5G

Telecombedrijf Latvian Mobile Telephone (LMT) heeft onlangs de eerste grensoverstijgende dronevlucht uitgevoerd waarbij de drone via 5G in verbinding stond met de piloot. Daartoe was de drone voorzien van 2 simkaarten. De drone steeg op in Letland en landde in Estonia. Het bij de grens overschakelen van het ene op het andere netwerk duurde slechts een paar milliseconden.

Lees verder
 
Ik ben gemachtigd radio zend amateur, ik weet in detail hoe het 3G, 4G en 5G netwerk werkt.
De cellen gebruikt bij mobiele communicatie zijn vrij klein, op de grond ontvang je maar enkele cellen waardoor de omliggende cellen niet storen op je signaal. Een drone vliegt op grote hoogte en heeft dus geen obstakels en ontvangt dus zeer veel cellen tegelijk. In buitengebieden zou dit moeten werken, maar in stedelijke gebieden? Zeker over een tijdje als er meer 5G apparaten komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Als ik me niet vergis dan biedt 5G de mogelijkheid om bepaalde verbindingen te prioriteren (network slicing). Zo zou een dataconnectie met een drone een hogere netwerkprioriteit kunnen krijgen dan de videowhatsappjes van tante Sjaan op de grond. Op die manier zou de verbinding gegarandeerd moeten worden, dacht ik.
 
Die optie zegt me niets, veel routers kunnen dat wel. Het gaat ook niet om de datasnelheid, die is gigantisch hoog, maar het gaat om de databetrouwbaarheid. Denk maar aan onze drone's die je midden in dichtbevolkt gebied honderd meter de lucht in stuurt, je krijgt waarschijnlijk een melding dat de verbinding slecht is omdat de drone honderden routers, telefoons etc. ontvangt. In buitengebieden zal dat niet zo snel gebeuren. (Hint: kijk binnen op je foon hoeveel routers er zijn en doen nu hetzelfde buiten.)

Misschien dat het op de 26 GHz band gaat lukken, op de 700 MHz band iig niet...