Leeftijd van de Drone Pilots

Dokter Drone

Member
Lid geworden
8 aug 2024
Waarderingsscore
26
Punten
18
Leeftijd
65
Zomaar even een opmerking tussendoor. Als ik de leeftijden bekijk van de leden van Drone Pilots, valt het me op dat veel leden 50+ zijn. Ik vraag me af waarom dat is.

Ik praat even voor mijzelf al heb ik op dit moment nog geen drone aangeschaft maar sta op het punt om een DJI mini 4 Pro te kopen. Ik ben graag buiten, gepensioneerd dus ik heb de tijd.
Verder de interesse in techniek alsoud ICT'er en fotografie Daarnaast is het niet echt een goedkope hobby dus het financiële aspect spreekt ook mee. De genoemde zaken zijn waarschijnlijk bij de 50+ groep meer aanwezig en zijn ze vaak wat serieuzer met een dergelijke hobby bezig. Je hebt talrijke groepen voor drones op bv Facebook daar zijn waarschijnlijk meer jongeren te vinden. Ik heb bewust dit forum gekozen omdat hier duidelijk voor het je houden aan de regels wordt gepropageerd. Op Facebook zie ik helaas vaak reacties en filmpjes waar het andersom is.

Volgens mij zijn forums in het algemeen niet meer zo ik trek bij de jeugd, die zoekt z'n info elders Tiktok, Insta, YouTube en Facebook (hoewel bij die laatste 2 de doelgroep ook steeds ouder wordt heb ik het idee)
Ik denk niet dat Dronegebruik direct te linken is aan een leeftijdsgroep, wel hoe er mee gewerkt wordt. Wat Henk ook al zegt, hier wordt toch wel gehamerd op de regeltjes wat sommige gebruikers misschien 'afschrikt' Maar ik denk eerder dat de 'jeugd' vooral geïnteresseerd is in spectaculaire beelden, hoger, sneller, verder en om die te delen zijn de eerder genoemde platformen meer geschikt.

Nog een paar jaar en dan ben ik ook 50+.. ik behoor nu dus nog tot de jonge bezoekers van het forum ! :P

Ik vlieg inmiddels al 10 jaar met een drone, en kocht mijn eerste toen ik 37 was.. ik fotografeer al zo’n 20 jaar, na 10 jaar had ik het wel gezien, drone heeft de extra dimensie aan het fotograferen (omhoog). Misschien is een drone een logische gevolg bij mensen die al een foto fotograferen.. Dan komt de kwestie van geld nog om de hoek, en geduld, ook dat komt misschien met de jaren..

Maar dat is mijn visie..

Ik zit op het forum omdat ik niet zoveel (niks eigenlijk) heb net TikTok, insta etc.

Mijn artsen zeiden op mijn 53e na een zwaar hersteltraject door covid 'ga eens vaker naar buiten'. Na een jaar buiten spelen een drone gekocht. Stijle leercurve aangezien ik werkelijk niets wist van fotografie, videografie, vliegen etc. Nog steeds een leuke hobby maar op mijn leeftijd merk je wel het generatieverschil zoals hierboven beschreven. Zo vind ik fpv vliegen allemaal veel te snel gaan en geniet van van de weidse, prachtig gekleurde en smaakvol gemonteerde filmpjes die sommigen hier plaatsen. Ook bij de superleuke workshop van Wiebe in Utrecht geweest waar ik ook veel grijze duiven aantrof :cool:

De jeugd heeft helemaal geen tijd meer voor hobby's, dat is (blijkbaar) iets van 'vroeger' :p
Ze hebben wel hobby's maar, en ik generaliseer, het moet niet te veel moeite kosten en niet te veel focus eisen (want korte aandachtsboog). En dan laat ik zaken als overprikkeling maar even buiten beschouwing.
Zoek maar eens op Generatie Z of Generatie Alpha, tenzij je de toekomst voor serieuze hobby's positief wilt blijven zien.

• Leuk
Waarderingen: Dokter Drone
Ik weet het Sjakie, ik heb mijn werkzame leven doorgebracht als leraar op een middelbare school. Maar veel hobby's zijn achterhaald (denk aan postduiven houden, postzegels verzamelen enz. enz.) en jongeren hebben nu zóveel andere dingen om hun tijd aan te besteden. Met name de mobiele telefoon, vol sociale media, vergt al vele uren per dag. En dan nog huiswerk, sport enz. Of een bijbaantje...
Ze komen gewoon tijd tekort.

• Leuk
Hobbies veranderen. Postzegels verzamelen is uit, maar virtuele spulletjes voor 1 of ander spel verzamelen gebeurt dan weer wel.

Als andere mensen het nut van je hobby niet snappen, dan weet je dat je goed bezig bent. Soms moet je iets doen wat geen nut heeft, dat maakt het zo waardevol.

Nog een paar jaar en dan ben ik ook 50+.. ik behoor nu dus nog tot de jonge bezoekers van het forum ! :P

Ik vlieg inmiddels al 10 jaar met een drone, en kocht mijn eerste toen ik 37 was.. ik fotografeer al zo’n 20 jaar, na 10 jaar had ik het wel gezien, drone heeft de extra dimensie aan het fotograferen (omhoog). Misschien is een drone een logische gevolg bij mensen die al een foto fotograferen.. Dan komt de kwestie van geld nog om de hoek, en geduld, ook dat komt misschien met de jaren..

Maar dat is mijn visie..

Ik zit op het forum omdat ik niet zoveel (niks eigenlijk) heb net TikTok, insta etc.
Instagram vind ik persoonlijk het prettigste social media platform voor mijn dronevlieg kunsten.
@wentersdrone by the way… ;))
Je kunt er heel goed een Reel maken en zo meerdere clips aan elkaar plakken
Ook kun je er alle muziek onder- en wat eenvoudige filters overheen zetten. Met mijn bijna 63 jaar heel goed te doen!
Alles zomaar op de SSD schijf zetten vind ik ook maar niks.
Daarnaast, mijn vrouw vind het heerlijk om te fietsen of te wandelen en mijn drone hangt dan altijd om mijn nek.
Tja misschien vooral een kwestie van hoe besteed ik mijn vrije tijd en hoeveel heb ik daarvan?

Groet, Theo

• Leuk
Instagram vind ik persoonlijk het prettigste social media platform voor mijn dronevlieg kunsten.
@wentersdrone by the way… ;))
Je kunt er heel goed een Reel maken en zo meerdere clips aan elkaar plakken
Ook kun je er alle muziek onder- en wat eenvoudige filters overheen zetten. Met mijn bijna 63 jaar heel goed te doen!
Alles zomaar op de SSD schijf zetten vind ik ook maar niks.
Daarnaast, mijn vrouw vind het heerlijk om te fietsen of te wandelen en mijn drone hangt dan altijd om mijn nek.
Tja misschien vooral een kwestie van hoe besteed ik mijn vrije tijd en hoeveel heb ik daarvan?

Groet, Theo
Hi Theo,

Ik zet ze ook niet alleen op een ssd (sowieso op een hdd want die is een stuk goedkoper)

Ik gooi alles op een hoop, muziekje eronder en zet het op youtube als herinnering voor later als ik ook 60+ ben.. ;)

• Leuk