Kunnen Autel drones ook opgespoord worden met een systeem ala Aeroscope ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

drone.dutch

New Member
Lid geworden
5 jul 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
3
Punten
3
Locatie
Amsterdam
Dag, ik ben nieuw op het forum maar vlieg al een tijdje rond met verschillende drones , hobbymatig en met erg veel plezier.
Met enige zorg lees ik de ontwikkeling van de DJI Aeroscope. Daarmee wordt bijna alles van je door de lucht gezonden naar de politie. Ik ben een verantwoord droner, doe geen gekke dingen, hooguit wil ik wel eens verder gaan dan de LOS maar 't allemaal geen gevaar.
Ik baal ervan dat er straks meegekeken kan worden. Remote ID, vluchtgegevens, mijn locatie waar ik zit met mijn drone. ;t is teveel van het goede. Zonder nu een discussie over het verschijnsel zelf te starten vroeg ik mij af: Hebben de Autel drones hier ook last van ? Is daar een ander systeem voor in de maak ? Zo nee, dan overweeg ik voortaan de Autel drones.
Vriendelijk groet,
Drone Dutch
 
Technisch heb je niet eens een systeem nodig maar zijn drie peilantennes en wat wiskunde genoeg om triangulatie te doen.

Triangulatie is de kunst om met drie signalen een bronlokatie van een Radio signaal te achterhalen. Zendamateurs kennen dit van het Agentschap Telecom en mogelijk heb je er ook ooit over gehoord in het kader van het uitpijlen van een mobiele telefoon.


Natuurlijk is we systeem dat de GPS data uit het rf signaal kan plukken nog veel handiger. Zelf ken ik alleen Aeroscope van Dji, maar ik ben dan ook erg benieuwd of anderen hier iets over hebben gelezen/gehoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: drone.dutch
Hoi Martijn , dank voor je antwoord. Ik ben bekend met triangulatie. Naar mijn idee moet daar wel steeds actief iets voor worden opgezet/aangezet et cetera. Met de aeroscope is , net als met een marifoon, worden alle gegevens (homepoint, id, positie uav stelselmatig gecollecteerd. Dus men kan gewoon de scope aanzetten en later eens gaan kijken wie (id) wat (dronetype) heeft gevlogen (locatie uav) vanaf welk punt (homepoint) . Al deze info wordt keurig verzonden naar de politie. Ik vind dat een politiestaat. Ik snap dat je dat bij luchthavens enzo strenger aanpakt, maar als straks elke gemeente in nederland zo'n apparaat heeft kan je nergens meer leuk vliegen. De 120m regel akkoord, dat is gezond verstand, vliegen boven een menigte idem. Maar die VLOS eis is te kinderachtig voor woorden maar met een Aeroscope wordt je er zo uitgepikt als je verder dan 300 meter vliegt.
Maar goed de Aeroscope is van DJI. Ik vroeg mij af of Autel eenzelfde systeem heeft.
 
Hebben de Autel drones hier ook last van ? Is daar een ander systeem voor in de maak ? Zo nee, dan overweeg ik voortaan de Autel drones.
Om even concreet antwoord te geven: Nee, Aeroscope ondersteund slechts de volgende modellen:
Dit veranderd uiteraard wanneer de ''C'' gecertificeerde drones op de markt verschijnen, waarin Remote ID verplicht is.

AS.png