Kromme horizon bij foto-opnames DJI Mavic zoom

Doede Douma

New Member
Lid geworden
11 jul 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
77
Bij foto opbames waarbij de horizon in beeld is, zie ik op de foto's (RAW) een kromme horizon. Bij een video opname is de horizon recht.
Heb ik een foutieve instelling ?

Dat komt waarschijnlijk doordat je lens een beetje tonvervorming heeft. Bij fotograferen in jpg (of bij filmen) wordt dat in de drone softwarematig rechtgetrokken, in RAW moet je dat even in Photoshop corrigeren. Het gaat om een relatief kleine kromming neem ik aan?

Het is een behoorlijke kromming. Met horizon komt een foto beter tot zijn recht. Vreemd dat het bij videobeelden goed is. Zou het komen door de RAW opname ? Ik kan het eens proberen in JPEG.
Kan het formaat ook nog een rol meespelen? 4:3 of 16:9 ? In Affinity kan ik inderdaad lenscorrectie toepassen, maar de horizon blijft een beetje golven.

Probeer eerst maar eens te fotograferen in jpg, kijken of de bolling dan weg is.

Mijn Luminar AI trekt de horizon ook krom, terwijl de originele RAWs (.dng) een rechte horizon laten zien.
Ik denk dat 't een issue software fotobewerking is? In PhotoShop lijkt het goed te gaan.

Bijlagen

• ef9cadaa-7abb-487a-8650-ee74a58b71e9.jpg
    ef9cadaa-7abb-487a-8650-ee74a58b71e9.jpg
    777,1 KB · Weergaven: 14
  • 9b8b2d79-9977-46cc-b446-4cb4c2022065.jpg
    9b8b2d79-9977-46cc-b446-4cb4c2022065.jpg
    644,6 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Vranz, ik denk dat de originele RAW foto wel degelijk een kromming bevat. Als jij een RAW file in een viewer opent, worden er wellicht direct al correcties toegepast. Blijkbaar herkent jouw RAW-viewer de lensinformatie en wordt de tonvervorming direct gecorrigeerd. Terwijl Luminar de kromming blijkbaar niet herkent en dus niet automatisch corrigeert. Tenminste, ik denk dat dit de verklaring is hiervoor.

De RAW foto is als het ware een negatief, die nog ontwikkeld moet worden. Het weghalen van tonvervorming is 1 van de bewerkingsstappen, in aanvulling op kleurcorrecties, toepassen van witbalans, etc.

Oow, ja. 't Zou allemaal kunnen. Ik meld alleen, dat het probleem bij mij ook opduikt. Ik schiet uitsluitend in RAW.
En het "probleem" doet zich bij mij niet voor met m'n Mini4Pro. Wel met m'n Mavic3.
En... het "probleem" treedt bij mij op als ik Luminar gebruik. Niet in PhotoShop. Daarom sprak ik het vermoeden uit, dat e.e.a. bewerkingssoftware gerelateerd zou zijn.

Laatst bewerkt:
Vanavond weer opnames gemaakt met de mavic zoom. De instelling veranderd naar JPEG. De kromming die in RAW behoorlijk aanwezig was, is nu verdwenen. Dank voor het advies.

• Leuk
Waarderingen: wdejager en SnitserNL
Vanavond weer opnames gemaakt met de mavic zoom. De instelling veranderd naar JPEG. De kromming die in RAW behoorlijk aanwezig was, is nu verdwenen. Dank voor het advies.
OK. Een Jpeg is een bewerkte RAW opname (in camera). Echter,..RAW is veel beter te bewerken en verdient mijns insziens dan ook de voorkeur.

OK. Een Jpeg is een bewerkte RAW opname (in camera). Echter,..RAW is veel beter te bewerken en verdient mijns insziens dan ook de voorkeur.
Mijn voorkeur heeft: goed belichten tijdens de opname zelf. Dan kom je een heel eind met jpg. Raw is in veel gevallen een beetje overshoot. Zeker als de beelden gewoon voor eigen gebruik zijn.

Voor de fotografieliefhebbers en het RAW versus JPG verhaal verwijs ik graag naar onderstaande video van de prof fotograaf Simon d'Entremont. Erg leerzaam en duidelijk uitgelegd en je komt wellicht nog voor verrassende info te staan.

• Leuk
Waarderingen: Den Agterhooker
Ik heb de video bekeken. Omdat de video over fotograferen gaat (video is eigenlijk mijn insteek) en er veel argumenten worden aangedragen om in Jpeg te fotograferen als het gaat om b.v. snel leveren van sportfoto's. Dat snap ik wel. Ooit fotografeerde ik voor een medium waar de opnames nog dezelfde dag gepubliceerd werden.
Geen tijd dus om 100 opnames te bewerken in Lightroom Classic. Derhalve allemaal Jpeg.

Maar,....ik hoorde in de video ook kwaliteits-argumenten ten gunste van RAW.
(Craw ken ik niet, want ..een Sony A7R3).
Mijn conclusie is:
- als je de tijd hebt
- het onderste uit de kan wil
- je wilt publiceren, .........ga dan voor RAW.
O ja,...dat verhaal over het histogram snijdt hout. Heb ik altijd op mijn scherm staan op mijn Sony, en ook van de drone.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mave