Krijg op mijn DJI mini 2 drone melding: geen plaats bepaling via satellieten.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Eric
  • Startdatum Startdatum

Eric

New Member
Lid geworden
4 jul 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
85
Heb mijn dji mini 2 drone een aantal maanden niet gebruikt. Als ik nu buiten ben en alles volgens instructies heb gedaan krijg ik op het scherm de mededeling : geen plaatsbepaling via satellieten.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.
m.v.g. Eric

Ontvangst van te weinig satellieten misschien. Krijg je die melding op verschillende locaties?

Ik verwacht inderdaad ook dat de drone niet voldoende 'zicht' op de hemel had om van voldoende satellieten de benodigde informatie voor een juiste positiebepaling te ontvangen.
Advies is dus om hem een poosje in een open omgeving met ruim en vrij zicht op de hemel te plaatsen. Het kan na maanden niet gebruiken iets langer duren voor hij een goede 'fix' heeft.

Dank voor je bericht. Ik heb dat geprobeerd maar in de open lucht met ruim zicht krijg ik dezelfde melding. Ik begrijp hier niets van.

Ik heb jouw exacte vraag ook nog even in Gemini AI gestopt en die reageert als volgt. Misschien kun je er iets mee.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Het is vervelend dat je DJI Mini 2 geen plaatsbepaling via satellieten krijgt. Hier zijn een aantal mogelijke oorzaken en oplossingen die je kunt proberen:

Mogelijke oorzaken:

• Geen of zwak GPS-signaal:
    • Locatie: Zorg ervoor dat je buiten bent op een open plek, uit de buurt van hoge gebouwen, bomen en andere obstakels die het GPS-signaal kunnen blokkeren.
    • Opstarten: Geef de drone voldoende tijd om satellieten te zoeken bij het opstarten. Dit kan soms enkele minuten duren. Wacht tot je minimaal 8 satellieten hebt voordat je probeert te vliegen. Het aantal zichtbare satellieten wordt meestal in de DJI Fly app weergegeven.
    • Interferentie: Elektronische apparaten in de buurt kunnen het GPS-signaal verstoren. Houd de drone en de afstandsbediening uit de buurt van sterke elektromagnetische bronnen.
  • De drone heeft lang niet gevlogen: Het kan zijn dat de GPS-ontvanger van de drone na een lange periode van inactiviteit wat langer nodig heeft om weer een goede verbinding met de satellieten te maken.
  • Firmware is verouderd: Een verouderde firmwareversie kan soms problemen met de GPS-functionaliteit veroorzaken. Controleer in de DJI Fly app of er een firmware-update beschikbaar is voor zowel de drone als de afstandsbediening en voer deze indien nodig uit.
  • IMU of kompas kalibratie nodig: Een onjuist gekalibreerde IMU (Inertial Measurement Unit) of kompas kan de plaatsbepaling beïnvloeden. Probeer de IMU en het kompas te kalibreren via de instellingen in de DJI Fly app.
  • Beschadiging van de GPS-module: Het is mogelijk dat de GPS-module in de drone beschadigd is, bijvoorbeeld door een val of een andere impact. In dit geval zal de drone mogelijk gerepareerd moeten worden.
  • Problemen met de DJI Fly app: Soms kan een probleem met de DJI Fly app de oorzaak zijn. Probeer de app te sluiten en opnieuw te starten, of verwijder de app en installeer deze opnieuw. Zorg ervoor dat je de meest recente versie van de app gebruikt.
  • "Fly Safe Database" update nodig: Mogelijk moet de "Fly Safe Database" in de DJI Fly app geüpdatet worden. Ga in de app naar de instellingen (meestal drie puntjes of een tandwiel), zoek naar "About" of "Over" en vervolgens naar "Fly Safe Database". Controleer of er een update beschikbaar is en voer deze uit. Je hebt hiervoor een internetverbinding nodig.
Wat je kunt proberen:

1. Verplaats naar een open locatie: Ga naar een veld of een andere open plek zonder hoge obstakels.
  2. Start de drone opnieuw op: Zet zowel de drone als de afstandsbediening uit en weer aan.
  3. Wacht langer op GPS-signaal: Laat de drone na het opstarten een paar minuten onbewogen staan om satellieten te zoeken. Houd het scherm van je smartphone of tablet in de gaten om te zien of het aantal verbonden satellieten toeneemt (minimaal 8 is aanbevolen).
  4. Controleer de firmware: Ga in de DJI Fly app naar "Profiel" (rechtsonder), dan naar "Apparaatbeheer" en controleer of er updates beschikbaar zijn voor de drone en de afstandsbediening.
  5. Kalibreer de IMU en het kompas: Ga in de DJI Fly app naar "Veiligheid" en zoek naar de opties voor IMU-kalibratie en kompas-kalibratie. Volg de instructies op het scherm.
  6. Start de DJI Fly app opnieuw op: Sluit de app volledig af en start deze opnieuw.
  7. Herinstalleer de DJI Fly app: Verwijder de app van je smartphone of tablet en installeer deze opnieuw vanuit de officiële app store.
  8. Controleer de "Fly Safe Database" en update indien nodig. (Zie uitleg hierboven)
  9. Test op een andere locatie: Probeer de drone op een andere open plek om te zien of het probleem zich daar ook voordoet.
Als geen van deze stappen het probleem verhelpt, is er mogelijk een hardwarematig probleem met de GPS-module van je drone. In dat geval kun je het beste contact opnemen met de klantenservice van DJI voor verdere assistentie of een mogelijke reparatie.

Check anders ook nog even of je op je telefoon je locatie wel deelt. Want ik zou me kunnen voorstellen dat dat van invloed zou kunnen zijn op de initiële plaatsbepaling van de gps.

• Leuk
Waarderingen: scorpioo
Ik heb zelf ooit mee gemaakt dat het entertainment systeem van de auto het GPS signaal stoorde.
Kan de moeite waard zijn op een andere plek te proberen met niks in de buurt qua zendmasten etc.
(en dan dus ook niet zelf een potentiële stoorzender mee nemen natuurlijk.)

Ook kun je nog eens in de settings kijken, ik kan uit verschillende combinaties van postioning systemen kiezen, wellicht daar iets vreemds mee?

Heel veel dank voor allen die met me meedenken om dit probleem op te lossen. Intussen heb ik uit de aanbevelingen het volgende gedaan:
Ik ben met mijn drone naar een weiland gegaan en gekeken of daar wel satelliet verbinding tot stand kwamen, helaas kreeg weer de melding; geen plaatsbepaling via satelliet.
Heb de DJI app van mijn iphone gehaald, een uur gewacht en vervolgens weer gedownload op mijn mob. tel. zodat ik de nieuwste versie heb. Echter ook dit bracht geen verbetering. Mijn Iphone zelf werkt wel goed met positiebepaling. Drone heeft het een paar maanden geleden nog goed gedaan. Heb ook nog de kompas kalibratie uitgevoerd volgend de voorschriften, dat ging goed. Daarna de IMU kalibratie, maar die bleef steken op 95% en na lang wachten kwam hij niet verder. Weet nu niet of er nog meer mogelijkheden zijn.
Hou me aanbevolen voor suggesties.
Met vriendelijke groet,
Eric

Hartelijk dank voor de info. Heb advies opgevolgd, kwam nu wel op 100% bij kalibreren van de IMU. Maar helaas..... krijg ik nog steeds op mijn scherm. ´geen plaatsbepaling via satellieten´ Terwijl op mijn mobiel oa. de map ´Kaarten´ goed werkt.

Ik weet niet of het hier speelt, maar ik was als geocacher rond 2002 een van de eerste gebruikers van de oude gele Garmin Etrex hand gps. Die waren minder goed als de huidige gps-en, maar daarvan was bekend dat het soms wel een half uur kon duren voordat je een goede fix had als je hem een aantal maanden niet had gebruikt.

Wat je ook nog eens zou kunnen proberen is om de laatste firmware opnieuw te installeren met de dji assistant 2 (consumer drones). Hier te downloaden: DJI Assistant 2 (Consumer Drones Series) - Download Center - DJI

Daarna weet ik ook geen optie meer dan hem op te sturen naar dji voor reparatie.

Als je op de melding in het scherm klikt (geen plaatsbepaling via satellieten), welke foutcode krijg je dan te zien? En rechtsboven in het scherm naast het satelliet icoontje welk getal staat hier (na enige tijd buiten) achter? 0 of iets anders?