Kriebels in mijn buik

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Walter vd Heuvel

New Member
Lid geworden
13 aug 2018
Berichten
19
Waarderingsscore
10
Punten
3
Leeftijd
56
Locatie
Kapelle
Daar was ie dan, mijn mavic pro platinum. Na het tellen van een aantal weken werd de ultieme "Toys for Boys" vanuit China bij mij afgeleverd. Vluchtig het een en ander doorgelezen en hop de batterijen aan de lader.
Daarna nog een moment zoeken in mijn toch drukke agenda. Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik in Zeeland woonachtig ben en dat we hier heel veel mooie plekjes hebben waar we kunnen vliegen.
Mijn eerste vlucht was hier een klein stukje buiten het dorp in een redelijk vlak gebied, grenzend aan een kanaal. Iets wat zenuwachtig de propellers in beweging gezet en hop daar ging ie. Wouw beelden die ik allen ken van de plaatjes. Wat is het mooi om alles te zien in een totaal ander perspectief. Ik werd enthousiaster en durfde inmiddels al wat hoger naar 50 meter. Totdat mijn kriebels in mijn buik veranderde in lichte paniek. Ik zag mijn drone niet meer. Waarschijnlijk wat meer aandacht aan de controller gegeven waardoor ik de drone uit het oog verloren was. Ik ben in een drafje richting het kanaal gelopen, maar niks, geen drone. De paniek was volledig en ik dacht dit zal mij toch overkomen. Een splinternieuwe drone bij mijn eerste vlucht in het kanaal :(. In de handleiding gelezen over de back to home knop. Ik druk op de knop, maar er leek niks te gebeuren. Totdat ik de drone hoorde. Ik keek recht naar boven en daar hing ie op weg naar zijn nieuwe baasje :D.
Nog trillend in de auto was ik er inmiddels van overtuigd dat ik eerst nog maar eens een beetje moest gaan oefenen. Tevens heb ik s'avonds de handleiding naast mijn bed gelegd.
Inmiddels alweer een beetje mogen spelen en het gaat best lekker. Mijn vriendin woont aan de kust bij Zoutelande en daar is het machtig mooi om te vliegen.
Ik hoop veel op te steken hier. Het grootste probleem waar ik nu nog tegen aan loop is tijd vrijmaken en dagen worden weer korter ....
 
Herkenbaar verhaal Walter
Door de spanning kijk je van je van je drone weg naar je scherm....ineens als je opkijkt zie je je drone niet meer. RTH is dan heel fijn als je homepoint wel goed staat
Hele fijne drone ook de Platinum.
Veel vlieg plezier ermeer.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Walter vd Heuvel
Hallo Walter, welkom hier die RTH knop is toch wel nuttig hè !
Veel info kan je op YouTube vinden over de Mavic Pro, in ieder geval meer dan in de beknopte handleiding.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Walter vd Heuvel
Euh het is ook een soort vertrouwensband die je moet opbouwen met je drone :) In het begin weet je eigenlijk nog van toeten nog blazen. Maar wat je wel weet is dat het stuk speelgoed een aardig gat in je portemonnee heeft geslagen. Fijn als de techniek jou niet in de steek laat. Natuurlijk moet je dat ding in de gaten houden, maar de controller (met je scherm) geven een bak aan informatie wat je allemaal moet interpreteren. Ik betrap mezelf er nu op dat mijn oog nu meer gericht is op de controller dan op de drone.
 
Je keek op en was de drone kwijt? Daarna kwam hij zelf terug? Ofwel ook buiten bereik gevlogen of heb je zelf op de return-to-home knop gedrukt?

Mijn tip: kijk flink wat YouTube films over tips mbt fly-aways, common mistakes etc.. Daarmee leer je hoe je dit kunt voorkomen. O.a. een tip: doe met enige regelmaat kompas-kalibratie (zeker wanneer je stukken met de auto rijdt en dus in veel verschillende gebieden komt) en leer te herkennen wanneer het dreigt mis te gaan.

Leer ook vliegen met Atti-mode, dus zonder GPS. Het kan op een gegeven moment nodig zijn zonder GPS toch terug te komen.
In de Hover-app worden iets als KPI-index genoemd, zodra die hoog is (boven de 4 dacht ik) wordt GPS-dekking minder goed en kan je je dus voorbereiden op zelf terugvliegen (RTH kan dan ook niet meer werken).

Tip ook: let bij elke keer starten dat de home-point goed is opgeslagen (dus jouw huidige home-point), anders kan bij een RTH gebeuren dat hij probeert terug te gaan naar de vorige home-point (niet handig als dat 50 km verderop is).