KP index ofwel geomagnetische activiteitsindex

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

koenie62

New Member
Lid geworden
3 okt 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
2
Punten
3
Locatie
Laren (nh)
Vandaag mn drone vliegles gehad. Een aanrader als je nog nooit met een drone gevlogen hebt. Je kan nog zoveel erover lezen maar er zijn altijd zaken waar je niet aan gedacht hebt of zelfs maar van gehoord terwijl dat wel belangrijk is. Tijdens de les o.a. gehad over de KP index. Wat het is en wat het doet. Ook dat er een app voor is. HOVER. Alleen die doet t niet (meer). Er worden wel alternatieven genoemd als GoDrone en Guardian (volgens mij dezelfde) maar ik kan niks over die KP index vinden in de apps. Kijk ik niet goed of is het er niet. Welke app geeft dat wel goed weer.
greetz
 
Nog even de uitleg erbij plakken maakt het topic weer compleet:


Q. Wat is de Kp-index en waarom maakt het uit?
De Kp-index meet aardmagnetische verstoring veroorzaakt door zonneactiviteit, op een schaal van 0 (kalm) tot 9 (zware storm). Alles op of onder de 3 of 4 is meestal veilig om te vliegen. Hoe hoger de Kp-index, hoe groter de kans dat u problemen ondervindt bij het verkrijgen van een nauwkeurige GPS-vergrendeling.
Zonne-activiteit interfereert met GPS-signalen op twee manieren, beide als gevolg van verstoringen in de ionosfeer:
  • Het verlaagt de signaal-ruisverhouding en beïnvloedt de draaggolffrequentie, waardoor de ontvanger op sommige satellieten verliest. In plaats van 9 satellieten, kunt u slechts 6 vergrendelen, of het aantal kan fluctueren van seconde tot seconde.
  • Het verandert de voortplantingsvertraging door de ionosfeer, waardoor de GPS-positie onnauwkeurig wordt, zelfs als de ontvanger alle satellieten heeft vergrendeld.
Zelfs tijdens een zware storm hangt de mate waarin je deze problemen ziet af van vele andere factoren. Een belangrijke factor is je breedtegraad: ionosferische verstoringen zijn slechter op hoge en equatoriale breedtegraden en minder zichtbaar op middelbare breedtegraden. Een andere factor is het tijdstip van de dag: de meeste ongeregeldheden vinden plaats in de avond tussen 20 uur en middernacht. De effecten variëren ook; soms komt alles goed, terwijl je op andere momenten een paar seconden of zelfs een minuut volledig kunt sluiten, of een slot lijkt te hebben, maar de positie zal honderden meters verkeerd zijn.
De stormen kunnen ook interfereren met radiobesturingssignalen of met elektronica van uw vliegtuig.
Over het algemeen is het beter om op veilig te spelen tijdens zonnestormen, ook al zult u meestal geen problemen opmerken. Fijne vlieg!
Zie voor een mooi onderzoeksdocument dat het effect van zonneactiviteit op GPS laat zien Impact van ionosferische scintillaties op GPS-ontvangers bedoeld voor equatoriale luchtvaarttoepassingen door Groves et. al.
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Hoe hoger de KPI index, hoe meer kans op het Noorderlicht in Nederland ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Hoe hoger de KPI index, hoe meer kans op het Noorderlicht in Nederland ;-)

En als t'ie heel hoog wordt, kun je je magnetron-maaltijd gewoon buiten zetten.

Maar wat je zegt is niet eens een grap. Bij een Kp-waarde van 7 en hoger is hier in Nederland ook kans op het Noorderlicht. Of dat praktisch ook haalbaar is, of wel eens is gebeurd weet ik niet.
 
Het is praktisch zeker haalbaar! Bij 7 KPI of hoger inderdaad. En dan voornamelijk Noord Nederland/Waddeneilanden. Geregeld waargenomen (helaas niet door mij).