Nog even de uitleg erbij plakken maakt het topic weer compleet:
Q. Wat is de Kp-index en waarom maakt het uit?
De Kp-index meet aardmagnetische verstoring veroorzaakt door zonneactiviteit, op een schaal van 0 (kalm) tot 9 (zware storm). Alles op of onder de 3 of 4 is meestal veilig om te vliegen. Hoe hoger de Kp-index, hoe groter de kans dat u problemen ondervindt bij het verkrijgen van een nauwkeurige GPS-vergrendeling.
Zonne-activiteit interfereert met GPS-signalen op twee manieren, beide als gevolg van verstoringen in de ionosfeer:
- Het verlaagt de signaal-ruisverhouding en beïnvloedt de draaggolffrequentie, waardoor de ontvanger op sommige satellieten verliest. In plaats van 9 satellieten, kunt u slechts 6 vergrendelen, of het aantal kan fluctueren van seconde tot seconde.
- Het verandert de voortplantingsvertraging door de ionosfeer, waardoor de GPS-positie onnauwkeurig wordt, zelfs als de ontvanger alle satellieten heeft vergrendeld.
Zelfs tijdens een zware storm hangt de mate waarin je deze problemen ziet af van vele andere factoren. Een belangrijke factor is je breedtegraad: ionosferische verstoringen zijn slechter op hoge en equatoriale breedtegraden en minder zichtbaar op middelbare breedtegraden. Een andere factor is het tijdstip van de dag: de meeste ongeregeldheden vinden plaats in de avond tussen 20 uur en middernacht. De effecten variëren ook; soms komt alles goed, terwijl je op andere momenten een paar seconden of zelfs een minuut volledig kunt sluiten, of een slot lijkt te hebben, maar de positie zal honderden meters verkeerd zijn.
De stormen kunnen ook interfereren met radiobesturingssignalen of met elektronica van uw vliegtuig.
Over het algemeen is het beter om op veilig te spelen tijdens zonnestormen, ook al zult u meestal geen problemen opmerken. Fijne vlieg!
Zie voor een mooi onderzoeksdocument dat het effect van zonneactiviteit op GPS laat zien
Impact van ionosferische scintillaties op GPS-ontvangers bedoeld voor equatoriale luchtvaarttoepassingen door Groves et. al.