Kostprijs registratie Belgie

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Zelf heb ik niet echt schrik om me te moeten registreren maar hopelijk heb ik nu mijn mini 2 niet gekocht om enkel 10 meter hoog te kunnen vliegen. Dus hopelijk snel wat meer duidelijkheid. Nogtans als je mijn link doorleest ziet het er wel gunstig uit voor een mini.
Mvg Wes.
 
Zelf heb ik niet echt schrik om me te moeten registreren maar hopelijk heb ik nu mijn mini 2 niet gekocht om enkel 10 meter hoog te kunnen vliegen. Dus hopelijk snel wat meer duidelijkheid. Nogtans als je mijn link doorleest ziet het er wel gunstig uit voor een mini.
Mvg Wes.
De mijne is zelfs nog onderweg ...

Ik heb er vertrouwen in dat de Europese regelgeving ook in België zal gevolgd worden (lees : 120m op de meeste plaatsen met uitzondering uiteraard van de hoge risico en/of verboden gebieden). Dat samen met een 'aannemelijke' kostprijs voor registratie, daar kan ik mee leven. Maar 136 euro is teveel eerlijk gezegd, niet als het éénmalig is maar wel als het jaarlijks zou zijn.
 
Jaarlijks zou inderdaad belachelijk zijn. Zeker als je een goedkope speelgoed drone hebt met camera.
Lijkt me dus niet logisch dat de prijs zo hoog zou zijn en jaarlijks. Maar in België weet je nooit.
De mijne heb ik ook nog niet. Normaal gezien morgen.

Mvg Wes.
 
Jaarlijks zou inderdaad belachelijk zijn. Zeker als je een goedkope speelgoed drone hebt met camera.
Lijkt me dus niet logisch dat de prijs zo hoog zou zijn en jaarlijks. Maar in België weet je nooit.
De mijne heb ik ook nog niet. Normaal gezien morgen.

Mvg Wes.
Woon jij in België Wes ?
 
Een groot misverstand is dat je vanaf 31-12-2020 je drone moet registreren, als je in de Open categorie gaat vliegen.

Dat is echter niet juist.

Je moet je als drone-operator registreren. Dat kan een natuurlijke persoon zijn, of een bedrijf. De drones waarmee je vliegt hoeven dus niet geregistreerd te worden. Zie deze link voor meer info: EU droneregels: over de registratieplicht voor dronevliegers
 
Een groot misverstand is dat je vanaf 31-12-2020 je drone moet registreren, als je in de Open categorie gaat vliegen.

Dat is echter niet juist.

Je moet je als drone-operator registreren. Dat kan een natuurlijke persoon zijn, of een bedrijf. De drones waarmee je vliegt hoeven dus niet geregistreerd te worden. Zie deze link voor meer info: EU droneregels: over de registratieplicht voor dronevliegers
Dat weet ik wdejager ... maar het is momenteel gewoon niet duidelijk hoe je je als piloot kan registreren. Op diverse websites vind je alleen het document terug om je drone te registreren. Wat we dus met de DJI Mavic Mini allerminst nodig hebben.

Ik heb me aangemeld in Droneguide (alhoewel ik mijn drone dus zelfs nog niet eens in mijn bezit heb hahahaha) en daar kan je je registreren, eventueel als bedrijf. Voorlopig sta ik daar automatisch in de categorie 'recreatief' ... maar of dat volstaat voor een daadwerkelijke registratie als drone-operator/piloot, nobody knows.

App gaat wel uit van Skeyes dus niet zomaar een app.
 
Great ! Dan zijn we al minstens met twee die aan de lijve gaan ondervinden hoe die registratie in Belgenland juist zal werken ... Maar zoals je al aangaf, die tekst lijkt toch aan te geven dat het voor de Mini 2 nog wel zal meevallen qua administratie terwijl er toch blijkbaar meer zal mogen gevlogen worden dan nu het geval is tot 31.12.2020.
 
Laatst bewerkt:
Een groot misverstand is dat je vanaf 31-12-2020 je drone moet registreren, als je in de Open categorie gaat vliegen.

Dat is echter niet juist.

Je moet je als drone-operator registreren. Dat kan een natuurlijke persoon zijn, of een bedrijf. De drones waarmee je vliegt hoeven dus niet geregistreerd te worden. Zie deze link voor meer info: EU droneregels: over de registratieplicht voor dronevliegers
Ik weet niet of dit klopt wat in de info link staat over het digitaal registratienummer :
"Dit nummer zal vanaf 1 januari 2023 uitgezonden moeten worden door de drone waarmee je vliegt, zodat handhavers op afstand kunnen zien van wie een bepaalde drone is (‘Remote ID’)"
Vraag ik me af hoe dit mogelijk zal zijn met een dji mini. Ik bedoel zit dit al ingebouwd in dergelijke drone?
Mvg Wes.
 
Ik weet niet of dit klopt wat in de info link staat over het digitaal registratienummer :
"Dit nummer zal vanaf 1 januari 2023 uitgezonden moeten worden door de drone waarmee je vliegt, zodat handhavers op afstand kunnen zien van wie een bepaalde drone is (‘Remote ID’)"
Vraag ik me af hoe dit mogelijk zal zijn met een dji mini. Ik bedoel zit dit al ingebouwd in dergelijke drone?
Mvg Wes.
Geen idee ... maar wat ik wel weet is dat er tot heden niemand op dit forum écht weet te vertellen hoe en waar je je als recreatieve piloot van een drone < 250 gr maar met camera kan registreren. Ik bedoel dan : de exacte link met het bewuste document voor de aanvraag.in België (want naar ik begrepen heb zal dat per land anders zijn). Mogelijk is het er gewoonweg ook nog niet eens.

Ik heb daartoe zowel naar de Drones cel van de FOD Mobiliteit en Vervoer als naar het EUKA een mail gestuurd maar zonder antwoord. De laatste zelfs niet na een volle week.
 
Waarschijnlijk kun je je pas vanaf 31 december registreren. Dat is in ieder geval in Nederland het geval. Op die dag wordt de EU verordening bekrachtigd waar de verplichte registratie onderdeel van uitmaakt.

Wat betreft het uitzenden van de operator ID: dat is iets wat alle drones die vanaf 1-1-2023 verkocht worden moeten kunnen. DJI heeft al wel een soort van remote ID geimplementeerd, maar het is even de vraag of hun wijze van implementatie overgenomen gaat worden als de generieke standaard. Even afwachten dus. Daarom mag je met 'legacy drones' na 1-1-2023 alleen nog maar in categorie A3, op grote afstand van mensen en bebouwing, vliegen.
 
Waarschijnlijk kun je je pas vanaf 31 december registreren. Dat is in ieder geval in Nederland het geval. Op die dag wordt de EU verordening bekrachtigd waar de verplichte registratie onderdeel van uitmaakt.

Wat betreft het uitzenden van de operator ID: dat is iets wat alle drones die vanaf 1-1-2023 verkocht worden moeten kunnen. DJI heeft al wel een soort van remote ID geimplementeerd, maar het is even de vraag of hun wijze van implementatie overgenomen gaat worden als de generieke standaard. Even afwachten dus. Daarom mag je met 'legacy drones' na 1-1-2023 alleen nog maar in categorie A3, op grote afstand van mensen en bebouwing, vliegen.
Zéér interessante informatie, waarvoor dank !

Misschien een vraagje van een leek ... wat zijn legacy drones ? Drones die verkocht werden vóór 1/1/2023 ?
 
Zoals ik het begrepen heb in de tekst mag je met een legacy drone wel nog in A1 vliegen als deze minder dan 250 gram weegt.

Vanaf 01/01/2023 zijn de gebruiksvoorwaarden van UAS’s zonder klasse restrictiever: het UAS mag alleen worden gebruikt als het vóór 01/01/2023 in de handel werd gebracht en alleen onder de volgende voorwaarden:
  • In categorie A1, met een UAS van minder dan 250 g
  • In categorie A3, met een UAS van minder dan 25 kg
  • Voor een luchtvaartuig zonder klasse van minder dan 2 kg (en meer dan 250 g) is het niet langer mogelijk om een vlucht uit te voeren op minder dan 50 m van mensen (idem categorie A2).
Legacy drones zijn drones die nog geen Cx label hebben. Deze zullen onder legacy drones vallen na de overgangsperiode.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wes56
Het is voor een DJI Mavic mini Combo kostprijs 400€, bij een eventuele inbeslagname ben ik meer kwijt dan 130€, met die registratie ben ik tenminste niet illegaal bezig, trouwens de mini is in ieder geval geen speelgoed Drone daarvoor is de kwaliteit véél te goed.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201117-054530_Chrome.jpg
    Screenshot_20201117-054530_Chrome.jpg
    225,4 KB · Weergaven: 6
Het is voor een DJI Mavic mini Combo kostprijs 400€, bij een eventuele inbeslagname ben ik meer kwijt dan 130€, met die registratie ben ik tenminste niet illegaal bezig, trouwens de mini is in ieder geval geen speelgoed Drone daarvoor is de kwaliteit véél te goed.
Kan ik je in volgen Guido, dergelijke registratie is uiteraard beter dan helemaal geen registratie. Op die manier toon je zeker goodwill. Maar we zijn het er toch over eens dat het formulier die je hier eerder gepost hebt (en bijgevolg ook de gedane registratie) die voor het toestel zelf is ?

Ik denk dat het correcte (of aangepaste) formulier er gewoon nog niet is, we gaan moeten afwachten tot 31/12 en ondertussen nog een maandje gaan moeten oefenen in eigen tuin. Kan de techniek en stuurmanskunsten alleen maar ten goede komen. Of ervoor zorgen dat er tegen 31/12 geen drone meer is om te registreren !
 
Of ik me al dan niet zal moeten registreren valt dan nog af te wachten. Dji mini2 is inderdaad geen speelgoed maar door z'n gewicht klasse en laag risico, valt deze daar toch onder denk ik. Ik ga tot we meer weten, bij ons op de model vliegclub ermee vliegen.
 
Of ik me al dan niet zal moeten registreren valt dan nog af te wachten. Dji mini2 is inderdaad geen speelgoed maar door z'n gewicht klasse en laag risico, valt deze daar toch onder denk ik. Ik ga tot we meer weten, bij ons op de model vliegclub ermee vliegen.
Niet aan twijfelen, is categorie C0 maar met camera dus registratie als piloot zal moeten. Zonder camera was registratie niet nodig geweest.

Ik begrijp wat Guido wil zeggen ... de DJI Mini 2 is veel te goed en krachtig om van een speelgoed drone te kunnen spreken. Maar toch valt hij in die categorie (= C0).
 
Om even terug te komen op het registratie gedoe, het is inderdaad zo dat het toestel geregistreerd is maar dat daar ook een naam aan verbonden is, die van de eigenaar en piloot.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro