Kosten volledig ROC

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

sbrtmn

New Member
Lid geworden
14 sep 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
24
Locatie
Hummelo
Beste lezers,

Ik ben voor mijn opleiding bezig met een onderzoek naar de implementatie van een nieuwe afdeling binnen een bedrijf die te maken gaat krijgen met drones. Hiervoor is onder andere een ROC/RPA L brevet nodig lees ik. Echter is nergens te vinden wat nou het totale kostenplaatje bedraagt van deze licentie. Is er iemand die mij hier een antwoord op kan geven met een uitleg erbij?

Vriendelijk bedankt!
 
Hi sbrtmn (wat een lastige naam ;))

Goede vraag, die echter vrij lastig te beantwoorden is. Er zijn namelijk nogal wat variabelen waar je mee te maken krijgen. Maar ik zal je een voorbeeld geven van het kostenplaatje waar ik zelf mee te maken heb gekregen, om mijn bedrijf Dronewatch volledig ROC gecertificeerd te krijgen. Let wel; de kosten van de drone heb ik niet meegenomen, die had ik al.

- 1x opleiding RPA-L (theorie en pratkijk): ca € 3.500
- 1x toestelkeuring van de drone t.b.v. een speciaal Bewijs van Luchtwaardigheid (s-BvL): € 2.200
- 1x laten schrijven van Operationeel Handboek, met een aantal extra ontheffingen (waaronder die voor vluchten boven bebouwing en vluchten in CTRs): ca € 7.000
- 1x aanvraag ROC vergunning bij ILT: ca € 2.000

Totaal (excl. drone): € 14.700 ex btw.

Je kunt de kosten flink beperken door het OM zelf te schrijven, als je daar de benodigde kennis voor in huis hebt. ILT heeft een leidraad gepubliceerd die je hiervoor als uitgangspunt kunt gebruiken. Maar je kijkt toch al gauw tegen een forse investering aan.
 
Hey wdejager,

Sorry voor de lastige naam :D. Kijk, dit is precies wat ik zocht. Enorm bedankt voor je snelle antwoord. Maakt het nog uit of de betreffende piloten al in het bezit zijn van een ROC Light? Of verandert er dan niks aan het totale kostenplaatje?

Een forse investering is het zeker maar ik denk dat het het waard is. Heb mijzelf de afgelopen dagen verdiept in de mogelijkheden met drones binnen de bouw/milieu branche en het lijkt mij een enorme toevoeging aan de huidige dienstverlening.
 
Mooi overzicht Wiebe.
Kleine kanttekening, kosten technische keuring is afhankelijk bij wie je deze doet.
Hetzelfde voor het opstellen voor een Handboek. Deze is afhankelijk welke bijzondere goedkeuringen je wil hebben en welke Standaard Scenario. Voorbeeld, een handboek met de operaties fotografie en industriële inspectie inclusief vluchten boven aaneengesloten bebouwing kan je reeds krijgen voor €2700,- ex btw. Dus altijd meerdere offertes aanvragen.
Ingo Kroon
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Mooi overzicht Wiebe.
Kleine kanttekening, kosten technische keuring is afhankelijk bij wie je deze doet.
Hetzelfde voor het opstellen voor een Handboek. Deze is afhankelijk welke bijzondere goedkeuringen je wil hebben en welke Standaard Scenario. Voorbeeld, een handboek met de operaties fotografie en industriële inspectie inclusief vluchten boven aaneengesloten bebouwing kan je reeds krijgen voor €2700,- ex btw. Dus altijd meerdere offertes aanvragen.
Ingo Kroon
Goede toevoeging, kosten zijn zeer afhankelijk van de aanbieder en je wensen, even goed rondvragen dus. Ik heb zelf wel mijn bedenkingen bij partijen die een OM leveren zonder enige uitleg richting klant, maar dat is weer een ander verhaal...
 
Dit geeft een aardig beeld van de globale kosten, waar je mee te maken kunt krijgen, als je van plan bent van je hobby, je werk te maken.
Een investering, die je pas op langere termijn terug kunt verdienen, nog af gezien van het feit of je voldoende opdrachten kunt krijgen.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Dit geeft een aardig beeld van de globale kosten, waar je mee te maken kunt krijgen, als je van plan bent van je hobby, je werk te maken.
Een investering, die je pas op langere termijn terug kunt verdienen, nog af gezien van het feit of je voldoende opdrachten kunt krijgen.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Helaas is het nog niet zo dat de meeste bedrijven naar je toekomen voor werk. Je moet actief zoeken. Ben het eens met je commentaar.
 
Een ondernemer moet altijd actief zijn, teneinde opdrachten te verwerven, tenzij hij een monopolist is.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app