Komt POI naar de spark?j

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

GeeJee

New Member
Lid geworden
13 aug 2018
Berichten
25
Waarderingsscore
6
Punten
3
Leeftijd
46
Locatie
Weesp
Ik zou heel graag de poi functie hebben die de mavic wel heeft en de spark niet in de go4 app.

Is er een kans dat dat ooit met een update gebeurd? Ik bedoel, zijn er in het verleden zulke firmware updates met functionele veranderingen geweest?

Ben benieuwd.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Al geprobeerd om met ActiveTrack een rondje om een object te vliegen? Daarmee heb ik wel eens een aardig rondje rond een torentje gevlogen met de Spark.

Eventueel kun je de app Litchi kopen. Daarin zit wel POI voor Spark. Ik denk niet dat DJI nog veel gaat updaten aan de Spark.
 
Probeer anders even op afstandbedieningkje klikken en dan naar rechts swipen

Verzonden met mijn FIG-LX1 en de Dronepilots.nl app
 
Probeer anders even op afstandbedieningkje klikken en dan naar rechts swipen

Verzonden met mijn FIG-LX1 en de Dronepilots.nl app
Volgens mij werkt dat niet. Geen extra pagina zeg maar. Bij jou wel? Ik moet zeggen dat ik op YouTube ook filmpjes heb gezien van iemand met een spark die dat wel deed. Maar dacht dat het een mod was ofzo.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb geen spark maar op de phantom 3 zat het wel dus bijna zeker op spark

Verzonden met mijn FIG-LX1 en de Dronepilots.nl app
 
Nope: geen POI op mijn Spark. Ook software die de DJI SDK gebruikt (zoals Drone Deploy) werkt niet.

Geen idee hoe Litchi dan wel POIs op de Spark voor elkaar krijgt (ook offline, dus waypoints uploaden, missie starten, en zelfs Spark zou die dan ook buiten RC bereik zelf moeten volgen, heb ik in de beschrijving gelezen?); heb Litchi nog niet geprobeerd omdat er geen gratis trial periode (b)lijkt te zijn. Toch binnenkort maar wel eens proberen..

Dat de Spark geen ondersteuning biedt voor de DJI SDK is de enige echte reden dat ik nog dit jaar waarschijnlijk wel een groter type DJI Drone ga kopen: niet alleen zou ik Drone Deploy wel eens willen gebruiken (kan ook voor de ROC-Light Phantom van ons bedrijf mogelijk ook interessant zijn), maar in het najaar moet de samen met Microsoft ontwikkelde en op MS Build aangekondigde Windows PC based DJI SDK uit beta komen en vrij gereleased worden.

Zie o.a. Microsoft partners with DJI on a new Windows 10 drone SDK en DJI and Microsoft partner to bring advanced drone technology to the enterprise - Stories voor meer informatie.

Als dronevlieger en softwareontwikkelaar rond een laserscanauto bij een bedrijf dat dus ook een ROC-Light drone heeft kan ik niet wachten om daarmee dingen te gaan uitproberen. Misschien wel een ML-model trainen om iets in beeldopnames te herkennen en dat dan inzetten tijdens dronevluchten waar de besturing gedaan wordt door mijn Surface tablet via WiFi door middel van door mijzelf geschreven software.

Maar Spark is dus niet compatible met de DJI SDK (bestaand mobile app, en aankomende Windows versie); daar moet je minimaal Mavic Air of beter voor hebben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Freeze Pictures
Aha! Zo doet Litchi dat dus: als (een van de) eerste(n) gebruiken zij blijkbaar de laatste nieuwe DJI SDK van afgelopen juli die wel degelijk waypoints ofwel POIs ondersteunt op de Spark!


Of dit ook betekent dat de DJI Go 4 app in een toekomstige versie waypoints gaat aanbieden in hun UI voor de Spark weten we dus niet, maar mogelijk niet, omdat ze dan liever hebben dat je een grotere/duurdere drone koopt. ;-) De Mavic Air heeft volgens deze film al sinds een eerdere SDK-versie ondersteuning voor waypoints (dus ook in Litchi en dergelijke apps) maar deze functie schijnt daar ook nog niet in de DJI Go 4 app vrijgegeven te zijn.

Nu maar hopen dat de Windows 10 DJI SDK qua functionaliteit zoveel mogelijk met de laatste versie van andere DJI SDKs gelijk blijft lopen; misschien hoef ik dan (daarvoor) voorlopig nog niet eens een andere drone aan te schaffen. Spark zou perfect zijn om als softwareontwikkelaar zelf een beetje met de SDK te klooien natuurlijk..
 
  • Leuk
Waarderingen: Freeze Pictures
Heb Litchi net toch maar gekocht. Tussen de regenbuien door even snel geprobeerd en hij vindt en bestuurt mijn Spark prima zo te zien (take off, hover, landing, toen regende het weer) en synchronisatie naar Airdata werkt ook prima. De Mission Hub - Litchi met import/export naar Google Maps voor way point mission planning was indrukwekkend. Eerste keer zo'n mission vliegen met de Spark zal met het weer wel morgen worden, schat ik..
 
Laatst bewerkt:
Net Litchi voor het eerst in het veld geprobeerd. Ik kan je vertellen: met die laatste DJI SDK doet de Spark waypoints perfect! (Hieronder zelfde missie een aantal keer gevlogen, waaronder één keer afgebroken wegens aankomende laagvliegende helicopter d.m.v. omschakelen naar Sport Mode en snel landen.)

First DJI Spark waypoint mission using Litchi.png

Had thuis in de Litchi Hub op laptop deze testmissie in elkaar geklikt boven rand van een van de verhogingen in dit park. RC en Spark aan, Litchi starten, mission laden, druk op "play" en daar gaat 'ie! Missie wordt geupload naar drone en dan vliegt hij zelfstandig. Ogenschijnlijk dan: dit was allemaal binnen RC range (kort bij zelf, als test) en je kunt inderdaad controle overnemen door naar Sport Mode te schakelen. Ziet eruit dat, als je een missie plant die (ver?) buiten RC range is dat de Spark hem dan zelf zal vliegen. Moet ik later nog eens uitproberen in een grote open ruimte.

Let wel, je kunt dan de drone mogelijk niet meer zien natuurlijk en ook niet meer handmatig de besturing overnemen! Had ik net nog wel nodig, toen er een legerhelicopter precies over me heen vloog op misschien een meter of 40 a 60? In ieder geval kun je dan missies plannen vooraf en ze autonoom (en herhaalbaar, mogelijk met andere opnameinstellingen of andere tijd op de dag?) laten vliegen zonder dat je bewust continu hoeft te sturen. Dan ben je je eigen veiligheidsspotter eigenlijk.

Maar ik ben er dus van overtuigd dat DJI de waypoint functie in de DJI 4 Go app voor de Spark zou kunnen inschakelen. Vraag me alleen af of en wanneer ze dat zullen doen. Ze zouden er geen voordeel bij hebben, schat ik.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Freeze Pictures
Ok, dank voor al je reacties. Litchi is dus echt een aanrader?

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Ik vind van wel. Alleen de waypoint missions (met op PC vooraf plannen in de hub, dan buiten geen batterij verspillen maar mission selecteren en starten) zijn het al waard.

En dan moet ik de andere functies nog uitproberen.

Dit klinkt bijvoorbeeld ook wel heel handig:
- Course Lock: op rechte lijn blijven
- Home Lock: op rechte lijn naar Home
- Focus: in richting POI blijven, zelf (x,y,z) besturen
- En andere "deelbeperkingen" besturing

Lees de tabbladen op de Litchi helppagina maar eens goed door. Zoveel opties...
 
Laatst bewerkt:
"Klein" schopje: ook ik heb laatst Litchi gekocht en ben er echt blij mee! Diverse follow functies, course en home lock. Die focus mode is ook heel vet! Is wel even wat geld, maar je krijgt er echt veel voor terug!