Klein eerbetoon aan onze Deltawerken (bij zonsondergang)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Hannibal_

Member
Lid geworden
28 aug 2021
Berichten
40
Waarderingsscore
21
Punten
8
Leeftijd
57
Locatie
Roosendaal
Afgelopen weekeinde in zeeland geweest en bij de oosterschelde kering gevlogen.
De intentie was om die bij de zonsondergang te filmen.
Ondanks dat die niet heel duidelijk zichtbaar was door de bewolking, vond ik de footage niet onaardig.

Dit betreft mijn eerste project van een object met mijn DJI Mini 2.

 
Altijd een leuk en interessant perspectief zo van boven; het levert mooie beelden op.
Maar...... volgens mij houd je hier geen rekening met de regels van het dronevliegen in de buurt van of zelfs boven een 80km+ weg.....
 
Ik wil niet veel zeggen, maar op een of andere manier weet DJI een verdraaid goed beeld uit een sensor te toveren die bedoeld is voor een mobiele telefoon. De toch wel grote helderheidsverschillen worden best wel redelijk getackled. Ik ben aangenaam verrast.

Mooie, rustige opeenvolging van beelden en....het is niet saai zoals je het gefilmd hebt. Wat mij niet duidelijk is: wat zijn de beperkingen ten aanzien van waterlopen, waterwerken, rivieren en vaarwegen? In Duitsland is het simpel: bij vaarwegen minimaal 100 meter uit de buurt blijven. In de Godrone kaart wordt het merendeel van het water (zelfs sloten of vaarten) met geel gemarkeerd - oftewel: mogelijke beperkingen. Dus wat is "default"?
 
De auto weg over de Oosterschelde is een 100 km weg en boven alle wegen van 80 km/h of meer is het verboden te vliegen.
De Noordzee en de Oosterschelde zijn Natura2000 gebieden hier mag niet boven gevlogen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Excuus, m'n antwoord was niet volledig..... aanvulling:

Zie ook regels zoals beschreven in de Staatscourant over het dronevliegen; in dit specifieke geval Artikel 6. Afstand tot wegen en spoorlijnen. In geval van de N57 mag je tot 50m in de buurt vliegen met een A1 of A2 categorie drone. Met A3 moet je zelfs 150m afstand houden. Deze regels staan niet (of zelfs nooit) vermeld in de beschikbare drone kaarten....

In en boven Natura 2000 gebied is in principe ook niet toegestaan mits een droneverbod expliciet beschreven staat in het beheerplan specifiek voor het aangegeven gebied. In Aeret-dronekaarten staan de Noordzee en Grevelingen N2000 beheerplannen aangegeven bij de Deltawerken, beide uitgegeven in 2013. Dat (oude *) jaartal zegt mij eigenlijn al dat er in deze beheerplannen geen droneverboden staan opgenomen... met andere woorden: je mag daar vliegen met de drone. Uiteraard zolang je geen natuur verstoord wat een algemene richtlijn is. Alle N2000 beheerplannen vindt je hier.

(* Recentere beheerplannen geven vaak wel een beperking met dronevliegen aan, zoals die voor het IJsselmeer. Maar ook hier behoorlijk nog steeds behoorlijk onduidelijk - vaak heeft men het over het beperkt toestaan van professioneel dronegebruik met bepaalde toestemming en in het geheel niet over een duidelijk verbod van hobbymatig dronegebruik.....)

Als ik ergens wil vliegen voor bepaalde opnames dan check ik vooraf toch zoveel mogelijk de kaarten voor beperkingen plus evt. NOTAMS en bekijk ik de plek in Google Earth voor de gangbare obstakels en aanvullende beperkingen (wegen, infrastructuur, etc.)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Ik ga eens prikken, door gewoon aan de betreffende instantie een vraag of toestemming te vragen. Dat moet duidelijkheid geven. Ik zag op een Duitse site dat vliegen boven de Moezel (vaarweg) verboden was, maar dat er wel toestemming gegeven werd mits er een vliegplan werd ingediend.

Wat hield het vliegplan in?

We je bent (NAW),
Jouw operator id,
Soort drone;
Wat je wou doen;
Waar je wanneer - en hoe hoog wou vliegen;, ondersteund met een kaartje;
Of je specifieke risico's zag.

Zoiets...