Karakter Waddenzee gewijzigd

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

SnitserNL

Well-Known Member
Lid geworden
11 mei 2019
Berichten
1.738
Waarderingsscore
672
Punten
113
Leeftijd
67
Locatie
Sneek
Was het zo dat het Waddengebied op de Godrone kaart als een van de Natura2000 gebieden te boek stond, nu blijkt dat niet meer het geval te zijn:

1638197725276.png

Kortom: voor verreweg het grootste deel van het waddengebied geldt: vliegen in de open categorie strikt verboden.
Daarmee is dus ook de 'Gedragscode voor dronevliegers' goeddeels overbodig geworden: https://waddenvereniging.nl/wv/images/PDF/Gedragscode drone vliegers.pdf
 
  • Leuk
Waarderingen: NotCorr Drone Service
Laatst bewerkt:
Ik was er al bang voor, dat de Waddenzee op een gegeven moment simpelweg aangemerkt zou worden als no-flyzone voor drones. Nu gold er sinds 2014 al een minimum vlieghoogte van 450 meter voor alle burgerluchtverkeer (zie dit besluit). Blijkbaar zijn drones nu ook aangemerkt als burgerluchtverkeer (iets waar ik me nog even in zou moeten verdiepen) en aangezien je niet hoger mag vliegen dan 120 meter is de Waddenzee daarmee de facto een no-flyzone geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Ik was er al bang voor, dat de Waddenzee op een gegeven moment simpelweg aangemerkt zou worden als no-flyzone voor drones. Nu gold er sinds 2014 al een minimum vlieghoogte van 450 meter voor alle burgerluchtverkeer (zie dit besluit). Blijkbaar zijn drones nu ook aangemerkt als burgerluchtverkeer (iets waar ik me nog even in zou moeten verdiepen) en aangezien je niet hoger mag vliegen dan 120 meter is de Waddenzee daarmee de facto een no-flyzone geworden.

Drones zijn burgerluchtverkeer (of burger luchtvaartuigen). Altijd al geweest. Het zijn namelijk (meestal) geen militaire luchtvaartuigen (staatsluchtvaartuigen). Dat zijn de twee opties die je hebt.

Het besluit is gemaakt in 1999, toen er alleen met modelvliegtuigen gevlogen werd op modelvlieglokaties. Er is bij het maken geen rekening gehouden met ontwikkelingen t.a.v. drones. Niet ondenkbaar dat de overheid bereid is het besluit aan te passen als daar een verzoek voor komt. Zeker omdat natuurbeheer organisatie met een gedragsregel de regels probeert te versoepelen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
In de Regeling onbemande luchtvaartuigen (artikel 3) staat trouwens dit:

"De minimumvlieghoogtes voor VFR-verkeer, bedoeld in paragraaf SERA.5005 van verordening (EU) nr. 923/2012, zijn niet van toepassing op vluchten met een onbemand luchtvaartuig."

Het is nu even de vraag welke wettelijke basis dat drone-vliegverbod boven de Waddenzee heeft.
 
In de Regeling onbemande luchtvaartuigen (artikel 3) staat trouwens dit:



Het is nu even de vraag welke wettelijke basis dat drone-vliegverbod boven de Waddenzee heeft.

Het Besluit beperking burger luchtverkeer Waddenzee is gebaseerd op de Wet luchtvaart, artikel 5.10 (zie begin van het besluit waar ‘gelet op’ staat). Met artikel 5.10 sluit je een stuk luchtruim voor bepaald verkeer (in dit geval gemotoriseerd burger luchtverkeer). Dit artikel kent geen ontheffingsmogelijkheid, dus er kan geen ontheffing voor worden gegeven door ILT of andere overheidspartij. De enige mogelijkheid om drones toe te laten is om het besluit aan te passen en het gebied wel toegankelijk te stellen voor onbemande luchtvaartuigen.

De sluiting van het Waddengebied gebied is vergelijkbaar met de instelling van verboden gebieden (EHR, EHP, EHTSA etc) in de Regeling beperking of verbod uitoefening burger luchtverkeer in bepaalde gebieden 2018. Die regeling is ook gebaseerd op artikel 5.10 van de Wet luchtvaart. Geen ontheffingsmogelijkheid.

De vrijstelling van de minimum vlieghoogte is hier dus niet van belang. Het gebied is gesloten voor al het burger luchtverkeer.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt: