Jammer

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

vayreda

Active Member
Lid geworden
21 apr 2017
Berichten
539
Waarderingsscore
124
Punten
43
Leeftijd
70
Locatie
Zandvoort
Vandaag aangekomen met mijn Mavic Pro "Playa de San Juan" (Alicante, Spanje) Eerst even vragen aan de locale politie (gelukkig spreek ik vloeiend Spaans) of ik een video mag schieten op strand bij ondergaande zon(nagenoeg geen mensen), helaas dit valt onder de bebouwde kom, dus helemaal geen video Nu maar proberen een video te schieten in de bergen net buiten Alicante.
 
De vraag is natuurlijk of de plaatselijke Hermandad wel op de hoogte is van alle drone-regels... Niet dat het veel zin heeft om ze te vragen of dat wel het geval is, maar goed. Als je Spaans toch zo goed is, wellicht is het een idee om even te checken wat je aan informatie kunt vinden over de droneregels in Spanje op overheidswebsites?
 
Spaans AIP: Consultas AIP - ENAIRE - Navegación Aérea

upload_2017-8-15_13-8-35.png
(bron: www.skyvector.com)
Binnen het stippellijntje is gecontroleerd luchtruim vanaf de grond tot 5000ft. Ook LED-66 (Dat vierkantje op de bergrand) zou ik me niet in wagen met iets vliegends. Maar daarnaast is het zo te zien allemaal luchtruim klasse G tot op 300 m. Ik weet niet uit mijn hoofd hoe hoog je mag dronen in Spanje, maar de stelregel van 120m max. vind ik een hele plausibele, omdat ander vliegverkeer in principe boven 150 m AGL hoor te vliegen (op starts en landingen na).

Wil je trouwens een carribinieri overtuigen, dan zul je hetzelfde in het Spaanse AIP moeten zien te vinden, want dat is de officiële bron. Als ik het me goed herinner moet je daarvoor wel een (gratis) account aanmaken.
 
http://www.enaire.es/csee/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application/pdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=attachment;+filename=250/565/LE_AD_.pdf&blobkey=id&blobnocache=true&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1237569443702&ssbinary=true

Als het werkt is dit een link naar de officiële (ENAIRE) VFR approach chart voor Alicante, waarin wat luchtruimklasses te vinden zijn. Komt inderdaad overeen met wat ik hierboven al schreef: CTR is klasse D SFC-5000 ft, Daaromheen ligt klasse C op E op E gestapeld, vanaf 1000 ft AGL (Above Ground Level - die nogal varieert, daar in de buurt ;) )

P.S.: "Prohibido Sobrevuelo" klinkt mij wel een beetje onaangenaam in de oren... Maar dat zal we alleen voor die twee rood gemarkeerde gebiedjes gelden.
P.P.S.: Naast die rood gemarkeerde gebiedjes zie je nog een vliegtuigje getekend. Daar staan er nòg twee van op deze kaart en dat zijn (zweef)vliegveldjes waarvoor waarschijnlijk ook de "blijf minstens 3 km uit de buurt" regel geldt.
 
Laatst bewerkt:
Tnx voor jullie antwoorden.
Wat wel grappig was, toen ik mij incheckte op Schiphol werd ik apart gehouden om mijn tasje (Mavic Pro) te laten controleren. Security dame vroeg of er een camera in de tas zat, waarop ik zei "een vliegende camera" dame keek met een schuin oog naar mij en moest de tas open maken. Geen probleem en kon mijn reis voort zetten.