Is kennis bij overheidsinstanties wel up to date

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Kinsella

Member
Lid geworden
5 jan 2023
Berichten
34
Waarderingsscore
16
Punten
8
Locatie
‘s-Hertogenbosch
Ik heb vandaag (woensdag 11-1) telefonisch contact gehad met de autoriteiten in mijn woonplaats Den Bosch over het vliegen in en rond die stad. Volgens de kaarten op o.a. dronewatch blijkt mijn stad als vrijwel enige in Brabant voor een groot deel maagdelijk wit. Alleen in de directe omgeving zijn enkele restricties zoals de gehele gemeente Vught i.v.m. de aanwezigheid van de heren Holleeder en Taghi, de bij dronevliegers populaire natuurgebieden Het Bossche Broek en de Moerputten (Beide Natura 2000) en de rivier de Maas met uiterwaarden. Maar parken en de bebouwde gebieden (ook de fraaie binnenstad) zijn maagdelijk wit.
Toch meldt de lokale pers dat je boven de binnenstad nergens mag vliegen. Dus belde ik de gemeente ter voorbereiding op een video van het prachtige Middeleeuwse gebied rond de Sint Jan Kathedraal. En toen mocht hert dus ineens niet omdat je volgens de ambtenaar in Nederland niet boven bebouwd gebied mag vliegen. 'Dat weet de politie hier en onze handhavers ook dus handelen ze daarnaar'. Toen ik hem vertelde dat voor mijn A1 klasse drone per 1 januari 2022 de regels zijn versoepeld en het dus wel mag onder voorwaarde dat je niet boven mensenmenigtes vliegt en de privacy van iedereen in acht neemt werd ik volkomen voor gek verklaard. 'Ja, dat iedereen wel zeggen, maar als ik hier in mijn kennis databank kijk, staat er duidelijk dat het niet mag.'
Volgens mij klopt daar geen ruk van. Hoe kan je je wapenen tegen met name handhavers die de kennis van een koffiepot hebben en voet bij stuk willen houden? Als ik naar de rijksoverheidsregels kijk, is het zo klaar als een klontje.
De ambtenaar zei ook 'wij houden ons aan de algemene overheidsregels en dan mag het niet. De overheidskaarten gelden ook voor ons. Daar houden wij ons aan' Ik: 'Maar op die overheidskaarten is bijna heel Den Bosch maagdelijk wit'. Zij: 'Dan klopt dat niet.'
Ik ken overigens meerdere mensen die dikke conflicten hierover hebben gehad met handhavers. Flinke boetes en drones kwijt. Die zaken moeten nog voorkomen want ze accepteren het natuurlijk niet.
Wat kan je er tegen doen dat overheidsinstanties hun eigen regels niet kennen?
Overigens, de mensen van de gemeente gaven wel toe dat de gemeente Den Bosch geen eigen verboden op het vliegen van drones heeft maar alleen de landelijke regels volgt.
 
Vragen is eigenlijk slapende honden wakker maken...
Er zijn teveel verschillende geboden en verboden, de politie weet ook niet alles. Ik mag in de auto geen elektronisch apparaat in de handen hebben, echter wel de microfoon van mijn mobilofoon. Want dat is een elektro-mechanisch apparaatje, die is vrijgesteld. Wedden dat wanneer ik daarmee gezien word, ik een boete krijg?
Maar ik heb een kopie van die regels bij me, kan de agent het zelf even lezen.

Misschien moeten we die dronewetten ook maar meenemen in de drone-tas...

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: El Tigre de Aruba
Ik heb vandaag (woensdag 11-1) telefonisch contact gehad met de autoriteiten in mijn woonplaats Den Bosch over het vliegen in en rond die stad. Volgens de kaarten op o.a. dronewatch blijkt mijn stad als vrijwel enige in Brabant voor een groot deel maagdelijk wit. Alleen in de directe omgeving zijn enkele restricties zoals de gehele gemeente Vught i.v.m. de aanwezigheid van de heren Holleeder en Taghi, de bij dronevliegers populaire natuurgebieden Het Bossche Broek en de Moerputten (Beide Natura 2000) en de rivier de Maas met uiterwaarden. Maar parken en de bebouwde gebieden (ook de fraaie binnenstad) zijn maagdelijk wit.
Toch meldt de lokale pers dat je boven de binnenstad nergens mag vliegen. Dus belde ik de gemeente ter voorbereiding op een video van het prachtige Middeleeuwse gebied rond de Sint Jan Kathedraal. En toen mocht hert dus ineens niet omdat je volgens de ambtenaar in Nederland niet boven bebouwd gebied mag vliegen. 'Dat weet de politie hier en onze handhavers ook dus handelen ze daarnaar'. Toen ik hem vertelde dat voor mijn A1 klasse drone per 1 januari 2022 de regels zijn versoepeld en het dus wel mag onder voorwaarde dat je niet boven mensenmenigtes vliegt en de privacy van iedereen in acht neemt werd ik volkomen voor gek verklaard. 'Ja, dat iedereen wel zeggen, maar als ik hier in mijn kennis databank kijk, staat er duidelijk dat het niet mag.'
Volgens mij klopt daar geen ruk van. Hoe kan je je wapenen tegen met name handhavers die de kennis van een koffiepot hebben en voet bij stuk willen houden? Als ik naar de rijksoverheidsregels kijk, is het zo klaar als een klontje.
De ambtenaar zei ook 'wij houden ons aan de algemene overheidsregels en dan mag het niet. De overheidskaarten gelden ook voor ons. Daar houden wij ons aan' Ik: 'Maar op die overheidskaarten is bijna heel Den Bosch maagdelijk wit'. Zij: 'Dan klopt dat niet.'
Ik ken overigens meerdere mensen die dikke conflicten hierover hebben gehad met handhavers. Flinke boetes en drones kwijt. Die zaken moeten nog voorkomen want ze accepteren het natuurlijk niet.
Wat kan je er tegen doen dat overheidsinstanties hun eigen regels niet kennen?
Overigens, de mensen van de gemeente gaven wel toe dat de gemeente Den Bosch geen eigen verboden op het vliegen van drones heeft maar alleen de landelijke regels volgt.
Stemmingmakerij. De gemeente heeft niks over het luchtruim te vertellen, tenzij er een verordening is die overigens in godrone zichtbaar zal zijn. Zie bijvoorbeeld Den Haag. Dat de overheid moeite heeft met de regelgeving is niet vreemd gezien de complexiteit. Daarom altijd de actuele regelgeving bij je hebben, zoals Aloys ook al aangeeft.
 
Helaas is deze discussie al talloze keren gevoerd, ook op dit forum. Maar laat ik maar weer eens uitleggen hoe de vork in de steel zit. Toch een soort van m'n werk ;)

Ergens kan ik het handhavers en ambtenaren niet kwalijk nemen dat ze denken dat dit niet mag, want tot een paar jaar geleden was het ook strikt verboden om met een drone boven de bebouwde omgeving te vliegen. Maar dat is veranderd met de Europese regelgeving, die op 31-12-2020 werd ingevoerd.

In de Open categorie A1 mag je met drones <250 gram zonder meer boven mensen en bebouwing vliegen, zolang het maar niet om een no-flyzone gaat (zoals aangegeven in Godrone) of boven mensenmenigten. Verder moet je ook spoorwegen, provinciale wegen en snelwegen vermijden, dat volgt uit landelijke regels. En inderdaad moet je rekening houden met de privacy. Maar afgezien daarvan kun je dus gewoon boven dorpen en steden vliegen met bijvoorbeeld een DJI Mini 1/2/3. Dat leg ik allemaal uit in dit artikel. Verder mag je in de Specific categorie ook met zwaardere drones boven bebouwing vliegen, maar dan gelden er wel strengere regels. Het gaat te ver om dat hier allemaal uit te leggen.

Als een gemeente-ambtenaar je niet gelooft, zou je hem/haar op deze whitepaper van de VNG kunnen wijzen (door mij geschreven trouwens) waarin e.e.a. nog eens wordt uitgelegd in begrijpelijke taal, afgestemd op gemeenten.

Verder hebben gemeenten (nog) niets te zeggen over het luchtruim. Daar gaat het vaak al mis, want ze denken vaak dat ze wel iets over drones te zeggen hebben. Maar de droneregels zijn Europees opgesteld en op landelijk niveau ingevoerd. Voor lokale overheden is er (nog) geen ruimte voor eigen beleid.

En als het tot een discussie met een boa of politie komt: als je er niet uitkomt, vraag altijd of ze de luchtvaartpolitie willen bellen. Die weten echt wel hoe de regelgeving in elkaar zit. Zij kunnen eventueel de situatie aanhoren en duidelijk maken wat er wel en niet mag.

Succes!
 
Heb zelf nog geen discussie gehad waar ik niet uitkwam, maar heb altijd een deel van de laatste regelgeving (belangrijkste punten) in hardcopy bij me. Daarnaast staat het telefoonnummer van de Luchtvaartpolitie (088-6623600) voorgeprogrammeerd staan in mijn telefoon.
Heb me voorgenomen dat als ik er niet uit zou komen zelf pro actief de Luchtvaartpolitie zou bellen.


Mavic 2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe.
Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb vandaag (woensdag 11-1) telefonisch contact gehad met de autoriteiten in mijn woonplaats Den Bosch over het vliegen in en rond die stad. Volgens de kaarten op o.a. dronewatch blijkt mijn stad als vrijwel enige in Brabant voor een groot deel maagdelijk wit. Alleen in de directe omgeving zijn enkele restricties zoals de gehele gemeente Vught i.v.m. de aanwezigheid van de heren Holleeder en Taghi, de bij dronevliegers populaire natuurgebieden Het Bossche Broek en de Moerputten (Beide Natura 2000) en de rivier de Maas met uiterwaarden. Maar parken en de bebouwde gebieden (ook de fraaie binnenstad) zijn maagdelijk wit.
Toch meldt de lokale pers dat je boven de binnenstad nergens mag vliegen. Dus belde ik de gemeente ter voorbereiding op een video van het prachtige Middeleeuwse gebied rond de Sint Jan Kathedraal. En toen mocht hert dus ineens niet omdat je volgens de ambtenaar in Nederland niet boven bebouwd gebied mag vliegen. 'Dat weet de politie hier en onze handhavers ook dus handelen ze daarnaar'. Toen ik hem vertelde dat voor mijn A1 klasse drone per 1 januari 2022 de regels zijn versoepeld en het dus wel mag onder voorwaarde dat je niet boven mensenmenigtes vliegt en de privacy van iedereen in acht neemt werd ik volkomen voor gek verklaard. 'Ja, dat iedereen wel zeggen, maar als ik hier in mijn kennis databank kijk, staat er duidelijk dat het niet mag.'
Volgens mij klopt daar geen ruk van. Hoe kan je je wapenen tegen met name handhavers die de kennis van een koffiepot hebben en voet bij stuk willen houden? Als ik naar de rijksoverheidsregels kijk, is het zo klaar als een klontje.
De ambtenaar zei ook 'wij houden ons aan de algemene overheidsregels en dan mag het niet. De overheidskaarten gelden ook voor ons. Daar houden wij ons aan' Ik: 'Maar op die overheidskaarten is bijna heel Den Bosch maagdelijk wit'. Zij: 'Dan klopt dat niet.'
Ik ken overigens meerdere mensen die dikke conflicten hierover hebben gehad met handhavers. Flinke boetes en drones kwijt. Die zaken moeten nog voorkomen want ze accepteren het natuurlijk niet.
Wat kan je er tegen doen dat overheidsinstanties hun eigen regels niet kennen?
Overigens, de mensen van de gemeente gaven wel toe dat de gemeente Den Bosch geen eigen verboden op het vliegen van drones heeft maar alleen de landelijke regels volgt.
Heb zelf in mijn gemeente, Nissewaard, de vraag gesteld aan de politie. Rond mijn huis is alles wit, zodoende. De wijkagent die ik uiteindelijk aan de telefoon kreeg zei dat hij het zou navragen. Hij belde mij niet veel later terug met de melding dat er geen gemeentelijke regels waren .
De volgende dag zag ik hem toevallig en zei hij dat je beter helemaal niet met drones kan vliegen, iets wat wel wat verbazing op riep.
Ik heb netjes mijn A1/A3 voor de DJI Mini 3 Pro terwijl dat niet verplicht is. En houdt mij aan de regels, maar niet meer vliegen of anders iedere keer in de auto moeten stappen.....
 
België is op sommige vlakken een apenland, maar bij ons zit het gelukkig mooier ineen. Maar klagen, dat doen we ook ;-)