Is er al meer bekend over de nieuwe regels 2020?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jeroen Hofland

New Member
Lid geworden
8 nov 2019
Berichten
12
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
46
Locatie
Kaatsheuvel
Goedemorgen Wiebe,

Ik hoop dat ik jullie wat vragen mag stellen over de nieuwe regels.
Er is nog steeds veel onduidelijkheid over wat er straks gaat gebeuren precies.

1.) Ik heb sinds een jaar een Phantom 4 Advanced. Mag ik hiermee blijven vliegen? Of zit ik straks met een waardeloos apparaat te kijken?
2.) Waar zou ik een dronebewijs kunnen halen, en zijn er al indicaties bij jullie bekend wat het zou gaan kosten ongeveer?

Het is een prachtige hobby, maar ik ben erg bang dat het ons moeilijk gemaakt gaat worden.

Ik hoop dat jullie er al wat meer zicht op hebben?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Hofland
 
Welkom Jeroen :)

Wat betreft je eerste vraag. Ja, je mag met de P4A blijven vliegen. In eerste instantie in de A2 categorie, en na 30 juni 2022 in de A3 categorie. Check de tabel in dit artikel over de Open subcategorieën.

Dan je tweede vraag. Helaas is er op dit moment nog geen duidelijkheid over de vraag waar je zo'n bewijs kunt halen en wat het gaat kosten. In jouw geval (uitgaande van categorie A2) zou het gaan om de uitgebreide variant, dus het online examen van 40 vragen plus nog eens een schriftelijk examen van 30 vragen. Mijn vermoeden is dat je moet rekenen op 50-100 euro in totaal.

Hopelijk heb je hier iets aan.
 
Welkom Jeroen :)

Wat betreft je eerste vraag. Ja, je mag met de P4A blijven vliegen. In eerste instantie in de A2 categorie, en na 30 juni 2022 in de A3 categorie. Check de tabel in dit artikel over de Open subcategorieën.

Dan je tweede vraag. Helaas is er op dit moment nog geen duidelijkheid over de vraag waar je zo'n bewijs kunt halen en wat het gaat kosten. In jouw geval (uitgaande van categorie A2) zou het gaan om de uitgebreide variant, dus het online examen van 40 vragen plus nog eens een schriftelijk examen van 30 vragen. Mijn vermoeden is dat je moet rekenen op 50-100 euro in totaal.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Ook ik zit met deze grote vraag!
In een artikel op Dronewatch.nl van 28 november 2016 stond dat men een opleiding en examen moet doen die €749 kost en daarnaast nog bijna €750,- voor verzekering en allerlei registraties moet neertellen
Voor een amateur als ik, die hoogstens 10 keer per jaar een uurtje vliegt met een Phantom3 Standard een hoop geld!
Totaal bijna €1500, – voor 10 uurtjes vliegen…
Dat je als amateur ook alle regels moet leren vind ik prima, maar zo wordt de drempel wel heel erg hoog gelegd!
Of heb ik het nu allemaal verkeerd begrepen;, en zijn de genoemde kosten in het artikel inmiddels gewijzigd?
 
Ook ik zit met deze grote vraag!
In een artikel op Dronewatch.nl van 28 november 2016 stond dat men een opleiding en examen moet doen die €749 kost en daarnaast nog bijna €750,- voor verzekering en allerlei registraties moet neertellen
Voor een amateur als ik, die hoogstens 10 keer per jaar een uurtje vliegt met een Phantom3 Standard een hoop geld!
Totaal bijna €1500, – voor 10 uurtjes vliegen…
Dat je als amateur ook alle regels moet leren vind ik prima, maar zo wordt de drempel wel heel erg hoog gelegd!
Of heb ik het nu allemaal verkeerd begrepen;, en zijn de genoemde kosten in het artikel inmiddels gewijzigd?
Hallo Auke, het artikel wat jij hebt gevonden gaat over het ROC-light, dat is een vergunningvorm die gaat verdwijnen. Het Europese theorie-examen zal waarschijnlijk heel wat goedkoper uitvallen dan het ROC-light, een beetje afhankelijk weliswaar van de vraag of je in Open categorie A2 of A3 terecht (uitleg) komt: in het eerste geval krijg je te maken met een uitgebreider examen. Probleem is alleen dat er momenteel nog geen prijzen bekend zijn van zowel opleidingen als examens en eventuele registratiekosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Auke
Hallo Auke, het artikel wat jij hebt gevonden gaat over het ROC-light, dat is een vergunningvorm die gaat verdwijnen. Het Europese theorie-examen zal waarschijnlijk heel wat goedkoper uitvallen dan het ROC-light, een beetje afhankelijk weliswaar van de vraag of je in Open categorie A2 of A3 terecht (uitleg) komt: in het eerste geval krijg je te maken met een uitgebreider examen. Probleem is alleen dat er momenteel nog geen prijzen bekend zijn van zowel opleidingen als examens en eventuele registratiekosten.

Dank voor je snelle reactie Wiebe, dan wacht ik nog even de komende berichten hierover geduldig af en doe ik mijn Phantom nog niet in de verkoop!
smile ;-)
 
Als ik het goed begrijp dan moet ik straks met mijn Mavic 2 Pro vier zaken regelen om te mogen blijven vliegen vanaf 1 Juli 2020 in categorie A2 (tot 30 juni 2022 dan). Ten eerste moet ik mij in Nederland registreren als piloot, ten tweede moet ik online examen doen en 40 vragen beantwoorden, ten derde moet ik een aanvullend schriftelijk examen ergens afleggen met 30 vragen en ten vierde moet ik een verklaring invullen waarin ik aangeef dat ik praktijkervaring heb. Mijn vraag is: Ik heb in Frankrijk online een toets afgelegd om te mogen vliegen (en daar bewijs van) en in Duitsland een online toets om te mogen vliegen met bv drones van 2-150 kg, en daar ook bewijs van. Zou er een mogelijkheid zijn om één van deze twee om te zetten naar een EU dronebewijs?
 
Waarschijnlijk wel, maar dat zou je dan in die landen moeten navragen, denk ik.
 
Hoi ik ben net nieuw in de club.
Mijn naam is Toon en woon in HeerHugowaard.
Na wat ik gelezen heb zijn de nieuwe regels al bekend: van af 1 juli 2020 mag je overal vliegen met de mavic mini.
Ik heb er net 1 aangeschaft en wacht op beter weer om te proberen
Wat ik wel heb geinstalleerd op mijn telefoon is de a.s.r.2 app.
Daar kan je op zien waar je veilig mag en kan vliegen.
Groetjes
Toon
 
Dit is naar mijn mening niet een losse opmerking, maar slaat op het feit “ vanaf 1 juli 2020 mag je overal vliegen”.
Dus NIET


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Hoi ik ben net nieuw in de club.
Mijn naam is Toon en woon in HeerHugowaard.
Na wat ik gelezen heb zijn de nieuwe regels al bekend: van af 1 juli 2020 mag je overal vliegen met de mavic mini.
Ik heb er net 1 aangeschaft en wacht op beter weer om te proberen
Wat ik wel heb geinstalleerd op mijn telefoon is de a.s.r.2 app.
Daar kan je op zien waar je veilig mag en kan vliegen.
Groetjes
Toon
Omdat de Drone een camera heeft moet je je laten registreren vanaf 1 juli. Op dit moment hoeft dat nog niet. Een certificaat is niet nodig. Welkom bij de club.
 
Hoi ik ben net nieuw in de club.
Mijn naam is Toon en woon in HeerHugowaard.
Na wat ik gelezen heb zijn de nieuwe regels al bekend: van af 1 juli 2020 mag je overal vliegen met de mavic mini.
Ik heb er net 1 aangeschaft en wacht op beter weer om te proberen
Wat ik wel heb geinstalleerd op mijn telefoon is de a.s.r.2 app.
Daar kan je op zien waar je veilig mag en kan vliegen.
Groetjes
Toon
Hoi Toon we kunnen wel een keer samen gaan vliegen,ik ken nog anderen die mee willen vliegen, gr jim
 
Goedemiddag, volgens mij is dit mijn eerste vraag op dit forum.

Ik ben al enige tijd bezig met het zelf samen stellen van een drone. Je kent het wel, hij vliegt maar het zou ook leuk zijn als ik er dit of dat nog mee kan....steeds een beetje meer, dus.
Inmiddels is het totale gewicht opgelopen tot ongeveer 1,5 kg.
Nu ik de berichten rond de regelgeving eens een beetje bekijk zie ik eigenlijk erg vaak de CE-markering voorbij komen. Hoe zit het dan met zelfbouw? Ik kan er niet zomaar een CE-stickertje op plakken (alhoewel ik sommige producenten uit bepaalde landen daar wel van verdenk). Iemand enig idee?

Groeten,

Arjen Teunissen.
 
Er is/komt een categorie voor legacy drones (al verkocht voor nieuwe regels en geen CE keurmerk als bedoeld onder die regels). Zelfbouw valt daar dan volgens mij ook onder. Belangrijkste aan die categorie is dat je dan ver van alle mensen moet blijven, geloof ik. Dit zou ingaan naar de overgangsperiode van (ik geloof) een jaar na ingaan van de nieuwe regels. Dus vanaf 1 juli 2021 of 1 januari 2022 ben je dan verplicht je met een drone zonder CE keurmerk hieraan te houden (met als uitzondering dergelijke drones die maximaal 250 gram wegen, die dan in een andere categorie vallen met iets minder beperkingen).
 
Laatst bewerkt:
Heb toch ook enkele vragen. Bezit thans een DJI Spark en een DJI Phantom 2 Vision.
Als ik goed kan lezen dan valt de Spark onder de categorie C1 en de Phantom onder categorie C2.

Dus zowieso behalen van attesten, best ineens voor het niveau van de Phantom?

Stel mij een aantal vragen omtrent de vereisten inzake de drones, hebben mijn drones de vereisten?
Hebben mijn drones het juiste keurmerk?

Of val ik onder die andere categorie, legacy drones, en ga ik dus minder mogen met de drones dan de nieuwere gelijkaardige?
 
Ik dacht dat er ook nog een verschil was tussen lichte drones met en zónder vaste camera.
Klopt. Dit gaat over DJI en vergelijkbare drones en die hebben allemaal een camera. Meeste zelfbouw FPV ook trouwens.

Onder 250 gram helemaal zonder camera heb ik hier niet genoemd, want dat valt onder de nieuwe regels onder speelgoed, bijna zonder beperkingen binnen paar tiental meter van de piloot, volgens mij..
 
Ik heb al veel gelezen over de nieuwe regels, redelijk duidelijk verhaal maar ik lees nergens iets over de leeftijd van de piloot.
Weet iemand hoe dit zit?
bv iemand van 11 jaar, moet die zich registreren als hij een drone heeft van >250 gr met camera?
 
bv iemand van 11 jaar, moet die zich registreren als hij een drone heeft van >250 gr met camera?

Annotation 2020-04-30 074222.png



Die mag niet vliegen.[= Met camera, dus geen speelgoed.]
 
Laatst bewerkt: