Initiatief ‘Legaal in de lucht’ moet leiden tot meer bewustzijn bij inhuur dronevliegers

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.279
Waarderingsscore
2.915
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Bedrijven en organisaties die dronepiloten inhuren om luchtopnamen te maken zijn lang niet altijd op de hoogte van de regelgeving voor het vliegen met drones. Ook weet men niet goed hoe men na kan gaan of een drone-operator wel over de juiste papieren beschikt om de beoogde klus te mogen uitvoeren.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Is het misschien eens handig om de vraag om te draaien ipv voortdurend de focus te leggen op iets dat niet mag?
Vrijwel elke plek in nederland is op een of andere manier beperkt.
Dit is niet in lijn met de europeese richtlijn waar men juist meer mogelijkheden voor drones wil realiseren.
 
Is het misschien eens handig om de vraag om te draaien ipv voortdurend de focus te leggen op iets dat niet mag?
Vrijwel elke plek in nederland is op een of andere manier beperkt.
Dit is niet in lijn met de europeese richtlijn waar men juist meer mogelijkheden voor drones wil realiseren.

Heb je het stuk wel gelezen? Jou reactie is helemaal niet aan de orde.
 
Bedrijven en organisaties die dronepiloten inhuren om luchtopnamen te maken zijn lang niet altijd op de hoogte van de regelgeving voor het vliegen met drones. Ook weet men niet goed hoe men na kan gaan of een drone-operator wel over de juiste papieren beschikt om de beoogde klus te mogen uitvoeren.

Lees verder

Goede zaak!
 
Heb je het stuk wel gelezen? Jou reactie is helemaal niet aan de orde.

Dat ligt er helemaal aan hoe je dit bekijkt, potentieele opdrachtgevers zijn vaak niet op de hoogte van de geldende regels of zoeken onwetend de grenzen op.

Dit initiatief legt de focus op de regels, gedacht vanuit de luchtvaart theorie niet vanuit de perceptie van iemand die gewoon een leuk filmpje wil van zijn vestiging in rotterdam en groningen.
Gevolg is even een vluchtje om het bedrijfspand met de hobbydrone en het is gefixt dan maar illegaal want de rest is gedoe en gewoon ook veel duurder.
De regels zijn zo beperkend dat je vrijwel overal dus met ze te maken krijgt,
en als een schaap over de dam is volgen er meer dus uiteindelijk werk je wildvliegen in de hand.
In de europese richtlijnen is dit ook onderkend.

Het id goed dat het initiatief iets doet om de bewustzijn te creeeren maar ik verwacht daar geen wonderen van als we blijven denken in arbitraire regeltjes.
Prof. vliegers zouden hebben dit eerder ook te kennen gegeven voor de immense aan regels gebonden c en d luchtruimen (en dan toch is een droneshow in rotterdam weer wel mogelijk).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
potentieele opdrachtgevers zijn vaak niet op de hoogte van de geldende regels of zoeken onwetend de grenzen op.

Daar zit de crux. Als een opdrachtgever in een (waarschijnlijk eenmalige) bedrijfsvideo dronebeelden wil hebben, kun je niet verwachten dat hij zich in alle regeltjes gaat verdiepen. Als je een springkussen huurt ga je ook niet eerst het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen bestuderen. Ik word al moe van de titel.

Ik snap dat de drone-professionals willen waarschuwen voor drone-cowboys en ik hoop dat ze hun doelgroep bereiken en dat deze de moeite neemt om het tot zich te willen nemen. Maar ik verwacht daar inderdaad ook geen wonderen van.
 
Opdrachtgevers kunnen zich niet verschuilen achter dat ze de regels niet kennen. (zie de textiel industrie)

Als je aan "Jan de buurman" vraagt om ff met zijn drone over je fabriek te vliegen en te filmen, dan ben jij verantwoordelijk dat alles volgens de regels gaat ongeacht of jij de regels kent.
 
Maar als Jan de buurman gaat cowboy-en, een KvK-nummer gaat halen en zich presenteert als legitiem drone-bedrijf. Mag ik er als opdrachtgever dan van uit gaan dat Jan de regels kent en zich er aan houdt, of moet ik me dan ook nog gaan verdiepen in alle regels?
 
Maar als Jan de buurman gaat cowboy-en, een KvK-nummer gaat halen en zich presenteert als legitiem drone-bedrijf. Mag ik er als opdrachtgever dan van uit gaan dat Jan de regels kent en zich er aan houdt, of moet ik me dan ook nog gaan verdiepen in alle regels?

Er komt meer kijken dan enkel een KvK.. Je moet ook nog ROC-L halen, verzekeren, enz... Er moet goed geïnvesteerd worden voordat je jezelf als "pro" kunt presenteren.
En als je dat hebt gedaan, tijd en geld hebt geïnvesteerd, dan wil je ook graag dat er eindelijk eens onderscheid gemaakt wordt.

Als ik dan soms zie wat er door de "piloten" zonder papieren wordt afgeleverd voor een paar Euro's denk ik echt hoe durf je het überhaupt te monteren, het had zo de prullenbak in gemoeten.

Maar goed, punt is dat er nu iets is dat hopelijk gesteund gaat worden door de echt serieuze piloten, en dat het duidelijk(er) wordt voor een klant om na te gaan wat er bij komt kijken aan papieren en regels.
 
Er komt meer kijken dan enkel een KvK.. Je moet ook nog ROC-L halen, verzekeren, enz... Er moet goed geïnvesteerd worden voordat je jezelf als "pro" kunt presenteren.
Dat snap ik ook wel dat er meer bij komt kijken, maar dat bedoel ik dus met cowboy-en. Even snel een KvK-nummer halen en snel geld verdienen zonder verder al te veel moeite doen.

Als ik dan soms zie wat er door de "piloten" zonder papieren wordt afgeleverd voor een paar Euro's denk ik echt hoe durf je het überhaupt te monteren, het had zo de prullenbak in gemoeten.

Dat betreft kwaliteit en dat is niet waar dit initiatief op gericht is.
 
Europees dronebewijs en registratie van de drone dan ben je klaar.
Dan kan iedere opdrachtgever dat controleren.

Maakt wel de hobby vliegerij kapot.
 
Maar dan nu de vraag, hoeveel professionals houden zichzelf dan ook echt aan alle regels..
Laten we eerlijke zijn,al heb je alle zaakjes op orde er zijn altijd nog personen die niet altijd de regels nou keurig volgen om dan toch die ene opdracht of klant binnen te halen...
En net zoals je rijbewijs halen , iedereen rijdt wel eens te hard.
En het lijkt mij dat de drone pro de do's en don't enigszins ook wel vermeld in zijn offerte..
Maar goed we zijn mensen en dus zeker niet perfect al denken veel van wel...


Verzonden met mijn CPH1907 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Maar dan nu de vraag, hoeveel professionals houden zichzelf dan ook echt aan alle regels..
Laten we eerlijke zijn,al heb je alle zaakjes op orde er zijn altijd nog personen die niet altijd de regels nou keurig volgen om dan toch die ene opdracht of klant binnen te halen...

Juist, dat is 'm Harry. Hoe professioneel is de professional. En ik vrees dat dit 'Legaal in de lucht'-initiatief, hoe goed bedoeld, dit niet gaat oplossen.
 
Juist, dat is 'm Harry. Hoe professioneel is de professional. En ik vrees dat dit 'Legaal in de lucht'-initiatief, hoe goed bedoeld, dit niet gaat oplossen.
Deels klopt dat, maar het is wel een goede strart.. Hiervoor was er niks, nu is dit er en wellicht zet dat aan tot nog meer.
 
Maar dan nu de vraag, hoeveel professionals houden zichzelf dan ook echt aan alle regels..
Laten we eerlijke zijn,al heb je alle zaakjes op orde er zijn altijd nog personen die niet altijd de regels nou keurig volgen om dan toch die ene opdracht of klant binnen te halen...
En net zoals je rijbewijs halen , iedereen rijdt wel eens te hard.
En het lijkt mij dat de drone pro de do's en don't enigszins ook wel vermeld in zijn offerte..
Maar goed we zijn mensen en dus zeker niet perfect al denken veel van wel...


Verzonden met mijn CPH1907 en de Dronepilots.nl app

Zeker! Ik laat rustig klussen zitten waarvan het overduidelijk is dat het gewoon niet kan, en niet mag. Ik neem geen risico voor een paar Euro's. Het zijn mijn papieren, het is mijn toestel.
Maar, ik ben ook niet roomser dan de Paus en doe ook wel eens een klus waarvan het net wel kan, of net niet...

Voorbeeld: Ik doe veel makelaarswerk, en soms ligt een woning aan de rand van een dorp. De voorkant kijkt uit op weilanden, de achterkant en daarachter is bebouwd. Dan kies ik er toch voor de klus te doen met de vermelding dat er enkel van voor en uit een hoek aan de voorkant beelden komen, en niet van achter (op een hoger shot na waar eventueel een tuin o.i.d. wel te zien is)
De shots uit de hoeken zijn dan misschien op het randje qua regelgeving (50m van bebouwing) maar goed, ik vlieg er zeker niet overheen.

Dat is niet per sé fout, maar ook niet helemaal goed als je de letter van de wet volgt net zoals in jou voorbeeld, soms iets te hard rijden. Het is voor mij meer een compromis. Ik heb nog nooit een makelaar meegemaakt die daar moeilijk over doet als je hen duidelijk uitlegt hoe de vork in de steel zit. ook maken ze er geen probleem van als je uitlegt waarom je een klus niet doen, zoals bijvoorbeeld midden in de bouw.
 
Ik denk ook dat de nadruk op "veilig" zou moeten liggen. Komt verder niet echt professioneel over, vooral de website. Deze is niet beveiligd, het SSL-certificaat klopt ook niet. Hierdoor geen slotje, foutmelding in sommige browsers en lage score in zoekmachines etc. Ik zou wel passende beveiligde hostingruimte aan willen bieden als dat gewenst is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en peSHIr
Ik denk ook dat de nadruk op "veilig" zou moeten liggen. Komt verder niet echt professioneel over, vooral de website. Deze is niet beveiligd, het SSL-certificaat klopt ook niet. Hierdoor geen slotje, foutmelding in sommige browsers en lage score in zoekmachines etc. Ik zou wel passende beveiligde hostingruimte aan willen bieden als dat gewenst is.
Dat zijn inderdaad wel belangrijke zaken! Zeker omdat je met persoonsgegevens omgaat. En, SSL is echt niet zo moeilijk om op te zetten, niet bij een host, maar ook niet bij een eigen server