In opdracht boven industriegebied

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ronny

New Member
Lid geworden
1 mrt 2018
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
56
Locatie
Appingedam.
Website
www.ronnybenjamins.nl
Hallo beste drone liefhebbers. Mijn naam is Ronny Benjamins en ik ben fotograaf / videograaf van beroep. Ik ben in het bezit van ROC light en vlieg met een DJI P4Pro. Van een klant heb ik opdracht gekregen om een film te maken boven de fabriek waar hij werkt. Er is goedkeuring van de eigenaar vd fabriek en de zg. PlantManager. Het is dus op "eigen terrein". Geldt hier nu ook de regel 50 meter afstand van een industrieel complex. Of is dit een andere situatie en kan ik hier vliegen.
 
Hoi Ronny, welkom op het forum. Als het goed is zou je die vraag zelf moeten kunnen beantwoorden met de theoretische kennis die je hebt opgedaan tijdens je ROC-light opleiding ;)

Maar het antwoord is: nee, je mag niet boven een industrieterrein vliegen of boven een industriële installatie. De grondeigenaar/beheerder heeft geen zeggenschap over het luchtruim dus zijn goedkeuring is niets waard. Verder voorziet het ROC-light niet in ontheffingen voor speciale situaties.

Mocht je de klus toch aannemen en er gaat onverhoopt iets mis tijdens het vliegen dan ben je niet verzekerd. Ik weet niet om wat voor fabriek het gaat maar ik zou zelf het risico niet nemen. Al was het maar omdat het elektronisch kompas op hol kan slaan van al het staal in industriële installaties.

De oplossing is om een full ROC bedrijf in te huren die in het operationeel handboek de benodigde procedures heeft omschreven voor vluchten boven industriegebieden en vliegt met gecertificeerde toestellen.
 
Het geeft een beetje aan waar we staan op dit moment met het verstrekken van de ROC-L.
Toen ik commercieel wilde gaan vliegen was je verplicht om theorie examen te doen. De opleiding kon door zelfstudie of je volgde een cursus. Kosten rond de € 750., tot € 1.000,- twee dagen theorie en een middag praktijk.
Met de komst van de lichtere drones was het makkelijk om zonder enige kennis om het papiertje te krijgen. Even de factuur betalen en je hebt je ROC-L.
Daarmee heeft IL&T het in mijn ogen verkeerd gedaan.
Zeg niet dat iedereen hetzelfde is maar ik zie heel veel zaken waar ik een ? Bij zet.



Owner Dutch-Droneflights.nl
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Wiebe, bedankt voor je uitleg.
Het gaat om een fabriek in aanbouw, er wordt een installatiedeel bijgeplaatst. De klant wil overzichten in foto en video.
Als ik het goed begrijp mag het niet, maar het schade-risico ligt bij mij als ik het wel doe. Ik neem aan dat er ook nog een boete aan vast zit als er gehandhaafd wordt??
Gaat dit veranderen met de nieuwe Europese regelgeving in 2020? Het risico volgens de opdrachtgever is namelijk laag, bouwplaats, iedere betrokkene is ingelicht en weet ervan.
 
@klaas Ronny vliegt met een P4P, die weegt meer dan 1 kg dus ik neem aan dat hij het theoriedeel ook heeft doorlopen. Ik snap wel wat je zegt maar volgens mij is dat nu niet van toepassing.

@Ronny De kans op een bekeuring is uiterst klein, er is amper sprake van enige handhaving. Als het gaat om een bouwterrein waar iedereen er verder van weet (en je zit niet in een nofly-zone etc) dan kun je de kans wagen. Maar blijf goed nadenken over de risico's en formeel zit je in grijs gebied.

Ja, er gaat wel eea veranderen met de Europese regelgeving. Zie ook deze voorlopige uitwerking. Jij komt waarschijnlijk in de 'open category' te vallen, en met een drone die meer weegt dan 900 gram kom je dan in klasse A2. Daarvoor geldt het volgende:

UAS.OPEN.030 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A2

UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A2 moeten voldoen aan alle onderstaande voorwaarden:

1) ze worden op zodanige wijze verricht dat het onbemande luchtvaartuig geen niet-betrokken personen overvliegt en vinden plaats op een veilige horizontale afstand van minstens 30 meter van die personen; de piloot op afstand mag de horizontale veiligheidsafstand ten opzichte van niet-betrokken personen verlagen tot minstens 5 meter als de lagesnelheidsmodus van het onbemand luchtvaartuig actief is, en na evaluatie van:
a) de weersomstandigheden;
b) de prestaties van het onbemande luchtvaartuig;
c) de afstand tot obstakels in het overvlogen gebied;

2) ze worden verricht door een piloot op afstand die vertrouwd is met de door de fabrikant van het UAS ter beschikking gestelde gebruikershandleiding en die houder is van een vaardigheidscertificaat van piloot op afstand dat is afgegeven door de bevoegde autoriteit of door een entiteit die erkend is door de bevoegde autoriteit van de lidstaat van registratie van de UAS-exploitant. Piloten op afstand krijgen dit certificaat wanneer alle onderstaande voorwaarden, in de aangegeven volgorde, zijn vervuld:
a) ze hebben een online-opleiding voltooid en zijn geslaagd voor het in UAS.OPEN.020, punt 4, onder b), bedoelde online theorie-examen;
b) ze hebben een praktische zelfopleiding voltooid in de vluchtuitvoeringsomstandigheden van subcategorie A3, zoals uiteengezet in UAS.OPEN.040, punten 1 en 2;
c) ze hebben verklaard de onder b) bedoelde praktische zelfopleiding te hebben voltooid en zijn geslaagd voor een aanvullend theorie-examen dat is afgenomen door de bevoegde autoriteit of door een entiteit die erkend is door de bevoegde autoriteit van de lidstaat van registratie van de UAS-exploitant. Het examen bestaat uit minstens 30 meerkeuzevragen die gericht zijn op de beoordeling van de kennis die de piloot op afstand heeft van de technische en operationele maatregelen ter beperking van risico's op de grond, evenwichtig verdeeld over de volgende onderwerpen:
i. meteorologie;
ii. vliegprestaties van het UAS;
iii. technische en operationele maatregelen ter beperking van risico's op de grond;

3) ze worden verricht met een onbemand luchtvaartuig dat gemarkeerd is als klasse C2 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 3 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945, en dat wordt geëxploiteerd met actieve en up-to-date gebrachte systemen voor directe identificatie op afstand en geobewustzijn.​

Let wel, dat geldt allemaal voor drones met een C2 typegoedkeuring en die bestaan op dit moment nog niet. Het certificaat waarover gesproken bestaat ook nog niet, maar de kans is groot dat je ROC-light wordt omgezet naar dit type certificaat.

Bronnen: L_2019152NL.01004501.xml en L_2019152NL.01000101.xml
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Bedankt Wiebe,

Er komen zo te zien meer mogelijkheden in 2020.
Maar ik moet de beslissing nu nemen ivm de wel / niet aanname van de klus.
Ik heb morgen een bespreking en zal open-kaart spelen met de opdrachtgever.
Maar ik snap dat het risico bij mij blijft.
 
Heb de opdracht niet aan kunnen nemen, vanwege de bestaande regels.
Toch wil ik nog even een aantal dingen onder de aandacht brengen.
Op het terrein waar de opnames gemaakt zouden moeten worden zijn de installaties allemaal hoger dan de vlieghoogte die ik nodig ben voor de mooiste opnames.
Ik zou willen vliegen op ca 15 meter max.
Ik zit dus niemand in de weg zou je denken.
De plantmanager van de fabriek gaat akkoord met de vliegactie en is bereid alle betrokken mensen in te lichten over de opnames.

Het verandert natuurlijk niks aan de mogelijkheden, maar het vliegverbod lijkt mij hier geen waarde te hebben voor de veiligheid van het luchtruim boven de fabriek.
Wellicht zijn er met de regels volgend jaar meer mogelijkheden voor dit soort situaties.
 
Is er inmiddels meer bekend over deze nieuwe Europese wetgeving? En hoe is hoe het nu / straks geregeld is in de huidige no fly zones.
Ik woon zelf in Son maar daar wordt gewoon met drones gevlogen, door particulieren en bedrijven zoals zibber.nl

Beelden van vluchten en drone foto's staan gewoon online en bij melding bij de politie of gemeente wordt niet opgetreden.
Zelf wil ik commercieel vliegen maar probeer me aan de wet te houden. Ik ondervind economisch nadeel omdat niet gehandhaafd wordt. Sterker nog, er wordt door de gemeente zelfs gerefereerd naar zaken waar drones in de nofly zone zijn ingezet door bedrijven zonder roc en particulieren.

Die wetgeving is een farce wat mij betreft omdat er niet wordt gehandhaafd, zelfs niet na meldingen.
Ik ben benieuwd wat een rechter zegt als ik er wel uitgelicht wordt terwijl gemeentes en politie niets doen terwijl er wel meldingen uit gaan. Wat maakt mijn beelden dan wel strafbaar en anderen niet?
Als daar eens wat meer duidelijkheid overkwam en ook duidelijke handhaving bij meldingen en online beelden...
Dan zou er veel onduidelijkheid en "schijt" aan de wetgeving uit de lucht zijn.
 
Die wetgeving is een farce wat mij betreft omdat er niet wordt gehandhaafd, zelfs niet na meldingen.
Ik ben benieuwd wat een rechter zegt als ik er wel uitgelicht wordt terwijl gemeentes en politie niets doen terwijl er wel meldingen uit gaan. Wat maakt mijn beelden dan wel strafbaar en anderen niet?
Als daar eens wat meer duidelijkheid overkwam en ook duidelijke handhaving bij meldingen en online beelden...
Dan zou er veel onduidelijkheid en "schijt" aan de wetgeving uit de lucht zijn.

Ik zie het een beetje op deze manier:
Het is net zoals de maximum snelheid overtreden tijdens het autorijden.
Heel vaak kom je er mee weg, maar de kans is aanwezig dat je een keer gesnapt wordt door een (onopvallende) politieauto.

De regels zijn duidelijk. Ga je die overtreden door bijvoorbeeld een leuke shot maken van je eigen woning midden in een woonwijk, dan loop je het risico dat je een agent tegenkomt die zijn dag niet heeft. Dan kan je een probleem hebben.
Wijzen naar anderen heeft geen zin; op dat moment wordt jij betrapt op een overtreding van de wet en kan je een boete tegemoet zien. Dat iemand 2 kilometer verderop lekker zijn rondjes vliegt boven de wijk en er mee wegkomt is dan zijn mazzel en jouw pech.

Handhaving heeft nou eenmaal niet de prioriteit van de politie (oudjaarsdag is een prima voorbeeld) en dat kan ons geluk zijn.
 
Ja als het een heterdaad is..
Maar er staan al zoveel filmpjes op internet, ik heb zelf al melding gedaan bij de politie, maar ze doen er niets mee.
Daar gaat 't mij om.
Er wordt direct omzet weggehaald bij mij, omdat anderen dingen leveren die ik niet lever. Terwijl anderen w/o makelaars gewoon vliegen er zelfs geld mee verdient wordt.
En dan melden dat ze met een 10meter paal fotograferen.
Nou dat doe ik ook, maar ik kom lang niet zo hoog.
Daar gaat 't me om.
Dan kan ik in overtreding zijn, maar ik zal dat pas accepteren als de anderen dan ook aangepakt worden. Anders is handhaving volstrekt willekeur, vriendjes politiek waarbij je een wellicht beter in de smaak ligt bij de handhaver dan de ander.
De filmpjes staan gewoon op internet.
Dat kan niet de bedoeling zijn van handhaving.

Dus ja.. ik weet dat het niet mag, nee, het is niet eerlijk als je de ene wel aanpakt en de andere niet. Heterdaad is een ander verhaal.