@klaas Ronny vliegt met een P4P, die weegt meer dan 1 kg dus ik neem aan dat hij het theoriedeel ook heeft doorlopen. Ik snap wel wat je zegt maar volgens mij is dat nu niet van toepassing.
@Ronny De kans op een bekeuring is uiterst klein, er is amper sprake van enige handhaving. Als het gaat om een bouwterrein waar iedereen er verder van weet (en je zit niet in een nofly-zone etc) dan kun je de kans wagen. Maar blijf goed nadenken over de risico's en formeel zit je in grijs gebied.
Ja, er gaat wel eea veranderen met de Europese regelgeving. Zie ook deze
voorlopige uitwerking. Jij komt waarschijnlijk in de 'open category' te vallen, en met een drone die meer weegt dan 900 gram kom je dan in klasse A2. Daarvoor geldt het volgende:
UAS.OPEN.030 UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A2
UAS-vluchtuitvoeringen in subcategorie A2 moeten voldoen aan alle onderstaande voorwaarden:
1) ze worden op zodanige wijze verricht dat het onbemande luchtvaartuig geen niet-betrokken personen overvliegt en vinden plaats op een veilige horizontale afstand van minstens 30 meter van die personen; de piloot op afstand mag de horizontale veiligheidsafstand ten opzichte van niet-betrokken personen verlagen tot minstens 5 meter als de lagesnelheidsmodus van het onbemand luchtvaartuig actief is, en na evaluatie van:
a) de weersomstandigheden;
b) de prestaties van het onbemande luchtvaartuig;
c) de afstand tot obstakels in het overvlogen gebied;
2) ze worden verricht door een piloot op afstand die vertrouwd is met de door de fabrikant van het UAS ter beschikking gestelde gebruikershandleiding en die houder is van een vaardigheidscertificaat van piloot op afstand dat is afgegeven door de bevoegde autoriteit of door een entiteit die erkend is door de bevoegde autoriteit van de lidstaat van registratie van de UAS-exploitant. Piloten op afstand krijgen dit certificaat wanneer alle onderstaande voorwaarden, in de aangegeven volgorde, zijn vervuld:
a) ze hebben een online-opleiding voltooid en zijn geslaagd voor het in UAS.OPEN.020, punt 4, onder b), bedoelde online theorie-examen;
b) ze hebben een praktische zelfopleiding voltooid in de vluchtuitvoeringsomstandigheden van subcategorie A3, zoals uiteengezet in UAS.OPEN.040, punten 1 en 2;
c) ze hebben verklaard de onder b) bedoelde praktische zelfopleiding te hebben voltooid en zijn geslaagd voor een aanvullend theorie-examen dat is afgenomen door de bevoegde autoriteit of door een entiteit die erkend is door de bevoegde autoriteit van de lidstaat van registratie van de UAS-exploitant. Het examen bestaat uit minstens 30 meerkeuzevragen die gericht zijn op de beoordeling van de kennis die de piloot op afstand heeft van de technische en operationele maatregelen ter beperking van risico's op de grond, evenwichtig verdeeld over de volgende onderwerpen:
i. meteorologie;
ii. vliegprestaties van het UAS;
iii. technische en operationele maatregelen ter beperking van risico's op de grond;
3) ze worden verricht met een onbemand luchtvaartuig dat gemarkeerd is als klasse C2 en voldoet aan de eisen van die klasse, zoals gedefinieerd in deel 3 van de bijlage bij Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/945, en dat wordt geëxploiteerd met actieve en up-to-date gebrachte systemen voor directe identificatie op afstand en geobewustzijn.
Let wel, dat geldt allemaal voor drones met een C2 typegoedkeuring en die bestaan op dit moment nog niet. Het certificaat waarover gesproken bestaat ook nog niet, maar de kans is groot dat je ROC-light wordt omgezet naar dit type certificaat.
Bronnen:
L_2019152NL.01004501.xml en
L_2019152NL.01000101.xml