Ik stel me voor.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MTito

Well-Known Member
Lid geworden
17 okt 2016
Berichten
458
Waarderingsscore
405
Punten
63
Leeftijd
60
Locatie
Noorwegen
Website
www.titodesign.no
Hallo collega piloten, mijn naam is Marcel Tito. In 2010 ben ik geëmigreerd naar Noorwegen en heb daar een webdesign bedrijf opgezet.
4 maanden geleden besloot ik de activiteiten uit te breiden en maak ik nu Drone vluchten boven de bedrijven waarvoor ik de websites ontwerp. Dat doe ik met de Phantom 4. Dit slaat erg aan en levert zelfs nieuwe klanten op. In onze regio kan ik uitgebreid vliegen, er wonen gemiddeld in onze regio 5 mensen p/km2.
Dat is positief en maakt het vliegen leuk. Mijn 1e klant waarvoor ik een film op zijn website heb geplaatst is deze bij ons in het dorp Vang i Valdres. Gamlestoga

Ik heb zo nu en dan nog wel wat vragen en daar ga ik vandaag mee beginnen ze te stellen in deze groep, bedankt voor het toevoegen Jeroen van Craaikamp.
 
Hoi Marcel.
Welkom op het forum.
Een lid uit Noorwegen verwelkomen we natuurlijk erg graag!
Foto's en video's van dat prachtige land zijn altijd welkom.
 
Welkom! Je hebt de omgeving en zowel de bevolkings- als bebouwingsdichtheid in ieder geval mee om je relatief vrij te bewegen en ongetwijfeld zeer mooie shots te maken.

Uit pure nieuwsgierigheid, en nog even los van de compleet andere indeling van het landelijk oppervlak dan bij ons in NL, hoe is de wetgeving aldaar geregeld m.b.t. afstand- en hoogtebeperking, evenals m.b.t. minimale afstandscriteria tot bepaalde obstakels?
 
Welkom! Je hebt de omgeving en zowel de bevolkings- als bebouwingsdichtheid in ieder geval mee om je relatief vrij te bewegen en ongetwijfeld zeer mooie shots te maken.

Uit pure nieuwsgierigheid, en nog even los van de compleet andere indeling van het landelijk oppervlak dan bij ons in NL, hoe is de wetgeving aldaar geregeld m.b.t. afstand- en hoogtebeperking, evenals m.b.t. minimale afstandscriteria tot bepaalde obstakels?

Hei Bob, ik reageer hier, weet niet of dit de goede plek is achter de melding [/QUOTE] maar er stond reageer, dus ik zie het wel.
De hoofdregel in Noorwegen is niet boven mensen vliegen, ik geloof niet minder dan 20 mtr en nooit hoger dan 120 mtr. NOOIT bij vliegvelden. Verdere regels weet ik niet zo goed, ik woon tegen het Jotunheimen nationaal park aan waar eigenlijk geen mensen zijn.
Een filmpje boven hartje centrum van ons dorp Vang i Valdres vind je hier: TitoDesign Vangsmjøsa. In dit filmpje vloog ik ook vlak bij het politiebureau maar ik heb niemand gezien toen ik bezig was.
 
Laatst bewerkt:
Hei Bob, ik reageer hier, weet niet of dit de goede plek is achter de melding maar er stond reageer, dus ik zie het wel.
De hoofdregel in Noorwegen is niet boven mensen vliegen, ik geloof niet minder dan 20 mtr en nooit hoger dan 100 mtr. NOOIT bij vliegvelden. Verdere regels weet ik niet zo goed, ik woon tegen het Jotunheimen nationaal park aan waar eigenlijk geen mensen zijn.
Een filmpje boven hartje centrum van ons dorp Vang i Valdres vind je hier: TitoDesign Vangsmjøsa. In dit filmpje vloog ik ook vlak bij het politiebureau maar ik heb niemand gezien toen ik bezig was.

Prachtige beelden. Ik kan niet ontkennen dat enige jaloezie bij me opkruipt bij het zien van het filmen in dergelijke omgevingen.

Wat betreft de regels zou ik je toch wel op het hart willen drukken om de regels goed tot je te nemen voordat je de lucht in gaat. Los van het gegeven dat dit doorgaans van positieve invloed is op jouw veiligheid (en die van anderen), moet je er toch niet aan denken dat je (onbedoeld, maar onoverkomelijk) brokken maakt terwijl je gelijktijdig in overtreding bent. Ervan uitgaande dat je een persoonlijke WA verzekering hebt afgesloten voor recreatief gebruik is het nog maar zeer de vraag in hoeverre een verzekeraar dekking biedt in dergelijke gevallen.
 
Prachtige beelden. Ik kan niet ontkennen dat enige jaloezie bij me opkruipt bij het zien van het filmen in dergelijke omgevingen.

Wat betreft de regels zou ik je toch wel op het hart willen drukken om de regels goed tot je te nemen voordat je de lucht in gaat. Los van het gegeven dat dit doorgaans van positieve invloed is op jouw veiligheid (en die van anderen), moet je er toch niet aan denken dat je (onbedoeld, maar onoverkomelijk) brokken maakt terwijl je gelijktijdig in overtreding bent. Ervan uitgaande dat je een persoonlijke WA verzekering hebt afgesloten voor recreatief gebruik is het nog maar zeer de vraag in hoeverre een verzekeraar dekking biedt in dergelijke gevallen.

Je hebt helemaal gelijk, maar ik gebruik hem alleen boven onbewoonde natuur gebieden, of bij klanten waarvoor ik de website maak, bijvoorbeeld deze: Gamlestoga.
En ik heb een opdracht om ca. ieder week een vlucht te doen bij een deelnemer van de noorse boer zoekt vrouw. Die heeft een nieuw huis en de bouwmeerster daarvan heeft ook bij ons de verantwoordelijkheid gehad bij de bouw van ons huis. Hij wil dat ik bij, zo goed als ieder huis wat hij begeleid zo'n film maak. Voorbeeldje hier: Byggeplass Harald Thomassen og Øyvind Leine Thune
En voor al dat soort projecten geldt eigen terrein of onbewoond gebied.
Maar nu moet ik ff uitzoeken waarop ik moet klikken om een nieuw bericht te plaatsen met een vraag die ik heb.