Icing op de propellers

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Super interessant dit en zelf dus nog nooit bij stilgestaan.

Afgelopen week in Frankrijk gevlogen met -10 maar niet extreem vochtige lucht.
Heb toen geen icing gehad en was er (positief) verbaasd over dat de Mavic toch nog 20 min per batterij in de lucht bleef hangen
 
Helicopters en vliegtuigen worden in vochtig vriesweer ge-deiced, maar bij de drone gaat dat niet. Ik heb het even getest en na amper een halve minuut zagen mijn (Mavic) props er zo uit. De drone vloog minder stabiel en heb hem dus snel aan de grond gezet. Het ijs zat er heel erg vast op...

jAqtO2I.jpg

OrulFOr.jpg

X2BMr7X.jpg

43WjUPB.jpg

fsEneNd.jpg
 
Helicopters en vliegtuigen worden in vochtig vriesweer ge-deiced, maar bij de drone gaat dat niet. Ik heb het even getest en na amper een halve minuut zagen mijn (Mavic) props er zo uit. De drone vloog minder stabiel en heb hem dus snel aan de grond gezet. Het ijs zat er heel erg vast op...

Hoe hard vroor het en wat was de RV op dat moment? Ik vlieg hier in Noorwegen met mijn Ph4 bij -20 maar dan is de RV hier ca. 20%. Geen problemen maar bij een RV van 40% vlieg ik niet.

jAqtO2I.jpg

OrulFOr.jpg

X2BMr7X.jpg

43WjUPB.jpg

fsEneNd.jpg
 
Veel dank allen, voor jullie input t.a.v. prop-icing, welke voor mij als beginnend dronepilot erg leerzaam is. Omdat ik icing van props of bevriezing anderszins al vreesde, heb tot op heden niet gevlogen bij temperaturen rond het vriespunt en zal dit na het lezen van jullie zeer gewaardeerde input ook zeker niet gaan doen!
 
Hallo Allemaal,

ik sprak gister met een professionele heli piloot die sedert 50 jaar meer dan 6.000 vlieguren in de lucht was en hij verzekert me dat je ENKEL EN ALLEEN als je in wolken/mist vliegt, ijsvorming riskeert. Erbuiten nooit omdat de relatieve vochtigheid nooit 100 pct bereikt. Zelfs al ga je tot 95 pct, dan nog is er géén gevaar. Bovendien gaat op heli's eerst de cabine, met name ramen beslaan met ijsvorming, en door de snelheid van pallen (propellers) bevriezen die slechts iets later. Concreet ben je dus steeds visueel gewaarschuwd voor de draagkracht van het toestel zal verminderen.

Het lijkt me een probleem te zijn bij een camera van een drone als eerste symtoom, omdat Fredz dit niet meldde, en mss. logisch doordat de electronica nog iets van warmte afgeeft?
 
Als we dan toch achter de komma kijken, dan kàn door exotherme expansie (lagere druk boven de vleugel / rotor) de temperatuur net zó ver verlagen dat alsnog de 100% RV gehaald wordt. Als die iets lagere temperatuur dan ook nog 0 graden Celsius of lager is, zal er evengoed ijsvorming optreden, ook al is de RV net geen 100% of de temperatuur net geen 0 geraden C.
Maar inderdaad is mist een vrij zekere indicator van 100% RV. En zonder mist zit je normaal gesproken niet zó dicht op de grens dat het bovenstaande opgaat.
Wolken idem dito, maar zo hoog vliegen wij niet ...


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Topic is wel slapende, maar deze kwam ik vanmiddag tegen en ik wilde 'm jullie niet onthouden :)
Fysica is van alle jaren ;)