Ik verwacht geen baksteen.
Je gaat steeds minder lift genereren. Bij een vliegtuig of helicopter compenseer je dat in eerste instantie met een grotere Angle of Attack (AoA). Daarmee wordt het punt waarop de "botsing" met super cooled water plaatsvindt verlegd en wordt de klop ijs niet alleen hoger, maar ook breder. Uiteindelijk is de AoA kritisch en stalled de vleugel (rotorblad). Dat geeft wèl zo ongeveer dat baksteen effect.
Bij een drone is dat niet het geval, omdat de pitch een vaste waarde heeft. Daar zul je dus merken dat throttle steeds minder responsief wordt. Je hebt meer throttle nodig om level te blijven vliegen. Heb je bovendien een stabilisatiemodus aan staan, dan wordt ca. 20% van de throttle range gereserveerd om correcties mee te doen. Dat -ie minder stabiel vliegt, komt dan doordat de stabilisatieparameters niet meer overeenkomen met wat in "schone lucht" het geval zou zijn.
Uiteindelijk zijn misschien die 20% niet meer genoeg en/of heb je die 80% throttle al nodig om te hoveren. Bouwt er dan nog meer ijs op, dan zul je zakken en niet meer kunnen stijgen. Dat gaat natuurlijk op totdat je op de grond staat (of in een boom hangt, of in een sloot ligt...)
Noodoplossing, mocht je full throttle niet meer blijven hangen en dreigt in een sloot te "landen": stabilisatie uitschakelen. Daarmee heb je die 20% weer beschikbaar, maar als die al voor stabilisatie echt noodzakelijk waren, dan win je er nog net niks mee. Maar het kan je ook net de gelegenheid geven nààst de sloot te crashen. Moet je dan allemaal wel bedenken, op zo'n moment...
Verzonden met mijn iPad en de
Dronepilots.nl app