Hyperlapse met de mini 3 pro

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Gui

New Member
Lid geworden
2 feb 2023
Berichten
22
Waarderingsscore
4
Punten
3
Leeftijd
48
Locatie
Hoorn
Website
www.guillaumegroen.com
Heeft iemand ervaring met hyperlapses op de mini 3 pro?

Ik heb een Hyperlapse gemaakt en wil deze iedere week voor het komende jaar herhalen zodat ik zowel een Hyperlapse op dezelfde dag als over meerdere maanden heb.
Ik loop er alleen tegenaan dat als ik de eerste Hyperlapse maak. Land en daarna op nieuw een Hyperlapse maak het hoogte verkeerd is. Het is wel dezelfde locatie alleen ongeveer 3 meter hoger.

Ik wil een bouwproject volgen door de tijd heen. Zodat ik een timelapse kan maken zodat je kan zien dat het gebouw opgebouwd wordt.

Wie weet een oplossing? zodat mijn Hyperlapse iedere keer als ik start op dezelfde hoogte van start gaat?
 
Misschien kun je tips ontfutselen van de maker van deze video. Die is wel heel smooth gemaakt.

 
  • Leuk
Waarderingen: Gui en Mini2
Thanks, Een aantal shots maak ik al. Maar het gaat voornamelijk om dezelfde shots in een tijdspanne van een jaar. Waarbij ik iedere week naar dezelfde plek ga en deze met dezelfde hyperlapse op de foto zet. Daarna monteer ik deze achter elkaar en heb je een mega hyperlapse. Die bijvoorbeeld een bouwproject laat zien.
Daarvoor moet de drone vast in de lucht, iedere week dezelfde hyperlapse maken met hetzelfde startpunt en eindpunt. Zodat ik deze daarna een een filmpje kan monteren.

Maar deze was gaaf vooral de nachtshots, die volgens mij in nederland niet in de open categorie gemaakt mogen worden zijn gaaf.
 
Ja, ik begrijp je vraag wel.
In de Enschede-video zit ook een tijdspanne op 01:02 in de video. Weliswaar van een paar uur, maar daar moet de drone toch ook twee keer hetzelfde pad hebben gevlogen om die vloeiende dag-naar-avond overgang te kunnen maken?
 
Als je goed kijkt naar die scene dan veranderd hij van dag naar nacht precies op 1:02 in een cross dissolve. Twee clips van dag naar nacht. wel heel cool. Maar als dat niet helemaal lekker loopt dan kan je dat nog wegwerken door iets in te zoomen.
60 hyper lapses over elkaar heen zetten is de tolerantie een stuk kleiner. daarom moet het qua hoogte en locatie precies kloppen.

Afgelopen zondag waaide het hard, en dan zie je al dat de drone er moeite mee heeft om het beeld vast te houden omdat het moeite heeft om vlak te blijven. De gimbal kan de draai dan niet meer maken.

Hier geef ik straks updates over hoe het project verloopt en hoe het filmen gaat.
Bouw project fotografie Baetland, Hoorn | Guillaume Groen Fotografie

Nu staat er nog een enkele foto, maar straks komen er de filmpjes ook bij. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.
 
Als je goed kijkt naar die scene dan veranderd hij van dag naar nacht precies op 1:02 in een cross dissolve.
Ik zal nog eens goed kijken of ik het dan wel zie. ;)
 
Een paar meter maakt echt niet uit.. beetje uitlijnen en zoomen komt dat echt wel goed als de afstand groot genoeg is

Heb je de twee verschillende hyperlapses die je nu al hebt al geprobeerd gelijk te krijgen?
 
Een paar meter maakt echt niet uit.. beetje uitlijnen en zoomen komt dat echt wel goed als de afstand groot genoeg is
En als je dan een cross-dissolve maakt die wat langer duurt dan in het Enschede-filmpje (die zo snel gaat dat het volgens mij helemaal geen cross-dissolve is), dan verbloem je de afwijking ook nog.
 
@Sjakie Waarschijnlijk is het een harde overgang, of een hele korte cross dissolve. Er zitten wel mooie beelden tussen. Sommige iets te snel waardoor je een gehaast gevoel krijgt.

@DDD Nog niet, Ik heb ze wel maar ik vermoed dat ik ze foto voor foto in een filmpje zet. Ik heb alle beelden als RAW bestanden en dan kan ik ze op dezelfde manier nabewerken. En dus gebruiken in de hyperlapse.
Ik heb nu drie dagen aan beeld. Ik denk dat ik er nog een paar nodig heb en dan kan ik iets bij elkaar zetten.

Alleen even uitzoeken of 125 beelden voldoende is of dat ik er veel meer nodig heb. Dat weet ik waarschijnlijk over een paar weken.

Ik zal binnenkort wel even wat bij elkaar zetten en kijken hoe het gaat.
 
Er zitten wel mooie beelden tussen. Sommige iets te snel waardoor je een gehaast gevoel krijgt.
Hyperlapse video's zijn meestal niet Zen-bevorderend nee. :D
 
Weet niet waar je plannen zijn, maar 125 beelden is niet veel.. 125/ 24 of 30 fps is 5 of 4 seconden.

Weet niet wat voor software je gebruikt, maar in Davinci resolve kun je gewoon die raw bestanden inladen, als filmpje bewerken..
 
Weet niet waar je plannen zijn, maar 125 beelden is niet veel.. 125/ 24 of 30 fps is 5 of 4 seconden.

Weet niet wat voor software je gebruikt, maar in Davinci resolve kun je gewoon die raw bestanden inladen, als filmpje bewerken..
Het is de eerste keer dat ik de timelapse maak. Ik heb er een aantal.
De bedoeling is om een hyperlapse te maken met een tijdspanne van een jaar. Dat betekend dat als ik dat goed wil doen de drone iedere keer precies hetzelfde pad moet volgen. Omdat ik straks meer dan een jaar aan hyperlapses heb kan ik rust meerdere dezelfde beelden gebruiken.
De RAW bestanden moet ik rechtzetten en daarna zoveel mogelijk op dezelfde manier bewerken voordat ik ze in premiere inlaad.
Omdat het licht continue veranderd wil ik redelijk dezelfde kleurtemperatuur en de beelden moeten nabewerkt worden.

Het klinkt misschien omslachtig maar als dit werkt dan heb ik een gave oplossing. Hij is alleen wel heel bewerkelijk. Maar je kan er pas iets over zeggen als je het gedaan hebt.
 
Hyperlapse video's zijn meestal niet Zen-bevorderend nee. :D
Als de afstand te groot is je hebt te weinig beelden geselecteerd dan gaat hij te snel. Dat is wat bij de verschillende scenes aan de hand is. Meer beelden selecteren en dan komt het wel goed. Dan krijg je er wel een zen gevoel bij.
 
Dan krijg je er wel een zen gevoel bij.
Waarom denk je dat het woord 'hyper' in hyperlapse zit? ;)
Maar inderdaad des te meer beelden des te rustiger het wordt. Maar dan moet je wel heul veul beelden hebben.
 
Het is de eerste keer dat ik de timelapse maak. Ik heb er een aantal.
De bedoeling is om een hyperlapse te maken met een tijdspanne van een jaar. Dat betekend dat als ik dat goed wil doen de drone iedere keer precies hetzelfde pad moet volgen. Omdat ik straks meer dan een jaar aan hyperlapses heb kan ik rust meerdere dezelfde beelden gebruiken.
De RAW bestanden moet ik rechtzetten en daarna zoveel mogelijk op dezelfde manier bewerken voordat ik ze in premiere inlaad.
Omdat het licht continue veranderd wil ik redelijk dezelfde kleurtemperatuur en de beelden moeten nabewerkt worden.

Het klinkt misschien omslachtig maar als dit werkt dan heb ik een gave oplossing. Hij is alleen wel heel bewerkelijk. Maar je kan er pas iets over zeggen als je het gedaan hebt.

In hyperlapse van een jaar, met elke keer een stapje verder in de tijd met 5 seconden aan beeldmateriaal, dan heb je elk frame een overgang..

Dat bewerkelijke wat je omschrijft is in Davinci vrij makkelijk te realiseren..
 
En misschien zeg ik iets heel doms hoor, maar als je een Timelapse van hyperlapsen gaat maken met heel veel overgangen, het gaat je dus om het verloop van een jaar, niet van de bewuste dag, waarom film je dan niet iedere vlucht ipv foto’s?

Bv @ filmpje van mijn vakantie

Aan het eind zit een ‘bed scène’ dat is ook gewoon 2 x hetzelfde gefilmd, alleen wat er op het beeld te zien is is anders, en daar een overgang in (en ja, dit beeld heb ik ook moeten uitlijnen)
 
Aan het eind zit een ‘bed scène’ dat is ook gewoon 2 x hetzelfde gefilmd, alleen wat er op het beeld te zien is is anders, en daar een overgang in (en ja, dit beeld heb ik ook moeten uitlijnen)
Wat een goede video. Vooral de opnames net na (of net voor) vol daglicht zijn betoverend mooi.
Ik ga er vanuit dat de ‘bed scène’ een foto is en je niet de jongen van de room service jullie in bed hebt laten filmen. :D
 
Wat een goede video. Vooral de opnames net na (of net voor) vol daglicht zijn betoverend mooi.
Ik ga er vanuit dat de ‘bed scène’ een foto is en je niet de jongen van de room service jullie in bed hebt laten filmen. :D

Dank! Mijn favoriete momenten zijn ook van ongeveer een uur voor en na zonsopgang/ ondergang ivm kleuren. In de winter in Noorwegen heb je de hele dag alleen maar kleuren in de lucht.. (en daarom ben ik in de zomer minder actief onder ik er dan té vroeg uit moet, of pas te laat kan gaan slapen..)

En nee, de bed scène is echt een video, en nee, er was niemand anders bij ons op de kamer! Als we dit ooit nog een keer doen bewegen we wel, ben ook pas net begonnen met filmen en editten en leer nog steeds veel bij
 
In hyperlapse van een jaar, met elke keer een stapje verder in de tijd met 5 seconden aan beeldmateriaal, dan heb je elk frame een overgang..

Dat bewerkelijke wat je omschrijft is in Davinci vrij makkelijk te realiseren..
Ik moet ook even kijken wat makkelijker is. Ik kan veel meer met mijn foto's qua nabewerking dan ik in premiere kan. Ik heb natuurlijk de filmpjes ook gewoon nog. Het is ook gewoon een test om te kijken of en op wat voor manier ik het voor elkaar krijg. De grootste uitdaging is op dit moment niet het nabewerken maar zorgen dat de drone vanaf dezelfde locatie in de lucht begint.