Huren/verhuren - exploitant vs. operator

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

HenkdeVries

New Member
Lid geworden
20 apr 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
24
Locatie
120 m AGL
Hallo allemaal,

De situatie is als volgt:
Een concullega van me wenst een drone van mij te gebruiken voor zijn eigen bedrijf.
De drone is voorzien van het exploitantnummer van mijn eigen bedrijf.

In principe heb ik er geen problemen mee, maar ik vraag er dan wel een vergoeding voor, dus eigenlijk is het verhuur.

We hebben beide een eigen onderneming en we hebben beide de certificaten voor A1/A3 en A2.

Als de concullega/huurder ermee gaat vliegen is hij in mijn ogen de 'exploitant' (Gratis woordenboek)
In dit geval zou ik zeggen dat ik mijn exploitantnummer verwijder en hij zijn eigen exploitantnummer op de drone plakt.

Zijn bedrijf is in elk geval de 'operator', maar is dat nu juridisch hetzelfde als exploitant?
De RDW heeft het over 'eigenaar' als zijnde hetzelfde als 'exploitant', maar daar ben ik het dus niet mee eens...

Als mijn exploitantnummer op de drone dient te blijven, hoe zit het dan met aansprakelijkheid en verzekering?

Wie kan hier meer over zeggen?

Alvast bedankt!
 
Formeel ben en blijf jij als eigenaar van de drone aansprakelijk en hoort om die reden ook jouw RDW nummer op de drone vermeld te blijven.
Dus eigenaar = exploitant (zoals RDW beweert) en de operator (= piloot) kan een andere rechtspersoon zijn..

Je kunt om die reden misschien je verhuurprijs nog wat opschroeven? ;)
 
Hi Eric-Jan,

Dank voor je reactie.
Ik vraag me af: als je een bijv. een auto huurt, is dan ook de verhuurder aansprakelijk?

Onze ondernemingen zijn beide een eenmanszaak, dus rechtspersonen zijn niet van toepassing.

Stel dat ik inderdaad mijn eigen exploitantnummer op de drone laat zitten en de drone crasht terwijl mijn concullega er mee vliegt (wel of niet door zijn (in)acties) en er is schade aan derden: dient dan mijn verzekering uit te keren?
 
Hoe het wettelijk met verzekeringen zit durf ik niet te zeggen. Maar bij een huurauto is de verhuurder verzekerd, als jij met de huurauto schade rijdt, betaal jij de kosten daarvoor. Dit kun je opnemen in het huurcontract, waarbij je dus afspreekt dat als er sprake is van schade of verlies, de huurder hier voor op moet draaien.
 
De huurder rijdt of vliegt op de verzekering van de eigenaar.
Check even met je verzekeraar of die daar wellicht nog voorwaarden aan stelt...
Je kunt inderdaad wat afspreken als een eigen risico, of zo. Maar eindverantwoordelijke blijf jij (of jouw bedrijf, afhankelijk van de bedrijfsvorm en eigendom van de drone in kwestie)
 
Laatst bewerkt:
Formeel ben en blijf jij als eigenaar van de drone aansprakelijk en hoort om die reden ook jouw RDW nummer op de drone vermeld te blijven.
Dus eigenaar = exploitant (zoals RDW beweert) en de operator (= piloot) kan een andere rechtspersoon zijn..

Je kunt om die reden misschien je verhuurprijs nog wat opschroeven? ;)
EASA denkt er toch anders over. Zie ook deze uitleg op de website van Skytools: Wat betekent de EU regelgeving voor klanten die drones bij ons huren? - Skytools
 
De situatie ook even voorgelegd aan ILT.

De reactie van hen luidt als volgt:
""Naar aanleiding van de door u gestelde vraag het volgende.

Het antwoord op uw vraag staat in Artikel 14, achtste lid van de Verordening 947/2019.
De Verordening spreekt over het feit dat de operator zich moet registreren, niet de eigenaar.

In de AMC van Artikel 14(8) staat tevens het registratienummer, dat wordt ontvangen aan het einde van het registratieproces, op een manier dat het nummer leesbaar is dient te worden aangebracht.
Het gaat ten alle tijde om de exploitant/operator van het onbemande luchtvaartuig, niet om de eigenaar.""

Dus toch maar eventjes stickers met exploitantnummers veranderen.
 
Misschien een idee,
Blanco stickers waar je met waterbestendige stift kunt schrijven en nadien met een product er terug vanaf kunt vegen.
Just thinking