Hoogtemeting tbv regelgeving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ivar

New Member
Lid geworden
9 jun 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
4
Punten
3
Leeftijd
52
Locatie
Breda
Misschien een rare vraag maar algemeen geldt dat een hobby vlieger max 120m hoog mag.
Maar waar ligt het nulpunt van deze waarde?
Vanaf opstijgpunt of van het NAP? Vooral in heuvelachtig landschap is de grens dan erg diffuus.
Ik kan geen eenduidig antwoord vinden op internet.

Verzonden met mijn Moto G (4) en de Dronepilots.nl app
 
In principe vanaf GL (ground level). Je moet dus vanuit de drone een denkbeeldige lijn naar beneden trekken. In de praktijk is je hoogtemeting echter gebaseerd op atmosferische metingen (digitale barometer) die geen rekening houden met hoogtevariaties in het terrein.
 
Sorry, die heb ik over het hoofd gezien. Dit topic mag van mij weer verwijderd worden.

In principe vanaf GL (ground level). Je moet dus vanuit de drone een denkbeeldige lijn naar beneden trekken. In de praktijk is je hoogtemeting echter gebaseerd op atmosferische metingen (digitale barometer) die geen rekening houden met hoogtevariaties in het terrein.


Verzonden met mijn Moto G (4) en de Dronepilots.nl app
 
Sorry, die heb ik over het hoofd gezien. Dit topic mag van mij weer verwijderd worden.
Dat geeft niet, we zijn er om elkaar te helpen. Ook met helpen verwijzen naar andere posts.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivar
In de praktijk is je hoogtemeting echter gebaseerd op atmosferische metingen (digitale barometer) die geen rekening houden met hoogtevariaties in het terrein.
Wordt de hoogte niet gewoon uit de GPS-informatie gehaald?
 
Nee, de GPS informatie is daar niet nauwkeurig genoeg voor.
Dat komt dan weer doordat er misschien 4 of 5 van die 19 satellieten (bijvoorbeeld) die je "ziet" redelijk boven je staan. De rest "zie" je redelijk aan de horizon of net daarboven. Omdat GPS plaatsbepaling gebaseerd is op een atoomklok tijdsignaal dat iedere sateliet uitzendt, en het verschil in tijd tussen het aankomen van die signalen, zijn die "horizontaal" gepositioneerde satellieten prima voor een positiebepaling, maar waardeloos voor een hoogtebepaling. De satellieten die juist boven je hoofd staan, daar zit dan weer een dusdanig klein tijdsverschil tussen de signalen dat dat om die reden weer niet nauwkeurig genoeg is.
Een barometer is daar veel beter voor geschikt. De goedkoopste digitale deelt een millibar op in 1024 delen en één millibar komt overeen met 27 ft. Wat uiteindelijk neer komt op een resolutie van 1 mm. Nou zorgen trillingen en luchtstromingen voor meetfouten, maar op een 10cm nauwkeurig valt wel te meten.
Nadeel is dat die meting alleen kan ten opzichte van een nulwaarde die ingesteld wordt bij het opstarten (is daarmee ground level). Als je de lokale luchtdruk nog zou kunnen invoeren, dan zou je hoogte kunnen meten ten opzichte van gemiddeld zeeniveau. Zo gebeurt dat in vliegtuigen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Even opgezocht en er zit inderdaad een barometer-sensor in mijn drone. Was ik me niet bewust. Dacht dat hier GPS voor werd gebruikt.