hoogte meting

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Albundy

New Member
Lid geworden
4 mei 2020
Berichten
15
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
58
Locatie
noordbrabant
Hoi

even een vraag waar ik niet helemaal uitkom. Als je op een berg staat (stel 600 meter hoog) en gaat met je drone vanaf die berg vliegen waar gaat de meting dan vanuit als je van de berg wegvliegt als RTH hoogte? de hoogte waar je staat op moment dat je begint of vanaf de plek waar je drone vliegt op moment dat RTH inschakelt?
 
Voor zover ik weet maakt een drone eigenlijk altijd gebruik van hoogte waar je start, en is alles (hoogteaanduiding in live info, RTH hoogte, maximum ingestelde toegestane hoogte) allemaal relatief aan locatie/hoogte van dat Home punt.
 
Laatst bewerkt:
Dezelfde vraag wordt ook in deze thread besproken.

 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Klopt. Er zijn bij mijn beste weten nog geen consumenten drones die gebruik maken van 3D topografische data. Dat is wel de toekomst, maar voor toepassingen als autoland niet voldoende zonder aanvullende systemen voor de laatst meters. Nou bestaan die laatste systemen wel al voor consumenten drones, dus is het een kwestie van tijd voordat er wel GIS-enabled drones voor consumenten beschikbaar komen.
Voor specifieke doeleinden in gebieden waar de topografie wel eens "in de weg kan zitten" (denk aan de Alpen of Pyreneeën) bestaan er wel drones die van zo'n 3D kaart gebruik maken, maar ik kan daar nu even zo snel geen voorbeeld van vinden. Wel eens een interssant stuk over gelezen. Ging toen over een mapping drone die de te grove GIS data gebruikte om een survey opdracht te vliegen, juist om die mapping daar lokaal nauwkeuriger te maken. Was volgens mij in de Ardennen.
 
Apps met drone besturing via een SDK van de fabrikant (zoals Litchi en Dronelink) kunnen wel rekening houden met "echte hoogte op grond ter plaatse", althans in theorie. Ik heb nog geen idee in hoeverre ze dat ook daadwerkelijk doen, echter.
 
In een andere tread waar deze ook naar verwijst lees ik dit:

"ik houd een RTH hoogte van 100 mtr aan in Nederland. In de bergen kan je dit beter uitzetten. Bij signaal verlies en RTH bleef mijn Phantom 4P op 100 mtr hoogte en ca. 1 mtr van de bergwand hangen. De anti collision verhinderde om verder te vliegen. Snel de berg op te klimmen en het signaal te herstellen voorkwam het verlies van mijn vogeltje."

RTH gaat in zodra je signaal verliest zoals deze persoon vertelt heeft dan dus in de bergen RTH aanzetten geen zin. Ik hem een DJI mini en die zou in dit geval dan dus tegen de berg aan vliegen