Hoogte limiet en ravijnen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

rolandwolters

New Member
Lid geworden
13 mrt 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
57
Locatie
Oss
Wat ik me afvroeg; mijn Mavic is, dacht ik, uitgerust met automatische hoogte limiet. Ik heb het nog niet geprobeerd maar dat zal wel 120 meter zijn.

Nou ga ik deze zomer (weer) naar de Gorges du Verdon (Fr) en daar sta ja soms aan een afgrond van vele honderden meters. Maar prachtige plek om met je drone te filmen dus ik vraag me af wat er dat gebeurt als ik een ravijn in vlieg. Stel ik ga boven dat ravijn vliegen, zakt de drone dan naar 120 meter boven de bodem van het ravijn? En kan dan niet meer omhoog? Dat zou wel kut zijn. Of, kan ik niet naar beneden? Immers is de hoogte dan -100 (ofzo) ten opzichte van waar ik op steeg.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
De hoogte telt vanaf het punt waar je opstijgt, stel je hebt de max hoogte op 120 gezet dat stijgt de drone tot maximaal 120 meter boven je homepoint.
Ga je dan boven een 100 meter diep ravijn vliegen dan vliegt de drone in principe 220 meter boven de "grond".
 
  • Leuk
Waarderingen: rolandwolters
En naar -100 meter dat kan ook?
Die vraag is al tig keer gesteld. Hier de laatste keer.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Nou vooruit, nog eentje dan.
 
Enkele aandachtspunten.
Max vlieghoogte blijft steeds 120m. Dus afstand drone tot grondniveau. Behalve die uitzondering van +15m boven een toren bv maar dan mét toestemming van de eigenaar..... Zie schetsje onderaan.
Opletten met connectie !!!! Als je objecten tussen remote en drone hebt...
EN !!! Opletten met onvoorspelbare wind. Boven kan je in goeie omstandigheden staan, maar beneden kan de drone in een 'tochtgat' belanden waardoor deze aardig in de problemen kan raken. (venturi effect bv.)
En ja, de hoogtemeter is barometer gestuurd. Dus als je start staat deze op nul. En dus logisch als je lager gaat vliegen dan telt de hoogtemeter af. Dus nogal lastig om dan de exacte werkelijke hoogte in te schatten....
1619510033168.png
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en rcee
...
EN !!! Opletten met onvoorspelbare wind. ...
Bekijk bijlage 2753

Dat is inderdaad de grootste valkuil met bergvliegen. Sta je een dal in te kijken en heb je de wind in de rug (de leizijde), dan waait de wind naar beneden. Dat kan terug uitklimmen moeilijk tot onmogelijk maken (zeker als je batterij zijn einde nadert). Zeker iets om rekening mee te houden. Een soort van “vertrek altijd tegen de wind in” redenatie, alleen ligt je focus waarschijnlijk “met de wind mee” in dat geval. Dus moet je voldoende marge inbouwen om terug te komen en niet vertrouwen op dat de automatische RTH het wel zal gaan redden.



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
En ja, de hoogtemeter is barometer gestuurd.

Ik neem altijd aan dat het gaat om een combinatie van luchtdruk en GPS, eerlijk gezegd.

Maar, inderdaad telt de hoogtemeter in de software van drones doorgaans met 0 op de startlocatie en is het alleen een relatief hoogteverschil vanaf daar.

Alleen boven vlakke ondergrond (=in Nederland ) geeft dit een hoogte "boven de grond" aan.

Nog een extra opmerking trouwens: de (volgens mij ultrasone?) hoogtesensoren van een DJI consumentendrone hebben een bereik van een meter of wat. Als deze een duidelijk genoeg voorwerp waarnemen dat de grond zou kunnen zijn verandert mogelijk de aangeduide hoeveelheid meters hoogte "ineens" naar de afstand die die sensor meet.

Vlieg je dan weer buiten het bereik van die sensor dan schakelt de getoonde hoogte weer terug naar de waarde daarvoor, dus bepaald door barometer en GPS.

Je kunt dit voorzichtig uitproberen in een groot grasveld met een lichte helling: start in het hoge gedeelte, stijg naar zeg een meter of tien, vlieg naar het lage gedeelte van het veld (drone goed binnen zichtafstand) en daal langzaam tot net boven de hoogte dat de drone normaliter de landing zou gaan inzetten als je de linker stick naar beneden zou houden (in default mode 2, uiteraard).

Je zult als het goed is dan de hoogtemeter als het goed is "ineens" zien verspringen zodra de drone omschakelt van baro/GPS naar hoogte gemeten door de buiksensoren. En weer terug als je weer stijgt.

Best grappig is dan ook: als je nu op deze lage hoogte in een rechte lijn naar je toe komt vliegen (dus heuvel op) door alleen de rechter stick te gebruiken, dan zal - mits je niet te snel vliegt natuurlijk! - de drone langzaam ook iets stijgen in hoogte om het terrein op veilige afstand te blijven volgen, in plaats van "de grond in te vliegen". De aanduiding van de hoogtemeter blijft dan constant, en de drone stelt zijn hoogte bij op de hoogtesensoren aan de onderkant.