Hoogspanningsmasten

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Carlo1968

New Member
Lid geworden
25 mrt 2018
Berichten
22
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
55
Locatie
BW
Als ik zo links en rechts de berichten moet geloven is vliegen in de buurt van hoogspnning niet zonder risico’s. Niet dat ik mij aangetrokken voel tot het benaderen van de masten, er staan er nog al wat in de gebieden waar ik wil / mag vliegen.

Wie heeft er (negatieve) ervaring met de masten en wat is een veilge afstand ?

Gr. Carlo


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Electromagnetische straling heeft vooral invloed op je kompas. Wanneer je in volautomatische modus vliegt heeft je drone dat kompas nodig om te weten in welke richting zijn neus wijst. En dat moet -ie bijvoorbeeld weer weten om te bepalen welke kant -ie op moet vliegen om "Return to Home" te doen, of om stil te blijven hangen zonder te verdraaien (yaw).
Zolang je gewoon vliegt en zelf de neusricting bepaalt met je linker stick is er dus niet veel aan de hand (GPS signaal wordt alleen gestoord als je recht onder de kabels vliegt op een hoogte die aardig de hoogte van de kabels benadert). Maar zodra de automatisering het van je over neemt, bijvoorbeeld omdat je drone besluit dat het tijd wordt om naar huis te gaan, dan kun je een fly-away krijgen omdat je drone denkt naar het noorden te vliegen terwijl hij feitelijk naar bijvoorbeeld het noordoosten vliegt. Ook dat hoeft geen probleem op te leveren, zolang je nergens tegenaan vliegt, maar echt onder controle heb je m dan niet meer. Wees er dus op voorbereid dat je in zo'n geval snel naar manuele modus kunt overschakelen, dan wordt dat kompas niet meer gebruikt. Moet je natuurlijk wel fatsoenlijk in manuele modus kunnen vliegen (oefenen, dus!) ;)
 
Duidelijk, gewoon uit de buurt blijven dus. Ik kan me drone na 300 meter al bijna niet meer zien en dat is voor mij ver genoeg. Dus als ik 500 meter bij de masten wegblijf is het geen issue. Dankjewel !


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app