Hoe omgaan met volle accu's als een vliegtrip niet doorgaat?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

SnitserNL

Well-Known Member
Lid geworden
11 mei 2019
Berichten
1.725
Waarderingsscore
670
Punten
113
Leeftijd
67
Locatie
Sneek
Vraagje van een newbie aan de meer ervaren vliegers:

Het is mij bekend dat je lipo's niet volgeladen moet opbergen/bewaren. Maar wat doe je als je van plan bent om te gaan vliegen, maar dit plotseling niet kan doorgaan, bv. omdat het weer toch slechter is geworden als verwacht?
Ga je dan toch een eindje vliegen, om zo de batterij te ontladen? Of heb je daar een andere manier voor?

En wat als je je voorgenomen vliegtrip met een dag uitstelt? Is het dan nodig om te ontladen?
 
Dat hangt er vanaf of het gaat om een "normale" LiPo (bijvoorbeeld met een zelfbouw FPV drone) of een zogenaamde smart battery (zoals de accu's an een DJI drone, die een aan/uit-schakelaar en eigen firmware bevatten).

De laatsten zullen namelijk zelf bij volle lading na zekere periode niet gebruik zichzelf gecontroleerd langzaam een deel ontladen (door klein beetje warmte te genereren). Gewoon op veilige plek (eventueel in LiPo-bag als je het anders eng vindt) laten liggen en er is niets aan de hand.

Een gewone LiPo moet je meer zelf managen met een (ont?)lader/balancer, als ik het goed heb.

Iemand anders in het forum kan hier vast meer en in meer detail over vertellen.
 
Speciaale laders brengen je lipo op de juiste spanning (storage,) om ze op te kunnen bergen. Laat je ze te lang liggen vol gaat je battetij kapot. Dit is dito met als je de cellen ook te leeg trek.

Verzonden met mijn SM-G955F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor jullie reacties.
Ik heb een Hubsan Zino drone met een tweetal zogenaamde 'Intelligent batteries'. Maar die hebben geen eigen aan/uit schakelaar en firmware. Waarom ze dan toch 'Intelligent' heten is me niet bekend.
 
Ik heb geen speciale lader, behalve dan de meegeleverde door de fabrikant. Volgens de leverancier een prima lader.
Hij adviseerde me om de accu's te bewaren met 50 tot 70 procent geladen.

Verzonden met mijn SM-A320FL en de Dronepilots.nl app
 
Staan er weledje's op de accu dan is een keer meten voldoende en dan bij de led die dat ongeveer aan geeft stoppen met laden. Of als je een volle accu heb je droon hem tot zo ver rustig aan laten leeh trekken
Ik heb geen speciale lader, behalve dan de meegeleverde door de fabrikant. Volgens de leverancier een prima lader.
Hij adviseerde me om de accu's te bewaren met 50 tot 70 procent geladen.

Verzonden met mijn SM-A320FL en de Dronepilots.nl app

Verzonden met mijn SM-G955F en de Dronepilots.nl app
 
Nee, er staan geen ledjes op de accu. De enige manier om te checken is dus door de accu in de Zino te plaatsen en te kijken wat de app aangeeft.

Verzonden met mijn SM-A320FL en de Dronepilots.nl app
 
Doe ik. Nogmaals voor jullie reacties.