Hoe kan ik legaal vliegen in een ongecontroleerd luchtruim / no-fly zone?

dronepilootNL1345

New Member
Lid geworden
13 mei 2025
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
25
Hi Allemaal,

Ik werk als videograaf en bied sinds kort ook drone diensten aan (FPV en Normaal).

Dit gaat prima in gebieden zonder ingewikkelde zones op de godrone kaart.

Maar ik heb ook regelmatig klanten die zich in een no fly zone of ongecontroleerd luchtruim bevinden.

Ik heb wel eens geprobeerd om via GoDrone een missie aan te maken, maar dan komen er allemaal lastige punten naar voren zoals een transponder nummer. Als ik het goed begrijp zou ik dus op mijn mini 4 een transponder moeten monteren (wat niet mag, en waarmee deze boven de 250gr uitkomt).

Ook zag ik op de website van de overheid dat je in sommige gevallen een ontheffing moet aanvragen, wat ook de nodige kosten en vereisten met zich meebrengt.

Ik ben benieuwd of er iemand hier ervaring heeft met vluchten op plekken waar het in principe niet mag. Hoe regel je dit, en wat heb je nodig om dergelijke vluchten aan te mogen bieden richting je klanten.
Ik heb overigens ook netjes een europees drone bewijs (A1/A3 Open Sub Category).

Beste,
Als je de rode zone's (CTR zone vliegvelden) en blauwe zone's 9havengebieden bedoelt), heb je het volgende nodig:
1 Opleiding specifieke categorie (theorie en praktijk)
2 Exploitatievergunning bij Inspectie leefomgeving en transport.
3 Operationeel handboek, waarin al je procedures zijn omschreven. Dit kun je ook laten opstellen door een consultant. Dit handboek moet eerst goedgekeurd zijn door ILenT. Vervolgens kun je hier ook door hun op ge-audit worden.

Je moet zelf de afweging maken of de kosten (€5.000 - €8.000 en tijd, voor jou bedrijf het waard zijn. je kunt ook op de website van de Rijksoverheid in de lijst van drone-operators kijken wie er een exploitatievergunning specifiek heeft, en je met hen kunt samenwerken.

• Leuk
Waarderingen: ThommieD
Beste,
Als je de rode zone's (CTR zone vliegvelden) en blauwe zone's 9havengebieden bedoelt), heb je het volgende nodig:
1 Opleiding specifieke categorie (theorie en praktijk)
2 Exploitatievergunning bij Inspectie leefomgeving en transport.
3 Operationeel handboek, waarin al je procedures zijn omschreven. Dit kun je ook laten opstellen door een consultant. Dit handboek moet eerst goedgekeurd zijn door ILenT. Vervolgens kun je hier ook door hun op ge-audit worden.

Je moet zelf de afweging maken of de kosten (€5.000 - €8.000 en tijd, voor jou bedrijf het waard zijn. je kunt ook op de website van de Rijksoverheid in de lijst van drone-operators kijken wie er een exploitatievergunning specifiek heeft, en je met hen kunt samenwerken.
Dank voor je reactie! Heb jij hier zelf ervaring mee? Wellicht dat het het namelijk wel waard zou kunnen zijn, maar ik vraag me af in hoeverre je hier specifiek met DJI producten voldoende aan hebt. Ik hoorde dat het vaak voorkomt dat iemand dan wel de vergunning etc op orde heeft, maar dat de no-fly zones van DJI drones nog steeds issues veroorzaken. Als ik naast deze investering, ook nog allemaal nieuwe, zelfgebouwde drones moet aanschaffen ziet het plaatje er al weer heel ander uit namelijk. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?

Je moest voorheen DJI je papieren opsturen en dan deden ze hem unlocken voor je.
De airspaces geven nu alleen nog een waarschuwing, de hoogte limiet zit er wel nog hard in.
enigste manier die te omzeilen is door op te stijgen vanaf hoogte. Hij meet namelijk 120 meter vanaf je vertrek punt. Dus de 500 meter hoge berg af en dan weer op vliegen kan wel, de 500 meter hoge berg op en dan af vliegen kan niet.

Als ik het goed begrijp zou ik dus op mijn mini 4 een transponder moeten monteren (wat niet mag, en waarmee deze boven de 250gr uitkomt).
Ik heb er onvoldoende verstand van wanneer het wel en niet moet in een commerciële setting... Maar als je het hebt over Remote ID: de Mini 4 kan deze in principe zelf al uitzenden. :) Alleen dan moet je de drone om laten zetten naar een C1-label. Dit kan vrij eenvoudig in de app onder Service -> Cx-label dinges. Als hij eenmaal in C1 zit is die 250 gram ook niet meer erg om te overschrijden.

@Running72 Wat je altijd nog kunt doen als je meer ruimte wilt met die vlieghoogte, is het C0-label weghalen (ofwel C1 gaan vliegen, ofwel zonder label). Softwarematig wordt de instelbare hoogte dan 500 meter. Zolang men zelf de passende hoogte berekent bij het op- en afgaan van heuvels, is op die manier legaal de maximumhoogte te pakken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ThommieD
@Running72 Wat je altijd nog kunt doen als je meer ruimte wilt met die vlieghoogte, is het C0-label weghalen (ofwel C1 gaan vliegen, ofwel zonder label). Softwarematig wordt de instelbare hoogte dan 500 meter. Zolang men zelf de passende hoogte berekent bij het op- en afgaan van heuvels, is op die manier legaal de maximumhoogte te pakken.
Het ging my vooral op de beperking vanuit de fabrikant. Die blokkeert "normaal" op 120 meter.