Hoe kan ik legaal vliegen in een ongecontroleerd luchtruim / no-fly zone?

dronepilootNL1345

New Member
Lid geworden
13 mei 2025
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
25
Hi Allemaal,

Ik werk als videograaf en bied sinds kort ook drone diensten aan (FPV en Normaal).

Dit gaat prima in gebieden zonder ingewikkelde zones op de godrone kaart.

Maar ik heb ook regelmatig klanten die zich in een no fly zone of ongecontroleerd luchtruim bevinden.

Ik heb wel eens geprobeerd om via GoDrone een missie aan te maken, maar dan komen er allemaal lastige punten naar voren zoals een transponder nummer. Als ik het goed begrijp zou ik dus op mijn mini 4 een transponder moeten monteren (wat niet mag, en waarmee deze boven de 250gr uitkomt).

Ook zag ik op de website van de overheid dat je in sommige gevallen een ontheffing moet aanvragen, wat ook de nodige kosten en vereisten met zich meebrengt.

Ik ben benieuwd of er iemand hier ervaring heeft met vluchten op plekken waar het in principe niet mag. Hoe regel je dit, en wat heb je nodig om dergelijke vluchten aan te mogen bieden richting je klanten.
Ik heb overigens ook netjes een europees drone bewijs (A1/A3 Open Sub Category).

Beste,
Als je de rode zone's (CTR zone vliegvelden) en blauwe zone's 9havengebieden bedoelt), heb je het volgende nodig:
1 Opleiding specifieke categorie (theorie en praktijk)
2 Exploitatievergunning bij Inspectie leefomgeving en transport.
3 Operationeel handboek, waarin al je procedures zijn omschreven. Dit kun je ook laten opstellen door een consultant. Dit handboek moet eerst goedgekeurd zijn door ILenT. Vervolgens kun je hier ook door hun op ge-audit worden.

Je moet zelf de afweging maken of de kosten (€5.000 - €8.000 en tijd, voor jou bedrijf het waard zijn. je kunt ook op de website van de Rijksoverheid in de lijst van drone-operators kijken wie er een exploitatievergunning specifiek heeft, en je met hen kunt samenwerken.

• Leuk
Waarderingen: ThommieD
Beste,