Hoe erg is het als je vliegt met een klein stukje van de propeller af?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

PaulJ

Member
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
97
Waarderingsscore
50
Punten
18
Locatie
Gemeente Berg en Dal
Jazeker, vandaag even afgeleid en daardoor in een struik gevlogen. Hierdoor is er een klein stukje van de propeller afgebroken. (zie foto)
Dit ontdekte ik thuis pas. Na de 'crash' heb ik nog gevlogen en merkte er niets van dat er een stukje ontbrak.
Vandaar mijn vraag, hoe erg is het voor de motor, door de onstabiliteit etc?

IMG_20210211_160623.jpg
 
Niet prutsen en vervangen idd anders had DJI die stukjes op alle props er wel vanaf gelaten. Scheelt toch weer 0,2 gram ;)
Zonder dollen. Je hebt dan een kleine disbalans qua lift etc en ook al merk je er niets van.....vervangen.
 
De disbalans beschadigd je motor, en de lagers zullen "uithoddelen".

Ruud
 
Extra vraagje:
Vervang je best ook ineens de andere mee of is dit totaal niet nodig? Preventief indien deze toch al wat km gevlogen hebben.

Groetjes,
Tom
 
Extra vraagje:
Vervang je best ook ineens de andere mee of is dit totaal niet nodig? Preventief indien deze toch al wat km gevlogen hebben.

Groetjes,
Tom
Definfineer 'de andere' . Zelfde arm/motor of alle props op alle armen/motoren?
En hoeveel is 'al wat km gevlogen hebben' in termen van uren?

DJI heeft een aanbeveling na zoveel uren vliegen (ik moet even de link opzoeken) hetgeen natuurlijk ook maar een aanbeveling.

Je hebt een Digi Mini2.
Uit de handleiding (niet dat je alles tot in detail moet overnemen maar gezien de beschadiging zou ik de set op de motor vervangen):

DJI_Props.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PaulJ en Tom10
Je moet niet vergeten hoe het komt dat er van 1 prop een stuk is afgebroken.
Ze roteren met een hoge snelheid en als er 1 iets heeft geraakt in die struik kun je er vanuit gaan dat andere props ook iets hebben kunnen raken.
Er kan daardoor een microscopisch kleine zwakke plek zijn ontstaan die bij een volgende vlucht bij snel stijgen of een scherpe bocht plots kan falen door de grote krachten die op de tip van een prop worden uitgeoefend.

Een nieuwe prop kost tussen 8 en 10 euro, waarom zou je het risico nemen voor zo een klein bedrag dat je drone ter waarde van vele honderden euro's te pletter slaat op straat?

Je snapt wel de strekking van mijn betoog, hè

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom10
Soms is het handig om niet onnodig risico's te nemen, propeller set kost 19 euro, drone kost 599
 
  • Leuk
Waarderingen: Tom10
Ruud,

gewoon een extra vraagje hoor, zelf zou ik ze allemaal vervangen al is het maar voor me in mijn hoofd goed te voelen ;) en uiteraard om zeker te zijn en verdere brokken te voorkomen.

Vond het gewoon een leuke interessante vraagje/weetje wat jullie zouden doen.

Ook als ze al wat km gevlogen hebben of preventief vervangen loont zelfs al heb je geen brokken gemaakt.

Dus ik begrijp je zekers.

Groetjes,
Tom
 
In theorie zou het vliegen maar stabiliteit kan afnemen en op langere termijn misschien meer problemen.
 
Dank allen voor de uitvoerige antwoorden. Ik ga alle bladen van beide armen vervangen. Zo weet ik zeker dat ik safe zit.
Tot slot nog een vraag.
In hoeverre zijn de bladen uit China (bijv. aliexpress) aan te raden? Of is het rommel en moet je er bij wegblijven?

Voorbeeld: US $1.92 29% OFF|For DJI Mini 2 Propellers Low Noise Light Weight Propellers Wing Blade for DJI Mini 2 Drone Accessories|Propeller| - AliExpress

Aan de recensies te lezen passen ze goed en werken ze prima. Bovendien scheelt het nogal in de prijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Paul,
Onthoudt: goedkoop is duurkoop!
De props via dergelijke dump shops zijn hoogstwaarschijnlijk goedkope kopieën. Of afgekeurde productie die door DJI vernietigd zou moeten zijn geworden.
Je zou ze eens kunnen bestellen om ze dan goed te testen want ze zijn niet duur.
Meet en weeg ze nauwkeurig om te bepalen of er onbalans in zit door heel precies het zwaartepunt te zoeken. Het zwaartepunt moet liggen in het midden van de as van de motor.
Verder moet je ze open vouwen en dan aan 1 tip vasthouden zodat de scharnieren naar de grond kunnen bewegen.
Als de scharnieren stevig genoeg zijn mogen ze niet spontaan door de zwaartekracht naar de grond buigen.

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: PaulJ
Je rijdt toch ook niet op kale banden rond? Vervangen, geen risico's lopen voor je drone, of voor omstaanden als het ding bestuurloos naar beneden komt.
 
Van de DJI Mavic Mini staat YT vol met filmpjes over vervormde propeller bladen. Waardoor de desbetreffende motor op hol slaat en daardoor crashes veroorzaakt....BIj de Mini 2 zijn de props aangepast om dit euvel te verhelpen... En ja als je er dan onbekende minderwaardige props gaat opzetten dan weet je niet waar je eindigt.... Ik kom overal tegen dat bij regelmatig vliegen je best om de 3 maanden of zo nieuwe props plaatst. Vooral ook goed luisteren bij het vliegen. Je hoort het als er iets niet OK is.
 
Hoi Paul,
Onthoudt: goedkoop is duurkoop!
De props via dergelijke dump shops zijn hoogstwaarschijnlijk goedkope kopieën. Of afgekeurde productie die door DJI vernietigd zou moeten zijn geworden.
Je zou ze eens kunnen bestellen om ze dan goed te testen want ze zijn niet duur.
Meet en weeg ze nauwkeurig om te bepalen of er onbalans in zit door heel precies het zwaartepunt te zoeken. Het zwaartepunt moet liggen in het midden van de as van de motor.
Verder moet je ze open vouwen en dan aan 1 tip vasthouden zodat de scharnieren naar de grond kunnen bewegen.
Als de scharnieren stevig genoeg zijn mogen ze niet spontaan door de zwaartekracht naar de grond buigen.


Ruud
Verder mee eens dat ik ook die goedkope replicas niet vertrouw. Carbon fietsframes uit China lijken uiterlijk als twee druppels water op topmerken a la BMC, Specialized etc maar dat is slechts uiterlijk.

We hebben het hier over props voor de Mini 2 welk niet verbonden zijn via een scharnier zoals b.v. voor de Mavic 2 maar los per paar op de motor worden geschroefd.
 
Je rijdt toch ook niet op kale banden rond? Vervangen, geen risico's lopen voor je drone, of voor omstaanden als het ding bestuurloos naar beneden komt.
In dit geval gaat het niet om of hij het wel of niet doet, het gaat om wat de eventuele gevolgen kunnen zijn.

Bv fiets met kale banden is minder erg dan een auto. Vooral als je op snelweg rijdt etc
 
Verder mee eens dat ik ook die goedkope replicas niet vertrouw. Carbon fietsframes uit China lijken uiterlijk als twee druppels water op topmerken a la BMC, Specialized etc maar dat is slechts uiterlijk.

We hebben het hier over props voor de Mini 2 welk niet verbonden zijn via een scharnier zoals b.v. voor de Mavic 2 maar los per paar op de motor worden geschroefd.
Ha Zorbat,
Haha ik ging automatisch uit van de props van mijn Mavic Pro die opvouwbaar zijn met scharnieren.
Tja, goed kunnen lezen is een moeilijk iets
;-))
 
Dank voor alle reacties. De zorg omtrent de veiligheid deel ik volkomen. Uiteraard is deugdelijk materiaal een voorwaarde voor veilig vlieggedrag.
Wat ik niet geheel onderschrijf is de mening dat alles uit China per definitie niet deugd. Sterker nog, DJI komt uit China en haalt haar onderdelen uit China. Veel onderdelen worden hier verkocht voor een aanmerkelijk hogere prijs dan de oorspronkelijke Chinese prijs.

Ik heb de [ imitatie ] propellers gekocht en ga ze nauwkeurig onderzoeken. Dit v.w.b. gewicht, afwerking, materiaal en eigenschappen.
Ook de kwaliteit van de schroefjes neem ik daarin mee.

Daarbij heb ik NL al een leverancier gezien (nee, ik noem geen naam) die dezelfde propellers te koop aanbied voor letterlijk het tienvoudige onder vermelding dat het origineel DJI materiaal is.

Lijkt mij als onderzoeker een leuke job, vaststellen wat de kwaliteit van de geleverde producten is. Ook om te voorkomen dat goedkoop inderdaad duurkoop blijkt te zijn.
 
Laatst bewerkt: