Het verstand zegt: hou je mini 2, de emotie zegt: verwen jezelf met een Mavic3 Classic fly more combo

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dieseltijger

Active Member
Lid geworden
3 aug 2021
Berichten
139
Waarderingsscore
106
Punten
43
Leeftijd
63
Locatie
ZOETERMEER
Tsja...de titel zegt alles eigenlijk. Zijn er mensen met een mini 2 die een Mavic 3 classic hebben gekocht? Wat zijn de ervaringen met het vliegen en het bewerken van de beelden?
Dit weet ik uit de mini 2 te persen. Bij een Mavic 3 Classic zal er echt minder ruis zijn - maar de pecunia...

DJI_0529.jpgDJI_0533.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.1.Pilot
Ik zou maar een beetje uit de buurt blijven met je drone van die brug voordat 'ie in elkaar zakt. ;)
 
  • Haha
Waarderingen: Soferet
In je laatste hemd zitten geen zakken
gewoon lekker doen
veel plezier met je mini 3
 
Zo is het Tijger. Ongeacht welk electronisch apparaat je hebt gekocht, na een jaartje of twee komt er een nieuwe versie van uit. Je kunt aan de gang blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD en Mat Janssen
Met de Mavic 2 pro zelfs.. en die is op marktplaats veel goedkoper te vinden

<knip>
Niet verkeerd jouw opname!

Kijk, hier een crop van de rechter bovenhoek van de foto. En dan heb ik al forse ruisreductie toegepast. Meerdere shots resulteerde in gekke artefacten bij de lantaarnpalen.

Kortom....je loopt tegen grenzen aan.


Naamloos-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Niet verkeerd jouw opname!

Dank! Was ons hotel in Finland afgelopen januari


Kortom....je loopt tegen grenzen aan.

Als je tegen grenzen aanloopt dan moet je dingen op een andere manier aanpakken!

En @ TS wat betreft de Mavic 3, die is ook niet heilig hoor! Vind hem zelf erg tegenvallen tov de M2.

Ik gebruik mijn drone veel om te fotograferen, en het liefst tussen zonsondergang en het donker, ik vind het leuk om het uiterste uit de camera te halen. Om die reden wil ik ook precies weten wat ik wel en niet kan met de camera.. Ik heb voor mezelf een soort van testje ontwikkeld waar voor mij die grenzen heel duidelijk worden en ik dus precies weet wat ik wel een niet kan doen op de momenten dat ik het nodig heb.

Gezien het mooie weer deze week ga ik kijken of ik deze test tegelijk kan doen met de M2 en de M3, en ben zelf erg benieuwd naar het resultaat..
 
Ruis voorbeeld

Kijk eens naar mijn bovenstaande bijdrage, dat bedoel ik: Bij het opnemen belicht ik op de lucht. Vervolgens ga ik de donkere voorgrond helderder maken. Wat je dan ziet op de gebouwen is toch wel stevige chromatische ruis. Is de sensor slecht? Nee. Maar de kleine pixels van de mini 2 sensor zorgen er wel voor dat het dynamisch bereik ook in dit soort situaties zodanig krap is, dat ik niet aan zichtbare ruis ontkom.
Dus ik heb niet alleen last van de ruis bij nachtopnamen, maar ook bij fel tegenlicht. Vandaar dat ik even langs Toemen ga voor een Mavic 3 classic.
 
Alleen het woord al: ''Classic"" , laat maar zitten.
 
Naamloos-1.jpg

Kijk...deze ruis bedoel ik eveneens. Zonsondergang, dan ga je belichten op de lucht - en dan vervolgens met curves (of "schaduw") in Photoshop de donkere delen lichter maken.
 
Kijk...deze ruis bedoel ik eveneens. Zonsondergang, dan ga je belichten op de lucht - en dan vervolgens met curves (of "schaduw") in Photoshop de donkere delen lichter maken.

Die ruis zal je altijd blijven houden als je op gewone manier blijft fotograferen..

Als je iets versterkt wat er niet of nauwelijks is krijg je gewoon ruis..

Ook met de Mavic 3, of welke andere drone ook..
 
Klopt, alleen merk je met grotere pixels (want grotere sensor) dat er minder uitleesruis is van de sensor - lees: je hebt een groter dynamisch bereik. dat merk ik duidelijk bij mijn full frame camera in vergelijking met een APS-C uitvoering. De mini 2 heeft 12 Megapixels op een 1/2,3 sensor geplakt en de Mavic 3 heeft 20 Megapixels op een 9 keer zo groot oppervlak geplakt, dus de pixels hebben bij benadering (12/20)*9 = 5,4 zoveel oppervlak.

"Wir sind gespannt"
 
Er ruist daar ook iets door het struikgewas.

1671054689029.png
 
(Ahem) Ik heb me wel gek laten maken dus. Zojuist eveneens de Care Refresh geactiveerd. Gisteren zitten klooien met het "pairen" van de controller en de drone. Dat werkte niet. In de DJI fly app kon ik verbinden met MAVIC 3. Wacht eens...wellicht moet er een verse release gedownload worden? En inderdaad: Toen verscheen er in het connection menu ineens de optie: MAVIC 3 Classic.
Pairen ging toen goed. Ik heb dus 1 fly-app en twee aparte controllers. Een voor mijn mini 2 en de ander voor haar grotere zusje. Het is wel wennen: Als je de mini aanzet, hoor en voel je een zacht klikje als de motoren een hikje geven.

Bij de grotere zus voel je een stevige schok.
 
Tsja...de titel zegt alles eigenlijk. Zijn er mensen met een mini 2 die een Mavic 3 classic hebben gekocht? Wat zijn de ervaringen met het vliegen en het bewerken van de beelden?
Dit weet ik uit de mini 2 te persen. Bij een Mavic 3 Classic zal er echt minder ruis zijn - maar de pecunia...
ik heb een mini 2 gehad en nu een mini 3 pro en mavic 3 classic. Met de mini2 kon ik eigenlijk nooit fatsoenlijk met zonsopkomst en zonsondergang fotograferen. Gewoon niet genoeg dynamisch bereik, ook niet met AEB. De M3C is echt een totaal andere kwaliteitsklasse. Met een m4/3 sensor een stuk groter dynamisch bereik, maar wat mij ook vooral opvalt in de nabewerking is dat de kleurweergave vele malen beter is. Of het de aanschaf waard is hangt vooral af van je toepassing. Hobbymatig zou ik eerder voor een mini3 pro gaan. Professioneel een m3c.
 
Die ruis zal je altijd blijven houden als je op gewone manier blijft fotograferen..

Als je iets versterkt wat er niet of nauwelijks is krijg je gewoon ruis..

Ook met de Mavic 3, of welke andere drone ook..
I know, het is met vertraging, maar wat bedoel je met "op de gewone manier fotograferen"? :)