Help bij begrijpen NOTAM

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

creda

New Member
Lid geworden
22 aug 2019
Berichten
3
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
56
Locatie
Sittard
Hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende. Ik probeer te begrijpen hoe een NOTAM werkt. Soms staat er duidelijk bij dat het verboden is te vliegen, soms moet je het maar raden.

Is het zo dat wanneer er geen verbod genoemd is, dat het niet verboden is, alleen een waarschuwing dat je moet opletten?

Bv deze NOTAM, nergens is een verbod genoemd of komt er en de Q) (qualifiers) een R voor.

Klopt mijn conclusie dan dat ik hier zou mogen vliegen?

W1160/23 NOTAMN
Q) LIRR/QWLLW/IV/NBO/W /000/999/4019N00920E025
A) LIRR B) 2305100400 C) 2307301400
D) DAILY 0400-1400
E) ASCENT OF FREE BALLOONS WILL TAKE PLACE WI AREA 25NM RADIUS OF
401931N0092004E /NUORO/ BALLOON CHARACTERISTICS:
1- MULTICOLOURED
2- DIAMETER 1M
3- LENGTH 8M
4- CATEGORY LIGHT
F) GND G) UNL

FIR Roma (LIRR)
Verticale grens GND - UNL
Begin 10 mei 2023 04:00 UTC
Einde 30 jul. 2023 14:00 UTC
Verkeer IFR/VFR
Toepassingsgebied NAV waarschuwing
Doel Onmiddellijke aandacht, PIB entry, Significant
Uitgegeven 9 mei 2023 11:12 UTC
Bijgewerkt 9 mei 2023 11:13 UTC


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb je exacte vraag als test eens in ChatGPT gesteld, en daar kwam het volgende uit:

1684258967671.png

Ik kan beslist niet garanderen dat het allemaal klopt, want ChatGPT is nog in testfase en maakt nog wel eens wat foutjes. Maar misschien kan één van de deskundigen hier dan e.e.a. corrigeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: creda en RGM
Ik ben het alleen niet eens met het stukje "en deze gebieden te vermijden tijdens de aangegeven tijden", verder heeft ChatGPT het aardig bij het rechte eind, allemaal :)
Het is precies wat de naam zegt: een "notice"; een mededeling. Ter informatie. Soms zegt de informatie specifiek dat je ergens niet mag zijn. Maar als dat er niet staat, dan mag je er wel drone vliegen (als er geen andere beperkingen gelden), maar ben je dus geïnformeerd dat er ook ballonnen kunnen vliegen. En omdat alle andere luchtverkeer voorrang heeft, ook ballonnen, kun je daar dan rekening mee houden.

Is het zo dat wanneer er geen verbod genoemd is, dat het niet verboden is, alleen een waarschuwing dat je moet opletten?
Precies dat, dus!