Helicopters!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Klaaz

Active Member
Lid geworden
4 apr 2020
Berichten
364
Waarderingsscore
125
Punten
43
Leeftijd
49
Locatie
Nederland
Ik was gisteren aan het fotograveren op ca. 100 meter hoogte, ik hoorde een helicopter aankomen en ben toen maar wat lager gaan zitten omdat heli's in mijn beleving altijd veel lager vliegen dan vliegtuigen.
De heli passeerde exact over de positie van de drone maar dan wel een stukje hoger gelukkig.
Ik heb het even opgezocht toen ik thuis was, maar helicopters hebben een minumum vlieghoogte van maar 45 meter.
Wat als je nu een aanvaring krijgt, hoe zit dat met de schuldvraag en eventuele gevolgen? Dit scenario is niet ondenkbaar namelijk.
 
Waar vloog je precies ?
 
Waar vloog je precies ?
Heerde, iets zuidelijk van het Heerderstrand. Is gewoon toegestaan gebied net als zoveel plaatsen.
Vraag me echt af hoe dit wettelijk zit.
 
Vraag me echt af hoe dit wettelijk zit.

Als piloot ben je zelf verantwoordelijk voor de vluchtuitvoering, de [huidige] regelgeving zegt ook nog eens het volgende.
  • U moet altijd voorrang geven aan alle andere luchtvaartuigen, zoals vliegtuigen, helikopters en zweeftoestellen. Dit betekent dat u direct moet landen zodra u een luchtvaartuig ziet naderen. Blijf met uw drone dus ook uit de buurt van ongelukken. Dan kunnen de trauma- en politiehelikopter hun werk doen.
Mogelijk scenario: Je drone knalt op de heli en deze stort neer. Deze zal jou dan aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
Jou verzekering gaat dan natuurlijk kijken of jou vlucht uberhaubt wel legaal was. En als ik zo op het drone kaartje kijk vloog je mogelijk boven een natura 2000, maar dan zou je echt even de exacte vlieglocatie moeten weten....
 
Laatst bewerkt:
Als piloot ben je zelf verantwoordelijk voor de vluchtuitvoering, de [huidige] regelgeving zegt ook nog eens het volgende.
  • U moet altijd voorrang geven aan alle andere luchtvaartuigen, zoals vliegtuigen, helikopters en zweeftoestellen. Dit betekent dat u direct moet landen zodra u een luchtvaartuig ziet naderen. Blijf met uw drone dus ook uit de buurt van ongelukken. Dan kunnen de trauma- en politiehelikopter hun werk doen.
Mogelijk scenario: Je drone knalt op de heli en deze stort neer. Deze zal jou dan aansprakelijk stellen voor de geleden schade.
Jou verzekering gaat dan natuurlijk kijken of jou vlucht uberhaubt wel legaal was. En als ik zo op het drone kaartje kijk vloog je mogelijk boven een natura 2000, maar dan zou je echt even de exacte vlieglocatie moeten weten....
Duidelijk verhaal zo! Goed uitkijken dus.
Ik zat wel buiten het natura 2000 gebied.

Dankjewel voor het uitzoeken.
 
Wat als je nu een aanvaring krijgt, hoe zit dat met de schuldvraag en eventuele gevolgen?

Dan ben jij als dronepiloot "schuldig", want (zowel volgens huidige regels als de nieuwe Europese regels vanaf 2021,volgens mij) heb je simpelweg al het andere vliegverkeer voorrang te verlenen.

Als was het verkeersvliegtuig dat even verderop neerstortte, op een plek/hoogte waar het volgens de regels niet had kunnen/mogen zijn, als dat toestel jouw drone in de lucht raakt, ben jij fout. Ook al heeft in dat geval dat vliegtuig een heel veel groter probleem..

Tenminste, zo zie ik het. Wees je dus altijd zeer bewust van je ongeving, en gebruik een spotter als je het niet vertrouwt en in bijv. laagvlieggebieden van defensie (waar je dan ook geen 100m hoog mag)..
 
Laatst bewerkt: