Heli-port Emmen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dion Lambers

New Member
Lid geworden
20 dec 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
22
Locatie
Emmen
Hallo allemaal,
Hier in Emmen hebben we heliport Emmen/Heliholland, deze "Helihaven" staat niet aangegeven op de no drone fly zone kaart. Ook heeft de helihaven geen gecontroleerd luchtruim, ATC. Ook is de helihaven niet te vinden op luchtvaartkaarten. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of de helihaven staat ingeschreven als vliegveld.

Is het wel toegestaan om in de buurt te vliegen van de helihaven in Emmen? Dit omdat nergens staat aangegeven dat het niet mag.
Coördinaten van de helihaven: Google Maps
Mvg Dion
 
Ik heb werkelijk geen idee.

Die locatie lijkt zich (volgens AirMap) wel binnen een in blauw aangegeven cirkelvormig gebied met de vage naam "Tussen 14b" die ik verder online nog niet makkelijk terug heb kunnen vinden.

En niet heel ver van ogenschijnlijk een corridor voor laagvliegen genaamd "MTA route 10": Mag ik met mijn drone vliegen in laagvlieggebieden?

Verder geen aanduidingen dat je er niet met een drone zou mogen vliegen, mits je de rest van de regels (in het zicht houden, maximum hoogte, zaken/mensen waar je niet te dicht bij/boven mag, al ander vliegverkeer voorrang geven, etc.) in de gaten houdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dion Lambers
Ik ken heli Holland eigenlijk alleen van hun (vele) vliegbewegingen op Lelystad en tussen Amsterdam helihaven of De Kooy en de offshore booreilanden.
Maar ze verzorgen ook rondvluchten vanuit Zeeland en kennelijk dus ook vanuit Emmer Compascuum. Ook nog vanaf “tijdelijke vliegvelden”, zoals onlangs als reclamestunt voor Jumbo, die dan per NOTAM aangekondigd worden.
Ik vermoed dat zo iets ook voor Emmer Compascuum geregeld is, omdat ze er niet dagelijks vandaan zullen vliegen, lijkt me. Dan is het in stand houden van een permanente “luchthaven” veel te duur voor die paar rondvluchten die daar vandaan gedaan worden.

Als “lokale” vlieger kun je wel weten dat HH daar gevestigd is, maar als de helihaven niet op de kaarten staat en je komt ‘m bij een normale vluchtvoorbereiding dus niet tegen, dan vind ik dat het je niet aangerekend mag worden dat je daar in de buurt gaat vliegen. Blijft natuurlijk dat je altijd voorrang moet verlenen aan al het andere dat vliegt.

Je kunt altijd even bellen (tel:+31 (0)591-351251) of mailen (info@heliholland.nl) of er op dat moment activiteiten gepland zijn.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik ken heli Holland eigenlijk alleen van hun (vele) vliegbewegingen op Lelystad en tussen Amsterdam helihaven of De Kooy en de offshore booreilanden.
Maar ze verzorgen ook rondvluchten vanuit Zeeland en kennelijk dus ook vanuit Emmer Compascuum. Ook nog vanaf “tijdelijke vliegvelden”, zoals onlangs als reclamestunt voor Jumbo, die dan per NOTAM aangekondigd worden.
Ik vermoed dat zo iets ook voor Emmer Compascuum geregeld is, omdat ze er niet dagelijks vandaan zullen vliegen, lijkt me. Dan is het in stand houden van een permanente “luchthaven” veel te duur voor die paar rondvluchten die daar vandaan gedaan worden.

Als “lokale” vlieger kun je wel weten dat HH daar gevestigd is, maar als de helihaven niet op de kaarten staat en je komt ‘m bij een normale vluchtvoorbereiding dus niet tegen, dan vind ik dat het je niet aangerekend mag worden dat je daar in de buurt gaat vliegen. Blijft natuurlijk dat je altijd voorrang moet verlenen aan al het andere dat vliegt.

Je kunt altijd even bellen (tel:+31 (0)591-351251) of mailen (info@heliholland.nl) of er op dat moment activiteiten gepland zijn.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Er is elke dag wel vliegverkeer, het is een onderhoudscentrum van airbus helicopters dus helikopters uit zo'n beetje heel Europa vliegen er. Vind het daarom raar dat de helihaven nergens op een kaart te zien is.
 
OK ,dat vind ik ook vreemd, dan.
Ik heb eenzelfde iets eens aanhangig gemaakt bij IL&T en LVNL voor de heliport van het UMC (Utrecht), nadat ik van de havenmeester aldaar te horen had gekregen dat ze daar wel degelijk (na enige tijd weg geweest te zijn) weer een officiële heliport hadden. Ten minste één van die twee had immers een steekje laten vallen in de hele aanmeldprocedure. Staat nu ook nog steeds niet op de kaart. Raar!
Ik ben toch al best vaak over Emmen heen gevlogen, maar deze nog nooit in mijn voorbereiding tegengekomen. Vanaf nu weet ik het, maar dat is natuurlijk niet de manier.
 
OK ,dat vind ik ook vreemd, dan.
Ik heb eenzelfde iets eens aanhangig gemaakt bij IL&T en LVNL voor de heliport van het UMC (Utrecht), nadat ik van de havenmeester aldaar te horen had gekregen dat ze daar wel degelijk (na enige tijd weg geweest te zijn) weer een officiële heliport hadden. Ten minste één van die twee had immers een steekje laten vallen in de hele aanmeldprocedure. Staat nu ook nog steeds niet op de kaart. Raar!
Ik ben toch al best vaak over Emmen heen gevlogen, maar deze nog nooit in mijn voorbereiding tegengekomen. Vanaf nu weet ik het, maar dat is natuurlijk niet de manier.
Binnenkort is er weer een nieuwe VFR-kaart, dus misschien staat dat er dan wel op

Verzonden met mijn SM-J730F en de Dronepilots.nl app
 
Ik verwacht van niet, want dan had ie nu ook wel bij de “pen correcties op de 1:500.000 VFR kaart” gestaan.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie