Hans stelt zich voor

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Mavic Hans

Member
Lid geworden
4 jun 2017
Berichten
36
Waarderingsscore
5
Punten
8
Leeftijd
61
Locatie
Haarlem
Onder de naam "Mavic Hans" heb ik mij bij dit leuke forum aangemeld. Inmiddels 55 jaar, maar zeker al vanaf mijn 12de actief met van alles dat vliegt. Begonnen met het bouwen van vliegers met camera's voor luchtfoto's, modelvliegtuigen van balsahout en folie en nu sinds een maand de DJI Mavic pro als huidig vlaggeschip. Daarvoor de Phantom 1 met een zware Chinese gimbal van Hobbyking, de Gopro 3 black Edition, analoge FPV zender met informatie en Vuzix VR-bril. Deze vloog maar 6 minuten, per accu ...Toen de Phantom 2 met Zenmuse gimbal, weer de Gopro 3 black Edition en dezelfde FPV setup. Daarmee ruim 15-20 minuten kunnen vliegen, per accu.

Binnenkort (11 augustus) ga ik voor de ROC-L cursus in Hoofddorp.
Hopelijk valt het mee want hoewel ik al langere tijd met de quadcopters in de weer ben, heb ik niet heel veel vlieguren gemaakt. Deels door mijn werk en deels omdat ik in Haarlem en dus rond Schiphol zit. Ik vlieg regelmatig op het randje van de Schiphol CTR in Santpoort, maar ook bij Zandvoort buiten de CTR. Alleen in Zandvoort kan ik meestal niet rustig vliegen ivm met grote belangstelling van omstanders.
Hier een oud filmpje van Zandvoort, gemaakt met de (trillende, had nog niet de goede rubbers) Phantom 2 en Gopro:


Ik probeer meestal veilig binnen de wettelijke kaders te blijven, maar betreed soms toch een grijs gebied omdat de wetten inmiddels best wel erg beperkend zijn. En wie niet, werpe de eerste steen. Dank aan de Schiphol droners. Ik ben zelf 15 jaar in de grote luchtvaart werkzaam geweest als vliegtuigonderhoudsmonteur, dus ik heb wel een idee over veiligheid, maar men kan imo daarin op sommige punten weer te ver doorschieten. Het ganzen probleem rond onze luchthavens is veel groter dan de enkele sukkel met zijn droontje op 10 kilometer afstand. Maar dit is voer een andere topic.

Hans
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hans! Welkom op dit forum.
We hebben een hoop gemeen :) ik kom ook uit Haarlem, vroege vijftiger en ook ik heb dit plekje bij Zandvoort uitgekozen om te vliegen met mijn quadcopter. Ik sta meestal iets dichter bij het meertje, maar daar vind ik eigenlijk dat ik te veel last van honden heb. Ik zie nu dat mooie vlakke veldje op de hoek, net na de laatste parkeerplaats die aan de weg vast zit en denk dat ik daar de volgende keer eens ga kijken.
Ik vlieg dan met een zelfbouw quad om uit te proberen etc. Dus heel veel hover werk op een meter of twee hoogte, tot nu toe. Ik heb inmiddels de vluchtkarakteristieken redelijk zoals ik ze hebben wil en ben nu eerste proefjes aan het doen met een gimbal en GoPro kloon. Wil nog niet rap lukken, maar ik kom er wel.
Ook ik probeer me zo veel mogelijk aan de regeltjes te houden, vandaar dat ik ook mijn testvluchten doe buiten de Schiphol CTR. Ook omdat ik een PPL heb en dan mag toch van je verwacht worden dat je weet hoe het luchtruim in elkaar steekt. Dat verwijt wil ik niet tegen me gebruikt krijgen ;)
Verder ben ik met de provincie Noord-Holland in discussie over drone vliegen in Natura 2000 gebied, omdat er anders helemaal geen plekjes meer over blijven. Dit wat nu op de film staat is ook N2000 gebied (de grens loopt strak langs de weg) en dat betekent dat je er officieel een vergunning voor nodig hebt, aan te vragen bij het uitvoeringsorgaan van de provincie. Heb ik niet gedaan. Als ik er op aangesproken wordt, dan is het vroeg genoeg - eerst maar eens een discussie voeren... Ik vind het onzin dat je niet zou mogen vliegen in een natuurgebied dat een natuurgebied is, omdat de landschapssoort (grijze duinen in dit geval) beschermd moet worden, terwijl je er wel mag lopen en je hond mag uitlaten. Maar goed, van de gebiedsbeheerder naar het uitvoeringsorgaan van de provincie, naar uiteindelijk de gedeputeerde milieu zaken en misschien wel het ministerie van I&M - dat duurt allemaal nog wel even.

Anyway: misschien komen we elkaar nog wel eens tegen :)
Veel vliegplezier en succes met je ROC-L!


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Welkom Ik kom zelf uit Zandvoort en ja ik heb ook mijn testvluchten in dit gebied gemaakt voor het praktijk examen (verzekering) Roc-Light. Inmiddels alles gehaald en ik moet zeggen, dat met de regelgeving je wel ontzettend wordt beperkt, maar het "zal wel voor een goed doel zijn"
Inmiddels afgelopen vrijdag mijn eerste officiële trouw shoot bij kasteel " De Vanenburg" en ik moet zeggen dat het toch lastig is om dit soort dingen te doen. Bomen en daarboven weer meer wind dan beneden, maar het was zeer (nerveuze) les. Zodra de het filmpje is bewerkt, zal ik deze posten (als het mag van het bruidspaar)
 
Update, inmiddels praktijk KEI examen (23 aug 2017) en theorie Roc-L (2 september 2017) behaald! Nog wel de officiële papieren van de theorie binnenkrijgen en dan de rest zoals commerciële verzekering, drone registratie en KvK gaan verzorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
Bedankt allebei! Het is prettig om meer te weten door de cursussen voor het vliegen. Ondanks redelijke ervaring, heb ik toch diverse veiligheidspunten extra geleerd. Nu kan ik als beginnend freelancer mijn ervaring verder uitbreiden en gewoon mooie legale foto's en video's maken.
 
We zien de foto's & video's graag tegemoet
 
Overigens zullen de beide boekjes van Wiebe die ik natuurlijk heb, daarbij helpen ;)