Hallo!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Foppe

New Member
Lid geworden
3 mrt 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
46
Locatie
Grou
Even voorstellen... Mijn naam is Foppe. Ik ben begonnen met het bouwen van - en vliegen met - drones in 2012. Eerst een DJI F330, en al bouwend werd alles steeds groter een zwaarder, het werd een DJI F550 met GPS schotel bovenop. Ik heb een FLIR-camera gemonteerd onder de drone, waarmee warmtebeelden konden worden gemaakt. Ik deelde een video op Youtube en werd benaderd door de landelijke brandweer. Die hebben mijn drone gekocht en daarna ben ik er een poosje mee gestopt.
In januari 2021 heb ik opnieuw een drone gekocht, een DJI Mini 2 (FlyMore Combo). Wat een geweldige drone is dat! Zeer compact, lange vliegtijd en hele mooie foto en videobeelden. Ik ben er helemaal blij mee.
Helaas gaf mijn drone zondag een foutmelding, "motor speed error" waarna hij neerstortte op basaltblokken en daarna drie meter diep onder water verdween. Ik heb hem binnen 15 minuten opgedoken, de LED-knipperde nog, snel thuis gefohnt, maar ik krijg nu allemaal foutmeldingen. Dus nu tijd om me hier aan te melden.
 
Hey Foppe. Welkom! Balen van je Mini 2. Heb er afgelopen zaterdag ook eentje aangeschaft, inderdaad een geweldige drone!

Heb je geen DJI Care erbij genomen?
 
Hoi Fokke,

Heb je log uit kunnen lezen? Als er een error was moet je ongeacht evt DJI care mi onder garantie wel iets met DJI gedaan krijgen.
Succes.

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
Hey Foppe. Welkom! Balen van je Mini 2. Heb er afgelopen zaterdag ook eentje aangeschaft, inderdaad een geweldige drone!

Heb je geen DJI Care erbij genomen?
Nee, jammer genoeg niet. Ik hoop dat het onder wettelijke garantie valt. Ik had het achteraf wel moeten doen. Ik vlieg nooit echt gevaarlijk, alleen in cinema stand en ver van objecten. Ik had er niet op gerekend dat de drone er zelf mee op zou houden.
 
Hoi Fokke,

Heb je log uit kunnen lezen? Als er een error was moet je ongeacht evt DJI care mi onder garantie wel iets met DJI gedaan krijgen.
Succes.

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
Hoi Ducky, ik heb daar helemaal niet aan gedacht. Ik was een beetje van slag en heb het repair formulier op de website ingevuld. Ik kreeg keurig een UPS verzendlabel toegestuurd en heb de drone gister verstuurd. Ik hoop dat ze in het log kunnen zien wat er aan de hand was. Hij tuimelde naar beneden, viel hard op een basaltblok en vanaf daar het water in. Het leek wel een slow motion scéne, maar ik kon niets meer doen.
 
Nee, jammer genoeg niet. Ik hoop dat het onder wettelijke garantie valt. Ik had het achteraf wel moeten doen. Ik vlieg nooit echt gevaarlijk, alleen in cinema stand en ver van objecten. Ik had er niet op gerekend dat de drone er zelf mee op zou houden.
Zeker jammer Foppe. Ik zou het zeker aanmelden bij DJI. Misschien kunnen zij iets in de logs zien, want zo'n foutmelding lijkt toch op een fout te wijzen.
 
Zeker jammer Foppe. Ik zou het zeker aanmelden bij DJI. Misschien kunnen zij iets in de logs zien, want zo'n foutmelding lijkt toch op een fout te wijzen.
Ik hoop het. Ik vloog boven het starteiland van Grou, toen ik de melding kreeg. Mijn eerste reactie was hem op halve snelheid terug te vliegen naar de strekdam waar ik stond. Bij de strekdam remde ik hem langzaam af en toen begon hij te buitelen en kwam hij naar beneden.
 
Zou hem inderdaad zeker aanmelden bij DJI. Lijkt mij dat een hardware-error onder de garantie valt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Foppe
Zou hem inderdaad zeker aanmelden bij DJI. Lijkt mij dat een hardware-error onder de garantie valt.
DJI heeft vandaag gereageerd. De drone is total loss verklaard. Ze stellen voor 15% korting te geven op een vervangend exemplaar. Ik ben daar niet heel blij mee, omdat de drone zelf ermee ophield en ik daar verder geen invloed op had. Ik heb al 20 jaar een rechtsbijstandsverzekering en daar nog nooit gebruik van gemaakt. Ik zal daarmee contact opnemen en kijken wat ze er van vinden.
 
DJI heeft vandaag gereageerd. De drone is total loss verklaard. Ze stellen voor 15% korting te geven op een vervangend exemplaar. Ik ben daar niet heel blij mee, omdat de drone zelf ermee ophield en ik daar verder geen invloed op had. Ik heb al 20 jaar een rechtsbijstandsverzekering en daar nog nooit gebruik van gemaakt. Ik zal daarmee contact opnemen en kijken wat ze er van vinden.
Bijzonder verhaal.. Ook niet wat ik normaal gesproken lees over DJI. Succes ermee.
 
DJI heeft vandaag gereageerd. De drone is total loss verklaard. Ze stellen voor 15% korting te geven op een vervangend exemplaar. Ik ben daar niet heel blij mee, omdat de drone zelf ermee ophield en ik daar verder geen invloed op had. Ik heb al 20 jaar een rechtsbijstandsverzekering en daar nog nooit gebruik van gemaakt. Ik zal daarmee contact opnemen en kijken wat ze er van vinden.
Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat je daarmee niet blij bent, Foppe. Ik vind het ook wat een rare reactie van DJI. Hebben ze verder nog een motivatie gegeven?
 
Edit: we kunnen die beter in het DJI topic voortzetten aangezien op andere fora er tig pagina's over motor speed error zijn geschreven.
Ik zie dat er er een andere post over is: Mavic Mini - Motor error na update



Zoekende naar ''motor speed error'' en de oorzaken lezende is het wellicht niet geheel onterecht wat DJI voorstelt.
Oorzaak lijkt te liggen in verbogen props waardoor ze niet op de beoogde rpm kunnen draaien.
De keuze van DJI om de Mini dan 1 of meerdere motoren uit te laten schakelen om verder schade te voorkomen staat open voor discussie.

Wat natuurlijk ook open voor discussie staat is dat die waarschuwing kwam toe de Mini al in de lucht hing.
Als de props idd al bij opstijgen verbogen zouden zijn geweest dan had die melding toen moeten komen.

Lijkt een beetje een fifty-fifty geval waarbij jij een mededling had moeten krijgen bij opstijgen maar DJI ook niet kan helpen mochten de props verbogen waren (en hoe gaan ze dat bewijzen?
Niet via ondertaande link and tekst in ieder geval want daaruit zou dan blijken dat hun detectie niet werkt en jij dus ook niets kon weten iets wat iemand op het DJI Forum tevens zegt:

'Great pre-flight feature, but the biggest problem is that this error occurs in mid-flight ...'

Het lijkt me stug dat die props ergens tijdens vliegen verbogen zijn maar sluit niet uit dat door bepaalde vluchtbewegingen kromme props alsnog problematisch werden.
Vloog je sports mode en full speed ahead?

Zie ook forums als:

Mavic Mini uncommanded descent tests




New Mavic Mini Safety Notification – “Motor Speed Error”

Dear Valued Customers,

To ensure a safe and enjoyable flying experience, we have added a new safety notification feature on the Mavic Mini in the latest v01.00.0500 firmware. This new feature lets customers know when propellers need to be inspected or replaced.
194921wjeu5c4555ltjtht.png


【Potential Notification】 While operating their Mavic Mini, some customers may receive a notification on the DJI Fly app with the message “Motor Speed Error”

【Reason for notification】When the propellers are bent or damaged, the aircraft propulsion may be reduced and not perform as intended. The new Mavic Mini propeller safety inspection feature is capable of detecting this and sending a notification to the pilot with a “Motor Speed Error” message.

【Resolving the error notification】Please land the aircraft as soon as possible and check if the corresponding propellers are visibly damaged, bent, chipped. If the propellers are slightly misshapen, can straighten them out and retest to ensure the issue has been resolved. If the propellers show signs of major damage, chipped or bent, please replace them before flying.

Note: To help prevent this from occurring, pilots should follow the proper storage procedure for the aircraft. For reference, please refer to the image below. Please notice the placement of the rear arm propellers. Make sure the propellers are folded horizontally so that they are not pressed down upon during transportation. Pilots are also recommended to check the aircraft propellers before every flight.
194752jsu1fxlf15yfzyxa.png
 
Laatst bewerkt:
Zoekende naar ''motor speed error'' en de oorzaken lezende is het wellicht niet geheel onterecht wat DJI voorstelt.
Oorzaak lijkt te liggen in verbogen props waardoor ze niet op de beoogde rpm kunnen draaien.
De keuze van DJI om de Mini dan 1 of meerdere motoren uit te laten schakelen om verder schade te voorkomen staat open voor discussie.

Wat natuurlijk ook open voor discussie staat is dat die waarschuwing kwam toe de Mini al in de lucht hing.
Als de props idd al bij opstijgen verbogen zouden zijn geweest dan had die melding toen moeten komen.

Lijkt een beetje een fifty-fifty geval waarbij jij een mededling had moeten krijgen bij opstijgen maar DJI ook niet kan helpen mochten de props verbogen waren (en hoe gaan ze dat bewijzen?
Niet via ondertaande link and tekst in ieder geval want daaruit zou dan blijken dat hun detectie niet werkt en jij dus ook niets kon weten iets wat iemand op het DJI Forum tevens zegt:

'Great pre-flight feature, but the biggest problem is that this error occurs in mid-flight ...'

Het lijkt me stug dat die props ergens tijdens vliegen verbogen zijn maar sluit niet uit dat door bepaalde vluchtbewegingen kromme props alsnog problematisch werden.

New Mavic Mini Safety Notification – “Motor Speed Error”

Dear Valued Customers,

To ensure a safe and enjoyable flying experience, we have added a new safety notification feature on the Mavic Mini in the latest v01.00.0500 firmware. This new feature lets customers know when propellers need to be inspected or replaced.
194921wjeu5c4555ltjtht.png


【Potential Notification】 While operating their Mavic Mini, some customers may receive a notification on the DJI Fly app with the message “Motor Speed Error”

【Reason for notification】When the propellers are bent or damaged, the aircraft propulsion may be reduced and not perform as intended. The new Mavic Mini propeller safety inspection feature is capable of detecting this and sending a notification to the pilot with a “Motor Speed Error” message.

【Resolving the error notification】Please land the aircraft as soon as possible and check if the corresponding propellers are visibly damaged, bent, chipped. If the propellers are slightly misshapen, can straighten them out and retest to ensure the issue has been resolved. If the propellers show signs of major damage, chipped or bent, please replace them before flying.

Note: To help prevent this from occurring, pilots should follow the proper storage procedure for the aircraft. For reference, please refer to the image below. Please notice the placement of the rear arm propellers. Make sure the propellers are folded horizontally so that they are not pressed down upon during transportation. Pilots are also recommended to check the aircraft propellers before every flight.
194752jsu1fxlf15yfzyxa.png
Dank voor je reactie. Hoe krijg je kromme propellers? Kan dat ook door temperatuurverschillen of slijtage? Je noemt "bepaalde vliegbewegingen". Ik vloog alleen op cinema, nooit op sport. Ik kan me voorstellen dat de grootste krachten misschien ontstaan als ik snel daal van een hoogte en dan opeens stop met dalen. Dat hoor je het meest tenminste. Ik heb nooit een crash gehad met deze drone en na het vliegen vouwde ik de propellors altijd weer netjes bij elkaar en dek ze af met de grijze (neopreen?) propeller houder.
 
Dank voor je reactie. Hoe krijg je kromme propellers? Kan dat ook door temperatuurverschillen of slijtage? Je noemt "bepaalde vliegbewegingen". Ik vloog alleen op cinema, nooit op sport. Ik kan me voorstellen dat de grootste krachten misschien ontstaan als ik snel daal van een hoogte en dan opeens stop met dalen. Dat hoor je het meest tenminste. Ik heb nooit een crash gehad met deze drone en na het vliegen vouwde ik de propellors altijd weer netjes bij elkaar en dek ze af met de grijze (neopreen?) propeller houder.
Laatste reactie hier en zoals gezegd doorzetten in b.v. Mavic Mini - Motor error na update

Geen idee allemaal.

Je gebruikte originele Mini 2 props?

Ik heb slechts 13 pagina's op Mavic Mini uncommanded descent tests en andere forums zitten lezen om wat verder te komen.

Veel komt echter neer op Mavic Mini (dus niet Mini 2) welke bekend staat vanwege de slappe props.
Ik kan eigenlijk niets vinden voor wat betreft 'Motor Error' voor wat betreft de Mini 2.

Komt bij het (incorrect) opbergen van de Mavic Mini in de 'case' welke druk op de props uit zou oefenen, vervorming (voornamelijk achterste props waardoor deze meer omhoog gaan staan met als resultaat minder opwaard vermogen bij een bepaald toerental......motor gaat harder draaien om thrust te compenseren tot die een maximale waarde raakt welke iets van 170000rpm lijkt te zijn en BOEM.
 
Hoi Foppe,

Vervelend te horen dat DJI zich zo opstelt.
Kun je via de fly app bij je profiel nog je log terugvinden?
Zo ja, dan zou je kunnen synchroniseren met de app van airdata uav. Dan krijg je een uitgebreidere log met foutmeldingen. Zie voorbeeld foto van een 'vlucht' die ik had met windwaarschuwing. Misschien helpt je dat verder.
DJI heeft vandaag gereageerd. De drone is total loss verklaard. Ze stellen voor 15% korting te geven op een vervangend exemplaar. Ik ben daar niet heel blij mee, omdat de drone zelf ermee ophield en ik daar verder geen invloed op had. Ik heb al 20 jaar een rechtsbijstandsverzekering en daar nog nooit gebruik van gemaakt. Ik zal daarmee contact opnemen en kijken wat ze er van vinden.
Screenshot_20210307-094104.jpeg

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Foppe
Hoi Foppe,

Vervelend te horen dat DJI zich zo opstelt.
Kun je via de fly app bij je profiel nog je log terugvinden?
Zo ja, dan zou je kunnen synchroniseren met de app van airdata uav. Dan krijg je een uitgebreidere log met foutmeldingen. Zie voorbeeld foto van een 'vlucht' die ik had met windwaarschuwing. Misschien helpt je dat verder.Bekijk bijlage 2490

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
Mijn laatste reactie hier, ik begrijp dat het op een ander topic moet maar wilde toch even reageren op dit bericht. DJI heeft het inmiddels naar alle tevredenheid opgelost en ik kan binnenkort weer gaan vliegen. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Vertel Foppe.
Hoe heeft DJI het opgelost en met welke motivatie(s) (itt de eerder voorgestelde 15% korting bij aankoop van een nieuwe Mini 2)?
 
Vertel Foppe.
Hoe heeft DJI het opgelost en met welke motivatie(s) (itt de eerder voorgestelde 15% korting bij aankoop van een nieuwe Mini 2)?
Ik heb mijn verhaal nogmaals uitgelegd. Daarna ging een data analyst het opnieuw bekijken. Ze konden zien dat het toestel in GPS-mode vloog en op nog slechts 5,6 meter van het home point opeens van 18,1 meter hoogte naar beneden tuimelde. "the aircraft flipped over due to motor issue" "conclusion: motor issue, this product will be covered under warranty". Ik ben blij met deze uitkomst, mocht er geen reparatie zijn maar vervanging, dan zal ik het nieuwe S/N ook zeker direct registreren voor twee jaar DJI care refresh.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en Ducky
Mooi. Covered Under Warrenty houd voor mij een vervanging en geen reparatie in. Waarschijnlijk kost het laatste DJI ook te veel.
Jij een nieuwe en eventueel repareren ze je oude voor een andere case.
Ook al waren het de props dan kan DJI dat niet bewijzen.
Toch kon voor die Mini 2 Motor Error niet echt veel vinden en bijna alles kwam neer op de Mavic Mini.

Ja, DJI Care Refresh al was het maar voor je eigen gemoedsrust.
 
  • Leuk
Waarderingen: Foppe