Hallo iedereen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

PHN

New Member
Lid geworden
9 aug 2022
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Locatie
Vlaams Brabant
Hallo iedereen.
Mij even voorstellen. Ik ben Philip, ben 49 jaar en woon in het Belgische Vlaams-Brabant. Momenteel heb ik nog geen drone maar had mij er graag eentje aangeschaft, namelijk een dji mini 2. Ik ben mij gaan verdiepen in het hele drone gebeuren. Maar zag door het tal van regels het bos door de bomen niet meer. Daarom dat ik dacht dat een online cursus wel de meeste vragen zou beantwoorden. Maar helaas er zijn nog tal van zaken die mij niet echt duidelijk zijn. Ik heb nu wel een A1/A3 vliegbewijs maar geen drone. Zo is het mij niet duidelijk of ik in een MIL CTR mag vliegen indien deze niet actief is (deze van Beauvechain), zijn access conditions altijd van kracht en moet iedere vlucht aangevraagd worden via skeyes? En des te meer ik overal lees des te meer ik begin te twijfelen over het starten van deze hobby. Zo las ik hier dat er mensen zijn die extra inschrijvingskosten ontvangen na registratie of mensen die hun drone opteerde om de weide wereld in te trekken (fly away)...veel factoren die mijn twijfels versterken. Alvast bedankt voor het lezen.
 
Welkom Philip,

De regels in Nederland en België liggen ondanks dat ze op Europese wetgeving gebaseerd zijn nogsteeds redelijk uit elkaar.

Doorgaans is het veilig om aan te nemen dat je niet in een CTR gebied mag vliegen, tenzij dat....

De tenzij zal je dus moeten achterhalen. Soms heb je een vergunning (OA) nodig (NL) of in bepaalde ringen is een vooraankondiging in België voldoende.

Ik vrees dat onze aanwezige Belgen je hier beter in kunnen helpen dan dat ik dat kan.
Zeker de Fdr1 website hierboven genoemd is handig.
 
  • Leuk
Waarderingen: PHN
Welkom, Philip! Ook op mijn website www.dronewatch.nl zul je heel veel nuttige informatie vinden. Daarnaast kun je met specifieke vragen terecht op dit forum.
 
  • Leuk
Waarderingen: PHN
Bedankt voor de interessante en nuttige links. Heb ik weer wat leesvoer om mij in te verdiepen.
Heb trouwens ook al contact kunnen leggen met een Belgisch lid via dit forum. Hij heeft mij al het een en ander kunnen verduidelijken.
Nu nog de knoop doorhakken voor de aankoop van een drone! ;)
 
Welkom Philip.

Ik had je al enkele tips gegeven via PB over de CTR van Beauvechain.
Maar zal het hier nog eens neerpennen zodat anderen er ook iets aan hebben.

Als de CTR van Beauvechain rood geactiveerd is op droneguide dan zijn alle toegangsvoorwaarden van tel.
Dat wil zeggen dat je nog steeds mag vliegen met je drone maar de maximum vluchthoogte is 10m en je moet 2 Nautical Miles van de luchthaven blijven.
Is de CTR zone blank dan wil dat zeggen dat ze niet actief is en dan mag je 120m hoog vliegen, de 2 Nautical Miles blijven van toepassing.

Kwestie inschrijvingskost in de exploitantnummer in België gratis (in Nederland 5€ per jaar als ik me niet vergis) en die vraag je aan bij DGLV. Of die gratis gaat blijven in de toekomst valt nog af te wachten.

Grtz
Patrick
 
  • Leuk
Waarderingen: Dave77 en PHN