Hallo Allemaal

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

AppieH

New Member
Lid geworden
1 dec 2021
Berichten
26
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
75
Locatie
Tilburg
Hallo ik ben nieuw hier, en wil wat vragen. ik heb sinds juni een DJI air2S. Hij bevalt zeer goed. Ik had toch maar besloten om mijn brevet A1+A3 en A2 te gaan halen, en dat is gelukt eerste keer geslaagd. maar nu zit ik ernstig te twijfelen of ik mij ga registreren Bij de RDW. Ik vind het maar geld klopperij. Wat zijn de risico's en consequenties als ik mij niet registreer?
 
Het is een tientje per document ( ik wou dat ik zoveel voor een paspoort kwijt was :) ) en de vraag is een beetje, wat is het risico als ik zonder rijbewijs de weg opga.
De afspraak is dat je een registratiebewijs moet hebben.
Overigens kun je daarmee door heel Europa vliegen. Op de plekken waar het mag uiteraard
 
Hallo ik ben nieuw hier, en wil wat vragen. ik heb sinds juni een DJI air2S. Hij bevalt zeer goed. Ik had toch maar besloten om mijn brevet A1+A3 en A2 te gaan halen, en dat is gelukt eerste keer geslaagd. maar nu zit ik ernstig te twijfelen of ik mij ga registreren Bij de RDW. Ik vind het maar geld klopperij. Wat zijn de risico's en consequenties als ik mij niet registreer?
-Forum ban
-Kielhalen
-Pek en veren

:D;)

Maar goed. Je hebt toch ook betaald voor je A1-A3.
Het RDW exploitantnummer is idd geldklopperij aangezien je er niets (zelfs geen pasje) voor krijgt.
 
Het is een tientje per document ( ik wou dat ik zoveel voor een paspoort kwijt was :) ) en de vraag is een beetje, wat is het risico als ik zonder rijbewijs de weg opga.
De afspraak is dat je een registratiebewijs moet hebben.
Overigens kun je daarmee door heel Europa vliegen. Op de plekken waar het mag uiteraard
Ik heb mijn vraag misschien verkeerd gesteld de 2 tientjes voor de documenten heb ik betaald maar het geld voor het exploitatienummer zie ik niet zitten en dat komt ook nog elk jaar terug.
 
Ik heb mijn vraag misschien verkeerd gesteld de 2 tientjes voor de documenten heb ik betaald maar het geld voor het exploitatienummer zie ik niet zitten en dat komt ook nog elk jaar terug.
Tja, ik heb een tientje betaald voor het kentekenbewijs van mijn auto maar nu moet ik ook nog elk jaar geld betalen voor de APK terwijl de auto gewoon technisch in orde is, daar heb ik geen zin in. Beetje flauw voorbeeld maar er horen gewoon bepaalde kosten bij het bezit van een drone of een auto, je maakt zelf de keuze om er een aan te schaffen.

Ik ben het wel met je eens dat het geldklopperij is maar er zijn wel meer regels in Nederland die ik onzinnig vind. Maar die regels gelden nu eenmaal en eerlijk is eerlijk het wordt ook wel een rommeltje als iedereen maar doet waar hij zelf zin in heeft. Om je vraag te beantwoorden; ik denk dat als je verder geen gekke dingen doet met je drone dat het wel los zal lopen. Maar mocht je een incident veroorzaken of een controle krijgen kun je er natuurlijk wel een waarschuwing of boete voor krijgen en je bezorgt drone vliegers een slechte naam. Verlenging kost geloof ik 13 euro per jaar, zeker als je verder al je zaakjes op orde hebt is dat toch geen bedrag om een risico voor te gaan lopen?
 
Nou dan vind ik dat er ook een verdrag moet komen voor pingpongballen want dat moet met atoomwapens ook!

Er is een reden waarom autp's APK gekeurd moeten worden. Namelijk 1.3 miljoen doden per jaar wereldwijd. Zodat er niet zoveel kinderdarmpjes over straat verspreid liggen en afgerukte armen en benen.

Het gaat niet alleen om het geld. Met registratie en remote ID ben je overgeleverd aan de willekeur van justitie. En zoals met alles kan er ook misbruik gemaakt worden van registratie. Iemand jat jouw ID en doet die iets crimineel word jij opgepakt.
Maar pratend over het geld, als een zoontje een drone van 15 Euro wil voor in de tuin dan betaalt pa 99+199+10+10+13=341 Euro. Hups die drone is na 2 keer vliegen kapot. Daaaaag geld.

Het zou voldoende moeten zijn met een vliegbewijs. Dan ben je toch al geregistreerd? Ik zie ik dat verkeerd? Als iedereen blindelings akkoord gaat tja dan weet ik precies wie wie een slechte naam geeft.
 
Nou dan vind ik dat er ook een verdrag moet komen voor pingpongballen want dat moet met atoomwapens ook!

Er is een reden waarom autp's APK gekeurd moeten worden. Namelijk 1.3 miljoen doden per jaar wereldwijd. Zodat er niet zoveel kinderdarmpjes over straat verspreid liggen en afgerukte armen en benen.

Het gaat niet alleen om het geld. Met registratie en remote ID ben je overgeleverd aan de willekeur van justitie. En zoals met alles kan er ook misbruik gemaakt worden van registratie. Iemand jat jouw ID en doet die iets crimineel word jij opgepakt.
Maar pratend over het geld, als een zoontje een drone van 15 Euro wil voor in de tuin dan betaalt pa 99+199+10+10+13=341 Euro. Hups die drone is na 2 keer vliegen kapot. Daaaaag geld.

Het zou voldoende moeten zijn met een vliegbewijs. Dan ben je toch al geregistreerd? Ik zie ik dat verkeerd? Als iedereen blindelings akkoord gaat tja dan weet ik precies wie wie een slechte naam geeft.
Je maakt het wel erg bont gelijk met kernwapens en afgerukte ledematen. Mijn punt was dat met een technisch goede (!) auto een APK keuring onnodige geldklopperij is.

Daarbij volg ik je rekensommetje ook niet helemaal. Een speelgoeddrone zonder camera van 15 euro kost gewoon 15 euro, geen dronebewijs, verzekering of registratieplicht nodig. Zelfs als die registratieplicht nodig is hoef je niet het volledige nummer te vermelden op je drone, daarmee is misbruik onwaarschijnlijk.

Ik ben het wel eens met je laatste opmerking, een vliegbewijs zou wat mij betreft ook voldoende zijn. Echter zoals ik al aangaf, zo zijn de regels. Kun je wel lekker tegenin gaan maar ik betwijfel of Mark Rutte de regels daarop gaat aanpassen. Als je echt wilt protesteren ga dan lekker met een bord op het malieveld staan of gebruik je stemrecht maar ga niet stiekem de wet en regels overtreden en doen alsof dat gerechtvaardigd is.
 
EASA en de EU maken de regels. +14 is geen speelgoed. Een van die regels is dat zodra er een camera op de drone zit je een (gaan we) exploitantnummer van de RDW moet hebben. Gezien vader er naast moet blijven staan heeft hij een vliegbewijs nodig. En in de tuin is dicht bij een huis dus A1-A3 en A2. Dus reken maar uit! 341 Euro. Als je je aan de regels houd. Doe je dat stiekem niet dan bel jij vast de politie. ALARM! SNEL KOMEN! 50 gram drone in een tuin! Arresteren en 9200 Euro boete! (max bedrag) Levenslange dwangarbeid. Heel gerechtvaardig. Ja ja.
 
Schermafdruk_2021-12-04_03-38-32.png

20 Euro. +14 jaar. Met camera. Ben je 15 dan moet je een piloot naast je hebben staan want in Nederland moet je 16 zijn. Da's dan 341 Euro alstublieft. Want heel gevaarlijk.
 
Maar ja, regels. Mag niet stiekem want is niet gerechtvaardigd.
 
EASA en de EU maken de regels. +14 is geen speelgoed. Een van die regels is dat zodra er een camera op de drone zit je een (gaan we) exploitantnummer van de RDW moet hebben. Gezien vader er naast moet blijven staan heeft hij een vliegbewijs nodig. En in de tuin is dicht bij een huis dus A1-A3 en A2. Dus reken maar uit! 341 Euro. Als je je aan de regels houd. Doe je dat stiekem niet dan bel jij vast de politie. ALARM! SNEL KOMEN! 50 gram drone in een tuin! Arresteren en 9200 Euro boete! (max bedrag) Levenslange dwangarbeid. Heel gerechtvaardig. Ja ja.
Kijk, ik ben het met je eens dat de regels niet altijd logisch of gerechtvaardigd zijn. Echter je bent niet verplicht om een drone te kopen of de kosten te betalen zodat je kind met een drone kan vliegen. Maak daar niet zo'n drama van. Ik mag ook geen 140 rijden op de snelweg, ga ik toch ook geen moord en brand voor schreeuwen? Het is een luxe product en een bewuste keuze om een drone aan te schaffen, het moet niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Voor een drone van minder dan 250 gram zonder camera, zo'n ding van € 20, daarvoor hoef je toch helemaal niets te hebben?
Dus kost gewoon € 20 volgens mij. (Leuk ding zo te zien! :))

Zit er wél een camera in, dan komt die registratie RDW erbij. Niet voor die drone, maar een exploitantnummer voor jou als persoon. En dan mag je net zoveel drones hebben als je zelf wilt.

Maar dat van die cursussen is onzin. Die heb je niet nodig onder de 250 gram. En wil je wel enige basiskennis opdoen: één zondagmiddag op de Luxemburgse website en je hebt A1/A3 nog dezelfde dag op zak! Gratis en voor niets.
 
Kijk, ik ben het met je eens dat de regels niet altijd logisch of gerechtvaardigd zijn. Echter je bent niet verplicht om een drone te kopen of de kosten te betalen zodat je kind met een drone kan vliegen. Maak daar niet zo'n drama van. Ik mag ook geen 140 rijden op de snelweg, ga ik toch ook geen moord en brand voor schreeuwen? Het is een luxe product en een bewuste keuze om een drone aan te schaffen, het moet niet...
Weer die vergelijking met auto's. Auto's doden 1.3 miljoen mensen per jaar. Je kunt het nieuws niet lezen of hups, weer een paar de pijp uit. En dat is MET rijbewijs en verzekering en all verkeersveiligheidsmaatregelen. Dan heb ik het geeneens over de indirecte ellende. Je kunt niet op straat lopen, niet oversteken, jezelf niet horen, geen lucht happen. Duizenden kilometers asfalt.
En toch bellen mensen niet de politie als er een auto langs hun huis rijdt?! Zien ze niet dat het privacy schendende moordwapens zijn?
 
Iedereen bedankt voor zijn inbreng, ik had niet verwacht dat mijn vraag zoveel discussie zou te weeg brengen.
Ik heb toch maar besloten om het exploitantnummer aan te gaan vragen, alleen al om wat geruster te kunnen vliegen.
 
De begeleider van een kind moet iemand zijn in bezit van vliegbewijs. Dus dan volg je de info van de Rijksoverheid en kom je bij vliegscholen. Ja ik heb A1-A3 gratis uit Luxemburg. In de meeste landen kost het niets of heel weinig. Komt omdat ze ons poldermodel niet hebben.

Er trouwens wel meer te koop als een DJI MIni van 500 Euro. Hele volksstammen doen het met een ding van 150 Euro en dan staan de kosten niet in verhouding. Zoals bijvoorbeeld mijn SG108. Prima video voor dat geld. Goed genoeg voor mij. En heeft follow-me wat de DJI Mini niet heeft. Ach ja 265 gram. Ai ai ai ai. Nou dat gaat duizenden Euro's boete kosten als ik mijn exploitantnummer er niet op plak. Nou ik waag het maar. Moet je niet via de Hollandse websites kopen natuurlijk. Weer typisch gevalletje van oerhollands opgelicht.
 

Bijlagen

  • Schermafdruk_2021-12-04_11-46-52.png
    Schermafdruk_2021-12-04_11-46-52.png
    127,3 KB · Weergaven: 11
  • Schermafdruk_2021-12-04_11-47-54.png
    Schermafdruk_2021-12-04_11-47-54.png
    189,4 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Iedereen bedankt voor zijn inbreng, ik had niet verwacht dat mijn vraag zoveel discussie zou te weeg brengen.
Ik heb toch maar besloten om het exploitantnummer aan te gaan vragen, alleen al om wat geruster te kunnen vliegen.
Ja als je een DJI Air 2S kunt betalen, dan kan die 13 Euro voor de RDW er ook wel vanaf. Dat ding is ruim meer dan 250 gram en vliegt kilometers ver. Wie weet heb je nog wat aan je registratie als ze hem vinden?
Mijn probleem is dat de mensen hier ook verwachten dat iemand 341 Euro cursussen en registratie neertelt voor het vliegen van een dingetje van 40 Euro boven een leeg weiland. En doen ze dat niet och och och dan zijn me het toch een partij criminelen nou nou!