Groot deel van Nederland wordt laagvlieggebied tijdens oefening Orange Bull

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Groot deel van Nederland wordt laagvlieggebied tijdens oefening Orange Bull

Dronevliegers opgelet: Defensie oefent van 13 tot en met 24 maart 2023 het laagvliegen tijdens de oefening Orange Bull. Het 336 squadron van de luchtmacht oefent dan samen met het Korps Commandotroepen, 11 Luchtmobiele Brigade en Bijzondere Bijstandseenheden van de marine. Overdag mogen militaire vliegtuigen tijdelijk lager dan 100 meter vliegen.

Lees verder
 
Wiebe schrijft het al, maar inderdaad raar dat de Godrone-kaarten hier nog steeds niets van laten zien terwijl het de komende maandag al ingaat.

Niet goed ... :confused:
 
Wiebe schrijft het al, maar inderdaad raar dat de Godrone-kaarten hier nog steeds niets van laten zien terwijl het de komende maandag al ingaat.

Niet goed ... :confused:

Komt wel vaker voor bij GoDrone, blijf toch een voorkeur houden voor Aeret.


Mavic2 Zoom Fly More Combo - Fly Steady, Fly Safe
Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Wiebe schrijft het al, maar inderdaad raar dat de Godrone-kaarten hier nog steeds niets van laten zien terwijl het de komende maandag al ingaat.

Niet goed ... :confused:
Trek je conclusie.
 
Ja, bij mij nu ook. Gisteren nog niet.

Maar ik begrijp dat we in het weekend (za-zo) wel kunnen vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo
Wiebe, om een stukje lering uit je verhaal te halen: “mag er wel- of niet gevlogen worden met een drone” of ander tips? Niet dat ik dat van plan was, maar als gezegd “lering”. Ik had de Notam ook gezien, maar kon dat er namelijk zelf niet uit opmaken. Dank alvast.
 
Hoe strak is de grenslijn. Moet ik rekening houden dat het aangewezen gebied veel groter kan zijn dat op de kaart aangegeven?
 
Hoe strak is de grenslijn. Moet ik rekening houden dat het aangewezen gebied veel groter kan zijn dat op de kaart aangegeven?
Ik ga ervan uit dat je van de grenslijn uit kan gaan. Dus dat je buiten de grenslijnen gewoon mag vliegen, tenzij daar een andere beperking geldt.
 
In het lichtblauwe grote gedeelte (vooraankondiging) mag je vliegen wanneer er alleen staat dat er een aankondiging kan komen.
De aankondigingen zijn de donkerblauwe cirkels die vaak maar 1 of 2 dagen en tijden aangeven wanneer er geoefend wordt.
Maar ook de gele vlakken worden genoemd door GoDrone. In die gebieden mag je niet vliegen op de aangegeven dagen en tijden.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: BONI-DRONI
Wiebe, om een stukje lering uit je verhaal te halen: “mag er wel- of niet gevlogen worden met een drone” of ander tips? Niet dat ik dat van plan was, maar als gezegd “lering”. Ik had de Notam ook gezien, maar kon dat er namelijk zelf niet uit opmaken. Dank alvast.
In de NOTAM staan "...intense military activity can be expected below minimum VFR altitude..."
Deze NOTAM is dus geen verbod, maar slechts een waarschuwing dat je extra goed op moet letten op overig luchtverkeer.

In dit geval specifiek militair luchtverkeer en ook nog lager dan dat ze normaal zouden mogen. Dat kan dus betekenen dat je op boomtophoogte in principe alles egen kan komen van helicopters tot straaljagers. Die laatsten zullen niet echt op boomtophoogte langs komen, maar toch, het zou principieel kunnen.
 
In de NOTAM staan "...intense military activity can be expected below minimum VFR altitude..."
Deze NOTAM is dus geen verbod, maar slechts een waarschuwing dat je extra goed op moet letten op overig luchtverkeer.

In dit geval specifiek militair luchtverkeer en ook nog lager dan dat ze normaal zouden mogen. Dat kan dus betekenen dat je op boomtophoogte in principe alles egen kan komen van helicopters tot straaljagers. Die laatsten zullen niet echt op boomtophoogte langs komen, maar toch, het zou principieel kunnen.
Dank voor deze reactie. Begrijp ik het dan goed dat wanneer vliegen met drone verboden zou zijn, dat dit er expliciet bij staat ?
 
Dank voor deze reactie. Begrijp ik het dan goed dat wanneer vliegen met drone verboden zou zijn, dat dit er expliciet bij staat ?

Klopt. Dan staat er dat “entry is prohibited” of iets in die geest, met meestal een voorwaarde (contact met de verantwoordelijke luchtverkeersleiding, bijvoorbeeld) om alsnog toestemming te verkrijgen en de gebruikelijke uitzonderingen (politie, ambulance, Search and Rescue) die wèl het gebied in mogen vliegen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Het gebied is nu in geel aangegeven, wat aangeeft dat er (zoals Eric-Jan al aangeeft) wel gevlogen mag worden, maar dat je daarbij rekening moet houden met mogelijke gevaren i.v.m. de oefeningen.

1678721316081.png
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager