Groesbeek onder een witte deken

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Zeer netjes. Zie dat de opname met een mini 2 is? Hoe krijg jij dit zo helder van beeld? Mijn opnames met mini 2 zijn nog verre van perfect en zeker nog niet zo zuiver al uw video. Benieuwd met wat u dit nabewerkt hebt. Mvg Wes.
 
  • Leuk
Waarderingen: PaulJ
@Wes56 , Bij de drone gebruik ik dezelfde technieken als bij reguliere fotografie. Dat betekent bij sneeuw dat je belichtingscompensatie omhoog moet (zeker 1 tot 1,7 EV stop) . Hierdoor ga je als het ware overbelichten en wordt je sneeuw ook echt wit en niet grijs.

Daarnaast is het goed om je witbalans op een vaste waarde te zetten. Welke waarde dat is, is een beetje afhankelijk van het weer. Hoge waarde 6000K geeft gele kleurzweem, lage waarde 3200K geeft blauwe kleurzweem. Zoek dus ergens rond de 5000-5500K en experimenteer even.

Als je geen belichtingscompensatie toepast, wordt het beeld grauw. Er komt a.h.w. te veel licht vanaf de sneeuw via de lens naar binnen waardoor de camera gaat 'knijpen'.
Zonder vaste witbalans krijg je bij sneeuw vaak een te blauwe kleur, dit door een onjuiste automatische witbalans.

Daarnaast neem ik alles op in cinema stand en heb mijn gimbal instellingen aangepast v.w.b. rotatiesnelheid en stopsnelheid.
Dat voorkomt een te abrupt en te schokkerig beeld.
Daarnaast natuurlijk heel rustig vliegen. (oftewel, de knuppels niet te snel heen en weer zwiepen ;))

Instellingen die hanteer voor de gimbal zijn:
… -> control -> advanced gimbal settings -> CineSmooth mode
Pitch speed 8/s
Pitch smoothness 30
Yaw rotation speed 5/s
Yaw smoothness 30

De video (na) bewerken doe ik in Adobe Premiere Pro. Dat werkt voor mij perfect omdat ik het programma redelijk goed ken. Feitelijk kun je alle video's met elke videobewerkingsprogramma prima na bewerken. Qua kwaliteit maakt het niet zoveel uit. Het verschil zit in kleine details zoals overgangen en de wijze waarop bestanden 'gerenderd' worden. Alleen als je heel ervaren bent zie je de minuscule verschillen.

Ik neem op in 1080 of 2,7K op 60 FPS. Door de ‘hoge’ frame rate van 60 FPS kan ik zonder kwaliteitsverlies de beelden tot 50% vertragen. Ook dat geeft rust in de beelden. Tot slot een aangename melodie.

Als je beelden veel actie hebben, kun je krapper en krachtiger monteren en meer opzwepende muziek toepassen.
Heb je nog vragen, ik hoor ze graag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Phantogram
Bedankt voor deze heldere uitleg.
Bij mij stond de witbalans op AUTO. Dus net even een testje gedaan met uw waardes en gaf me al een heel ander resultaat.
Ik gebruikte ook altijd de functie overexposure warning maar dan maakte ik hierdoor veel donkerdere beelden.
Zelf had ik ook ergens gelezen om meestal ISO 100 te hanteren en een shutterspeed van 1/60. Hier moet ik duidelijk meer mee spelen denk ik.
Zijn er toevallig geen tabellen met instellingen wat je zou kunnen gebruiken als vertrekpunt?
Voor sneeuw heb ik nu een vertrekpunt.
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PaulJ