Gratis drone brevet

Tjalling nr 1

New Member
Lid geworden
17 apr 2025
Waarderingsscore
4
Punten
3
Leeftijd
61
Hallo beste drone vliegers
Klopt het dat je in België een gratis drone brevet kan halen en mag je die dan ook als Nederlander die dan halen
In Luxemburg is het ook gratis
Ik hoor het graag
M.v.g. Tjalling

Volgens mij kan je alleen je A1/A3 nog gratis behalen in Luxemburg.
Elke Europeaan kan het in elk land behalen en het is Europees geldig.

Dit vond ik op internet
Subcategorie A1 en A3: De theoretische opleiding en het examen vinden online plaats en zijn gratis. U kan zich inschrijven via deze link. Na het succesvol afleggen van het online examen, krijgt u een A1/A3 certificaat (via Drone Portal), dat vijf jaar geldig is.
1745513069214.png

Piloot - Belgium.be

Ik ben Belg en heb net dit weekend alles gedaan om wettelijk te mogen vliegen. Het is inderdaad allemaal gratis (voor A1/A3).

De eerste stap is om je te registreren als exploitant in het droneportaal (Drones). Ik zie daar allesinds de mogelijkheid om te registreren als buitenlander. Voor Belgen zelf moet je je rijksregister nummer ingeven.
De tweede stap is dan om je te registeren voor de opleiding (https://mobilit.lmsdokeos.com/nl/users/sign_in). Deze tweede registratie is gelinkt aan je exploitant nummer. Je kan dan online wat video's bekijken die de theorie uitleggen en nadien moet je 40 meerkeuze vragen oplossen. Ben je geslaagd, dan verschijnt het certifcaat automatisch in het droneportaal. Het heeft geen zin om de opleiding te doen zonder je eerst te registrereen op drone portal. Het certifcaat kan je namelijk enkel daar zien.

Ik heb alles op een voormiddag afgerond. Ging heel vlot moet ik zeggen. De site gelinkt hierboven bevat heel goede uitleg voor de procedure in Belgie.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Gino88
Je kunt het A1-A3 nog steeds gratis behalen in Luxemburg. Na behalen van examens krijg je binnen een dag je bewijs in PDF. Ik heb dit twee maanden geleden ook gedaan en de PDF als pasje laten printen.

Voor de cursus incl examen:

Scheelt je bijna 100 euro met Nederland... En het is wereldwijd geldig!

hoi, als je in Luxemburg de opleiding doet kan je dit niet bij de RDW registreren, levert dat geen problemen op?

Voor het certificaat A1-A3 in België te halen heb je wel een Belgisch rijksregisternummer nodig om je te kunnen aanmelden dus dat gaat niet zomaar voor niet-Belgen, maar voor Belgen is het dan wel Gratis. Op de site fdr1.be staat wel de 'Ierse route' omschreven maar daar hebben ze het gratis doorgestreept dus ik vermoed dat Luxemburg dan nog de enige optie is

hoi, als je in Luxemburg de opleiding doet kan je dit niet bij de RDW registreren, levert dat geen problemen op?
Is geen enkel probleem. Je kunt je A1/A3 certificaat wel door het RDW laten registreren mocht je het A2 certificaat willen halen. Bij de aanvraag voor het registreren van je A2 kun je je A1/A3 toevoegen wanneer je dat zou willen. Geen meerwaarde maar misschien goed om te weten.

Ik heb het drone certivicaat ook in luxemburg gehaald, met google kun je de site ook vertalen in het nederlands, niet alles maar meeste op de site is dan goed te volgen, zelfs vragen en antwoorden worden vertaald